• Anonym (Löv)

Kvinnliga kollegor som inte hälsar

Bytte jobb för ungefär ett halvår sedan och trivs extremt bra på jobbet och otroligt bra företagskultur men som rubriken lyder så finns det ett antal kvinnliga personer på jobbet som aldrig någonsin velat hälsa?

Jag jobbar inte med dessa kvinnor utan de tillhör andra avdelningar men varje gång vi möts i köket, repan eller hissen vänder de alltid bort huvudet, sneglar på mig eller går förbi som att jag inte existerar. Jag har testat att säga hej hej eller god morgon men aldrig fått svar tillbaka. Däremot är del supertrevliga och vänliga mot mina manliga kollegor och alltid hejar på dem och stannar till för att växla några ord. 

Jag tycker det är sjukt och onormalt beteende men vet inte vad jag ska göra? 

• Svar på tråden Kvinnliga kollegor som inte hälsar
  • Anonym (Hehe)

Jag utgår från att du är kvinna och vill höra att dom ser dig som ett hot för att du ser bra ut.

Ja, tråden är så uppenbar. Även om du inte tror det =)

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Molly)

Varför ska du göra något. Om detta är på allvar så bry dig inte. 

• Anonym (Granbarr)

1. Du är ny och jobbar på en avdelning dom inte har så mycket gemensamt med 

2. Dina manliga kollegor känner dom bättre för att dom jobbat längre på denna plats och kanske också lärt känna via aw eller att dom helt enkelt flörtar, är gamla ragg eller har jobbat på samma avdelning tidigare 

3. Du sticker ut på ett sätt dom inte vet hur dom ska bemöta. Många arbetsplatser är förvånansvärt fördomsfulla och klarar inte av veganer, punkare, fula.  rödhåriga, plastikoperationer, lesbiska, långtidssjukskrivna,  hårdrockare eller what ever..  

Vad du ska göra åt det? Fundera på varför det är så viktigt att just dessa människor måste hälsa på dig? Hitta andra folk att knyta kontakter med så kanske dom andra också kommet gå dig till mötes. 

• Anonym (K)
    Anonym (Granbarr) skrev 2024-09-28 09:04:26 följande:

1. Du är ny och jobbar på en avdelning dom inte har så mycket gemensamt med 

2. Dina manliga kollegor känner dom bättre för att dom jobbat längre på denna plats och kanske också lärt känna via aw eller att dom helt enkelt flörtar, är gamla ragg eller har jobbat på samma avdelning tidigare 

3. Du sticker ut på ett sätt dom inte vet hur dom ska bemöta. Många arbetsplatser är förvånansvärt fördomsfulla och klarar inte av veganer, punkare, fula.  rödhåriga, plastikoperationer, lesbiska, långtidssjukskrivna,  hårdrockare eller what ever..  

Vad du ska göra åt det? Fundera på varför det är så viktigt att just dessa människor måste hälsa på dig? Hitta andra folk att knyta kontakter med så kanske dom andra också kommet gå dig till mötes. 

Nyfiken fråga. Långtidssjukskrivna? Hur vet kollegor på arbetsplatser vilka som varit långtidssjukskriven? Är väl sekretess
  • Anonym (Molly)
    Anonym (K) skrev 2024-09-28 09:08:37 följande:
    Nyfiken fråga. Långtidssjukskrivna? Hur vet kollegor på arbetsplatser vilka som varit långtidssjukskriven? Är väl sekretess
    Så du märker inte om folk på ditt arbete är långtidssjukskriva? 

Det är inte sekretess. 
  • Anonym (Solipsism)

Det beror på att en del kvinnor har en solipsistisk syn på tillvaron. De jobbar inte med dig och interagerar inte med dig, så du är bara en bakgrundsfigur som passerar förbi, en npc eller statist.

När du inte syns i perfiferin som en del av bakgrundsmiljön så finns du inte.  

• Anonym (Molly)
    Anonym (Solipsism) skrev 2024-09-28 09:17:22 följande:

Det beror på att en del kvinnor har en solipsistisk syn på tillvaron. De jobbar inte med dig och interagerar inte med dig, så du är bara en bakgrundsfigur som passerar förbi, en npc eller statist.

När du inte syns i perfiferin som en del av bakgrundsmiljön så finns du inte.  

Eller bara socialt lågbegåvade som inte hälsar tillbaka på en arbetsplats. 
  • Anonym (K)
    Anonym (Molly) skrev 2024-09-28 09:15:54 följande:
    Så du märker inte om folk på ditt arbete är långtidssjukskriva? 

Det är inte sekretess. 
    Personen har ju börjat på ett nytt jobb. Antog att vi pratade om ett sådant scenario..
  • Mia448

För att du inte är en del av deras jobb. Precis som att du ej hälsar på alla du går förbi på gatan. Men ja nicka ett hej och le kan de ju göra kan man tycka. Hade dock ej brytt mig. Var glad att du trivs i övrigt skulle jag säga. 

