• MrsHoppas

Hur ofta samlag?

Hur ofta ska man ha samlag för att maximera chanserna? 

Har fått höra att man ska ha varannan dag för att täcka in rätt dagar. Men är det bättre att ha varje dag? 
    Om man får positiva ÄL test, är det bättre att ha samlag flera gånger under flera dagar då? 

Läste nångång något om att killen får färre spermier om han får utlösning ofta.

Vad tror ni? 😁

• Svar på tråden Hur ofta samlag?
  • Anonym (Cc)

Tror det kan vara olika vad som ger bäst chanser för olika par. Kan säkert variera vid vilket mellanrum man får mest bra spermier. 
    Men de flesta källor säger att man har goda chanser med varannan- var tredje dag. 

Vi körde varje dag över ägglossning mååånga månader när vi försökte med första. Cykeln det tog sig låg vi varannan dag. Så inför syskonförsök kommer vi vara lugnare i att det inte behövs varje dag. 

Men tror det är bra att ha regelbundet sex innan och efter ägglossningsfönstret också. Vi körde avbrutet direkt efter mens och efter att vi fått ägglossning bekräftat. Jag var rädd att sperman skulle skapa onödig obalans i underlivet. 

• Anonym (Viola)

Varannan-var tredje dag är vad fertilitetsläkare rekommenderara, då missar man inte ÄL.

Har man sex för ofta produceras färre spermier och spermiernas kvalite blir också sämre, så att ha sex för ofta är inte alltid bäst. Har mannen dock riktigt bra kvalité på sina spermier så är det klart det kan bli barn även om man har sex jättemycket 😊

Varför det kan ta tid att bli gravid beror nog sällan på att man misssr ÄL, det är så otroligt mycket som ska stämma för att det ska bli en graviditet. Helt friska par i 20-30 års åldern har cirka 20-25 % chans att bli gravida vid ÄL och sen minskar det ju äldre man blir. 

• Anonym (Ano)

Har hyfsad koll på min ägglossning med hjälp av ÄL-test och temp. Blivit gravid två gånger när vi legat endast en gång under min fertila period, och bägge gångerna var det typ 3-4 dagar innan ÄL. Verkar vara vår grej 😅

Svar på tråden Hur ofta samlag?