hjälp, min sambo dricker
Jag flyttade in till min sambo för ett par månader sedan.
Nästan direkt började jag uppleva att han hade druckit när jag kom hem lite senare på kvällarna från jobbet. Han drack även fredagar och lördagar öppet framför mig. Kunde lätt röra sig om en del whisky och kanske 6-7 öl på en fredag kväll.
Jag började känna oro för eventuellt missbruk och började leta här hemma efter gömmor. Jag hittade bland annat en tom stor gin flaska som han slängt in längst in i en garderob samt flertal gånger att han hällt över whisky och sprit i tomma cola flaskor som han gömt i sitt skrivbord. Han hade även en 750 cl whisky flaska stående i en pappers förpackning synligt, men man såg liksom inte innehållet i den. Denna flaskan har flertal gånger sjunkit, stigit, sjunkit och stigit igen.
En fredag såg jag att han fyllt på en halv liter cola flaska med whisky. På lördag kväll skulle vi ha gäster. Jag upptäckte på söndagen att han hade druckit närmare halva flaskan på lördag dag, innan vi skulle ha våra gäster? Det blev söndag och mot kvällen kom han hem från ärenden, han gick direkt in på sitt kontor, stängde dörren och jag upptäckte på måndagen att han hade druckit upp resterande av whiskyn, samt öl.
Nu fick jag nog och konfronterade honom. Han erkände direkt att han dricker mer än vad han ska och berättade att detta började under tiden han studerade, och att han därefter aldrig riktigt kom ur det. Han berättade att han känner att han behöver dricka för att varva ner, vilket för mig är helt fel anledning till att dricka. Han sa att han trodde han skulle sluta nu när vi blev sambos.
Mitt krav var att han skulle tala med någon professionell om detta, detta tog han inte tag i förrän jag kanske två veckor senare blev arg över att han inte tog tag i det. Han hade då ett samtal över telefon med någon psykolog.
Livet rullade på. Han fortsatta dock att köpa hem öl varje helg. Ingen sprit vad jag märkte.
Jag sov borta en natt i somras och då passade han på att dricka mer än vad han skulle. Han hade druckit upp en hel flaska vin själv och en del öl. Detta upptäckte jag då han alltid sover väldigt länge nästkommande dag. Men han erkände direkt.
Förra veckan hade vi det lite tjafsigt och dålig stämning mellan oss allmänt, rörande något helt annat. Jag bestämde mig för att åka bort över helgen. Han sov då ovanligt länge vilket jag märkte genom att han inte var aktiv på sociala medier och inte svarade mig.
Nu i måndags bad jag honom visa sig sitt kontoutdrag och mycket riktigt hade han varit på systembolaget. Han sa då att han hade köpt ett sånt där flerpack med midsommar snaps, samt 7-8 öl. Vi hade även öl hemma sedan tidigare som han druckit upp. Han köper alltså nya för att dölja hur mycket han egentligen har druckit. Jag får det till att han sammanlagt då säkerligen druckit upp alla snapsar + kanske 12 öl, detta helt i sin ensamhet. Han säger nu att han kände att han behövde dricka efter den jobbiga veckan och han ville ??återställa sin hjärna?? och börja om på nytt nu efter helgen. Han säger att han inte längre alls har samma problem som tidigare då han inte dricker längre på vardagar och inte ser felet i sitt drickande, han skadar ju ingen.
Jag känner att han fortfarande har helt fel anledning till att dricka och jag känner att han passar på så fort jag inte är borta.
I somras var jag utomlands 2 veckor, under den tiden försvann en hel gin flaska som han korkat nog köpte innan jag stack iväg, men var öppen med det. När jag kom hem från semestern och frågade vart den hade tagit vägen så sa han att han hade haft med den till en dagsfylla, men nu kröp det fram att han hade druckit av den hemma också, samt att en del whisky även är borta.
Jag vill gärna höra andras perspektiv och få tips om vad fan jag ska göra.
Har tänkt på ifall jag ska berätta för hans föräldrar, jag orkar inte längre vara själv i detta. Vad har jag ens för rättigheter att ställa krav?