• Anonym (Ältaren)

Att säga upp sig, varför ska det vara så svårt?!

På väg att säga upp mig.
    Och varför ska det kännas så svårt?
    Trivs inte och blivit erbjuden ett nytt som känns riktigt bra i magen.
    Ändå är det så svårt att säga upp sig, att känna skuld och som en svikare.
    Försöker resonera med mig själv att det är orimligt att känna så..men ändå så ältas det i huvet.
    Hur gör ni andra för att inte känna så?

• Svar på tråden Att säga upp sig, varför ska det vara så svårt?!
  • Anonym (Kim)

Jag tänker att ju längre tid man varit på en arbetsplats desto svårare är det.
    Folk i ens omgivning har investerat i en och man har kanske gett sken av att man trivs, inte kritiserat eller tagit upp det som skavt på arbetsplatsen och kanske känner skuld i en redan skör arbetsmiljö?

Jag har känt detta i några fall av byte av arbetsplats och det kom nog som en liten chock för alla att jag ville gå vidare.

Det är nog bara samvetet som spökar, speciellt om man vet att arbetskamraterna redan går på knäna.

Men lycka till och GRATTIS till att du lyssnar på vad DU vill göra och inte vad andra förväntar sig av dig.

• Anonym (Kim)

Och hur jag gjorde för att inte känna skuld var att jag under en längre tid hade börjat processa i mig själv att det var dags att gå vidare om inga förändringar skedde på min arbetsplats, när det sedan kom ett erbjudande hade jag bearbetat detta en längre tid och det var läge att göra förändringen. Fler andra gjorde sedan samma sak på min tidigare arbetsplats då jag var inte ensam att ha dessa tankar.

• Maac

Se till att du har ett kontrakt från din nya arbetsgivare först. 

Sen ber du om ett samtal med din chef och berättar att du kommer att sluta då du fått ett erbjudande du inte kan tacka nej till. 

Just do it!

• Anonym (Ältaren)
    Anonym (Kim) skrev 2024-09-28 13:48:51 följande:

Jag tänker att ju längre tid man varit på en arbetsplats desto svårare är det.
    Folk i ens omgivning har investerat i en och man har kanske gett sken av att man trivs, inte kritiserat eller tagit upp det som skavt på arbetsplatsen och kanske känner skuld i en redan skör arbetsmiljö?

Jag har känt detta i några fall av byte av arbetsplats och det kom nog som en liten chock för alla att jag ville gå vidare.

Det är nog bara samvetet som spökar, speciellt om man vet att arbetskamraterna redan går på knäna.

Men lycka till och GRATTIS till att du lyssnar på vad DU vill göra och inte vad andra förväntar sig av dig.

Tar fasta på dina sista ord. Att lyssna på vad jag vill göra och inte vad andra förväntar sig av mig mig.
    Tack ❤️
  • Anonym (Ältaren)
    Maac skrev 2024-09-28 18:11:42 följande:

Se till att du har ett kontrakt från din nya arbetsgivare först. 

Sen ber du om ett samtal med din chef och berättar att du kommer att sluta då du fått ett erbjudande du inte kan tacka nej till. 

Just do it!

Så sant! Tack för pepp! 😀
    Man är alltid sig själv närmast!
  • Anonym (Kim)
    Anonym (Ältaren) skrev 2024-09-28 23:37:07 följande:
    Tar fasta på dina sista ord. Att lyssna på vad jag vill göra och inte vad andra förväntar sig av mig mig.
    Tack ❤️
    ❤️
  • Studentpappa

Man inbillar ju sig ofta att det är en stor grej att säga upp sig och hur ska det gå osv. Men i själva verket är det ju inte det, någon ny kommer och tar över ens uppgifter efter ett tag och det rullar på som innan.

Jag bytte jobb för ett år sedan, inte för att jag vantrivdes eller så utan jag hade grymt bra kollegor och jobbet var roligt men löneutvecklingen dålig. Fick ett erbjudande som var rejält mycket högre så jag kunde inte säga nej, men det var en jäkla vånda likväl att säga upp sig. Men det gick ju såklart bra och det blev ju ingen katastrof av det, chefen blev väl lite besviken men inte mer än så.

Ride it like you stole it
Svar på tråden Att säga upp sig, varför ska det vara så svårt?!