• Anonym (Solipsism)
    Anonym (Molly) skrev 2024-09-28 09:20:21 följande:
    Eller bara socialt lågbegåvade som inte hälsar tillbaka på en arbetsplats. 
    Det är nog betydligt mer sannolikt, men solipsistisk världssyn är en roligare förklaring. Jag läste på Flashback att kvinnor tydligen skulle ha det, så då läste jag på eftersom jag vill veta vad jag har för världssyn och det fastnade :)
  • Anonym (Mellanmjölk)

Det låter barnsligt eller socialt inkompetent att inte hälsa. 

På min förra fabrik var det uttalat att man skulle hälsa på folk minst till kl 9 på morronen, för annars blev det bara en massa snack som att de på forskningen skulle vara "för fina" för att hälsa på kollektivarna.

Jag skulle nog säga att de mest var tankspridda professorstyper, men oavsett är det normal hyfs att man hälsar, jag håller med TS.

• Dexter dot com

Det är ohyfsat att inte heja tillbaka och är det viktigt för dig så får du ju helt enkelt fråga varför dom inte besvarar dina hej. Personligen hade jag ju struntat i det om jag hejat flertalet gånger utan att få ett svar.

• Mia448
    Anonym (Mellanmjölk) skrev 2024-09-28 10:39:57 följande:

Det låter barnsligt eller socialt inkompetent att inte hälsa. 

På min förra fabrik var det uttalat att man skulle hälsa på folk minst till kl 9 på morronen, för annars blev det bara en massa snack som att de på forskningen skulle vara "för fina" för att hälsa på kollektivarna.

Jag skulle nog säga att de mest var tankspridda professorstyper, men oavsett är det normal hyfs att man hälsar, jag håller med TS.

Finns dock folk som har social fobi och liknande. Så man ska ej döma alla . Jag tex har varit väldigt blyg och då svarade jag bara med ett litet leende om någon sa hej. Man vet aldrig vad någon annan kämpar med.
  • Anonym (Clara)

Jag har också varit med om detta fenomen och blev helt ställd av denna arrogans.

Vi är ändå en relativt liten enhet med knappt 30 medarbetare.

Jag tror att det i mitt fall handlade om att visa lite på sin makt, att dessa arroganta personerna aktade sig för att bli tjenis med mig pga att de var osäkra på vem jag är och om jag passar in i deras liga.
    ? man vill ju inte beblandas med vem som helst innan man vet vem och vad denne person står för, för vad kan andra tycka om OSS om vi umgås med denne xx?? 
    Folk kan alltså vara väldigt fega och är så rädda om sitt rykte och det dem vill ge sken av att de är inför andra.
    Så löjligt.

Det tog mig 7 år att bli accepterad av dessa personer men av 30 personer så accepterades jag av de övriga 23 personerna direkt så det talade mer om vilka de 7 andra personerna är.

• Anonym (Granbarr)
    Anonym (K) skrev 2024-09-28 09:08:37 följande:
    Arbetsträning tex är oftast ett tecken på att nån varit långtidssjukskriven eller långtidsarbetslösa.... eller att tjänsten är anpassad på olika sätt eller att anställningen är typ trygghetsanställning osv... det finns många sätt att kunna förstå att en nyanställd varit sjukskriven . Och på vissa arbetsplatser är kollegor informerad om den särskilda omständigheten utan att röja sekretessen. 
  • Anonym (K)
    Anonym (Granbarr) skrev 2024-09-28 13:22:25 följande:
    Arbetsträning tex är oftast ett tecken på att nån varit långtidssjukskriven eller långtidsarbetslösa.... eller att tjänsten är anpassad på olika sätt eller att anställningen är typ trygghetsanställning osv... det finns många sätt att kunna förstå att en nyanställd varit sjukskriven . Och på vissa arbetsplatser är kollegor informerad om den särskilda omständigheten utan att röja sekretessen. 
    Aha. Vad deppigt att folk dömer sådant. Ska ju inte vara något dåligt utan är snarare de som kämpar hårdast som blir sjukskrivna för de tar ut sig mest
  • Anonym (Mannen)

Oftast är det ett tecken på att de själv är osäkra. Oprofessionellt beteende är det iaf.

• Fjäril kär

Inte för att vara sån men..

jag har mött många nya på min arbetsplats som aldrig kände att dom kom in i gemenskapen och det var ju ömsesidigt pga att personerna aldrig riktigt fattade dom sociala koderna och det liksom skar sig på olika sätt. 

Ibland är det inte arbetsplatserna det är fel på helt ärligt...

Svar på tråden Kvinnliga kollegor som inte hälsar