• Chasingdreams

Dela på utgifter. Hjälp!

Hej!

Barnens pappa och jag har vissa utgifter för barnen som vi fortsatt ha efter separationen. Jag har betalt Netflix, Storytel och Spotify mm för barnen. Han har stått på barnförsäkringarna. Nu vill han att jag ska betala hälften av dem. Jag har sagt att jag kan betala mellanskillnaden mellan det och mina utgifter för appar som barnen använder hos honom. Han vägrar gå med på det. Vårt ena barn har en klocktelefon (som vi delat på) men hos mig får han spela på min gamla mobil. Barnens pappa ringer Facetime och skickar sms till den men vägrar bidra för att den används. Jag har nu sagt till mitt barn att telefonen inte ska tas med till pappan men då säger pappan att jag är snål. Det känns hemskt när barnen hamnar mellan men vet att pappan inte kommer bidra med något utan det blir jag som får stå för allt. 
    Han hotar nu med att anmäla mig så jag kan betala. Och säger också att han ska prata med barnen när han har dem nästa vecka.

Har ni råd?

• Svar på tråden Dela på utgifter. Hjälp!
  • Anonym (Hm)

Netflix, storytell och appar är inte nödvändigt. Barnförsäkring är, men så är även rättvisa för att få ihop ett bra samarbete. Jag hade delat på försäkringarna förutsatt att pappan delade på kostnaderna för telefonen. Hans hot om att anmäla är bara strunta i. Vem ska han anmäla till tänker han? Det är inte olagligt att inte vilja ha en försäkring På sina barn. nu handlar det ju om pengar och inte att du inte vill, men du förstår vad jag menar

• Anonym (Q)

Hur ser era ekonomier ut? Har han svårt att få det att gå ihop så är helt klart barnförsäkringen viktigare än netflix. Betala för den först och avgör sedan om DU har råd att betala för de andra tjänsterna med.

Är det å andra sidan för att han vill att det ska vara rättvist, så hade jag betalt för barnförsäkringen med sedan lugnt varit snål och låtit det jag betalade för stanna hemma hos mig. 

• Chasingdreams

Glömde nämna men en sak som gör mig nojig att betala är att när vi hade ett konto i hans bank där jag sparade pengar till barnen tog han ut pengar utan att tala om det. Ingen aning vad han använde det till men det var ca 150000 kr. Om jag betalar nu är jag rädd att han behåller en eventuell utbetalning för sig själv.

• Jemp
    Chasingdreams skrev 2024-09-27 15:48:30 följande:

Glömde nämna men en sak som gör mig nojig att betala är att när vi hade ett konto i hans bank där jag sparade pengar till barnen tog han ut pengar utan att tala om det. Ingen aning vad han använde det till men det var ca 150000 kr. Om jag betalar nu är jag rädd att han behåller en eventuell utbetalning för sig själv.

Behåller vad för sig själv? Att han skulle sluta betala försäkringarna? För det är ju inget gemensamt sparande ni diskuterar nu?

På ett sätt är det klart att ni ska dela på utgifter, men då behöver det också vara ett gemensamt beslut vilka utgifter man ska ha. Dvs vilka abonnemang, vad du nu har för kostnad för din förra telefon osv. 
  • Chasingdreams
    Jemp skrev 2024-09-27 15:55:42 följande:
    Behåller vad för sig själv? Att han skulle sluta betala försäkringarna? För det är ju inget gemensamt sparande ni diskuterar nu?

På ett sätt är det klart att ni ska dela på utgifter, men då behöver det också vara ett gemensamt beslut vilka utgifter man ska ha. Dvs vilka abonnemang, vad du nu har för kostnad för din förra telefon osv. 
    Han är försäkringstagare så om det händer något och en summma betalas ut är det till hans konto det går. Det garanterar inte att barnen eller jag får del av summan. 
  • Anonym (Donna)

Men... varför sparade du i hans namn?
    Och den summan?

Hur gamla är barnen?
  • Jemp
    Chasingdreams skrev 2024-09-27 16:00:08 följande:
    Han är försäkringstagare så om det händer något och en summma betalas ut är det till hans konto det går. Det garanterar inte att barnen eller jag får del av summan. 
    Aha. Ja, oron kan jag förstå mtp bakgrunden, men det påverkas ju inte av om han betalar Netflix eller ej? Kanske bättre att du ber honom att få betala försäkringarna och han för över till dig?
  • Anonym (Nyseparerad)

Utbetalningar från barnförsäkringar ska gå in på ett konto som står i barnets namn och som de får tillgång till när de fyller 18. 

Streamingtjänster är ditt eget val att ha och låta barnen använda. Barnförsäkring är däremot mer nödvändigt och den kostnaden delas på.

Vad har du för kostnader på telefonen om den bara används för att spela på samt videosamtal? Det borde ju gå på wifi.
  • Anonym (Ann)

Jag säger också: ta bort Netflix, spotify och dyl ur ekvationen. Försäkring och mobilabonnemang/dyl går i samma pott, så se om ni kan dela på dem.
    Aktiviteter/kurser bör man även dela på, om inte den ena anmält till flera utan att prata med den andra, då tycker jag man delar på 1-2 st så får den som anmält stå för resten.

Svar på tråden Dela på utgifter. Hjälp!