• Anonym (HMJ1)

Byta dyr tvåa på Söder till större lägenhet

Hej,

Jag har chansen på en nyproducerad tvåa på 45 kvadrat, hyra 13000. Om några år när jag och min partner har barn kommer vi vilja byta till en trea eller fyra i exempelvis Nacka (vill långsiktigt bo nära skog och bad). Tycker ni jag ska ta lägenheten eller kommer den vara svår att byta bort?

Tack för tips
  • Svar på tråden Byta dyr tvåa på Söder till större lägenhet
  • Anonym (GD)

Jag bor också på söder i en tvåa, totalrenoverad i absolut nyskick.
    Kostar 6800 per månad.

Just det ja... alla bor inte i Stockholm som så många tar för givet.

• Anonym (H)

Svårt att säga? 13000 är ju inte så hög hyra om man är två, men 45 kvm är ju en rätt liten 2:a så det är kanske vanligare att man vill bo där ensam och då är ju 13000 mycket. 

• Anonym (HMJ1)
    Anonym (GD) skrev 2024-09-27 15:04:04 följande:

Kostar 6800 per månad.

Hur fick du lägenheten?
  • Anonym (HMJ1)
    Anonym (GD) skrev 2024-09-27 15:04:04 följande:

Kostar 6800 per månad.

Ah du försökte vara rolig och bor i en annan stad. Kanske finns nån stad där man har ett område som kallas Söder men har inte stött på det i någon stad jag bott i 😅
  • Anonym (GD)
    Anonym (HMJ1) skrev 2024-09-27 15:39:01 följande:
    Hur fick du lägenheten?
    15 år i bostadskön.
  • Anonym (GD)
    Anonym (HMJ1) skrev 2024-09-27 15:49:54 följande:
    Ah du försökte vara rolig och bor i en annan stad. Kanske finns nån stad där man har ett område som kallas Söder men har inte stött på det i någon stad jag bott i 😅
    Lite rolig var jag väl ändå?  Flört

Jag bor i en stad som är överfull av turister på sommaren, med stor bostadsbrist. Så min bedrift är fan bra oavsett.
  • Anonym (HMJ1)
    Anonym (GD) skrev 2024-09-27 15:52:04 följande:

Jag bor i en stad som är överfull av turister på sommaren, med stor bostadsbrist. Så min bedrift är fan bra oavsett.
    Hehe när ska du berätta vilken stad du bor i då?
  • Anonym (HMJ1)
    Anonym (GD) skrev 2024-09-27 15:52:04 följande:

Ystad? 😁 Visby?
  • Anonym (GD)
    Anonym (HMJ1) skrev 2024-09-27 15:58:26 följande:
    Ystad? 😁 Visby?
    En av dem. Tungan ute
  • Anonym (HMJ1)
    Anonym (GD) skrev 2024-09-27 16:16:37 följande:
    En av dem. Tungan ute
    Ah 😁Hälsade på vänner i Ystad under sommaren nämligen så tänkte om det var den staden. kollade för skojs skull då vad bostäder i innerstan kostade jämfört med Sthlm. Extrem skillnad så klart 😅
  • BuoBä

Varför är bytesattraktiviteten det viktigaste? För att ni förlorar köpoäng som ni annars behöver för en större lägenhet?

Man vet aldrig riktigt vad som händer i framtiden så det är tex viktigare om ni NU pallar att bo två personer på den lilla ytan. Är det nära jobb etc så att den dyra hyran är värt det? Hur desperat behöver ni ett boende? 

• Anonym (GD)
    Anonym (HMJ1) skrev 2024-09-27 16:30:36 följande:
    Ah 😁Hälsade på vänner i Ystad under sommaren nämligen så tänkte om det var den staden. kollade för skojs skull då vad bostäder i innerstan kostade jämfört med Sthlm. Extrem skillnad så klart 😅
    Då får jag väl avslöja att jag bor i Visby.

Jag har ingen aning om vad bostäder i Stockholm kostar i jämförelse med Visby innerstad. Men du kanske blir nyfiken nu...? 
  • Anonym (HMJ1)
    Anonym (GD) skrev 2024-09-27 16:45:44 följande:
    Då får jag väl avslöja att jag bor i Visby.

Jag har ingen aning om vad bostäder i Stockholm kostar i jämförelse med Visby innerstad. Men du kanske blir nyfiken nu...? 
    Hehe jag är en storstadsmänniska (växte upp i småorter och en mellanstor stad). Når jag flyttade hemifrån blev det Malmö, Göteborg och sen Stockholm. Finns inget större än Stockholm i Sverige så här blir jag kvar om jag inte flyttar utomlands i framtiden 😁
  • Anonym (GD)
    Anonym (HMJ1) skrev 2024-09-27 16:59:43 följande:
    Hehe jag är en storstadsmänniska (växte upp i småorter och en mellanstor stad). Når jag flyttade hemifrån blev det Malmö, Göteborg och sen Stockholm. Finns inget större än Stockholm i Sverige så här blir jag kvar om jag inte flyttar utomlands i framtiden 😁
    Och jag skulle betala för att slippa att bo i en storstad. Tungan ute
  • Anonym (HMJ1)
    BuoBä skrev 2024-09-27 16:41:31 följande:

Varför är bytesattraktiviteten det viktigaste? För att ni förlorar köpoäng som ni annars behöver för en större lägenhet?

Man vet aldrig riktigt vad som händer i framtiden så det är tex viktigare om ni NU pallar att bo två personer på den lilla ytan. Är det nära jobb etc så att den dyra hyran är värt det? Hur desperat behöver ni ett boende? 

Bytesattraktiviteten var viktigast för att längre fram byta till en större lägenhet längre bort från stan. Att hitta större i ett bra område en bit från stan är svårt. Vi tackade nej till denna då vi fått info om att det är svårt att byta med en liten och dyr lägenhet. Så vi väntar ett tag till. Vi hyr nu typ i andra hand (står som inneboende då det är en uthyrningsdel) och betalar 13500 för en liten vindslägenhet. Så vi är vana med dyr hyra men vill så klart helst inte betala så mycket.
  • Anonym (HMJ1)
    Anonym (GD) skrev 2024-09-27 17:57:48 följande:
    Och jag skulle betala för att slippa att bo i en storstad. Tungan ute
    Hehe. Vi är också queer så det är viktigt för oss med storstad. Var på Pride i en grannstad och det var fruktansvärt homofobiskt. Massa frireligiösa galningar som protesterade. När vi skulle hem ropade en man från sin bil ?bögar!?. Kan avslöja att vi var fyra kvinnor men han tyckte väl han var rolig. Pride i Sthlm brukar vara en fantastisk folkfest. I Sthlm känner vi oss mest accepterade och det finns mer queera event.
Svar på tråden Byta dyr tvåa på Söder till större lägenhet