• Anonym (Student och ekonomi)

Sparande. Få pengar att växa, tips?

Jag är student och jobbar extra. Sparar 3000 kronor i månaden. Mitt första mål är att spara 30 000 så jag har om jag inte skulle få sommarjobb och för plötsliga utgifter. De pengarna vill jag inte låsa. Vad ska jag göra med pengarna när jag väl nått det målet för att få dem att växa? Hur mycket kostar fonder, obligationer, aktier mm? Alltså vad är den minsta summan man kan lägga in? Tanken är att köpa en lägenhet så småningom. Just nu har jag 15 000 på sparkontot. 

Undrar också om man kan bli god man som student? Jag pluggar till socionom och tänker att det är en värdefull erfarenhet som kommer se bra ut på CVt sen känns det bra att hjälpa andra. 

• Svar på tråden Sparande. Få pengar att växa, tips?
  • Anonym (Em)

Det finns säkert olika åsikter om det här. Enligt mig är 30 000 ändå en liten summa och pengar du vill kunna nå snabbt och enkelt. Tycker inte att det är orimligt att ha en sådan liten inkomstbuffert på ett vanligt lättillgängligt sparkonto. 

• Anonym (Abc)

Oftast brukar man vara tvungen att köpa fonder för 100 kr men det kan nog variera.

Det är bra att ha en bredd. Typ en indexfond och en globalfonder och kanske en Sverigefond men det är andra som kan bättre än mig. Jag fokuserar mycket på fondavgifterna så inte de är för stora. Jag har dock en lite dyrare som gått bra.

Aktier har jag lagt ned eftersom jag förlorade mycket på grund av dålig kunskap. Fonderna har hittills levererat som de ska.

• Anonym (Lysa)

Hej!

Jag sparar på Lysa. Det minsta du kan lägga in när du öppnar ett Lysa-konto är 1000 kr. Efter det lägger du in det du vill. Jag har månadsöverföring.
    Det kostar inget mer än en schablon-skatt som de hjälper dig med till deklarationen varje år. Blir väl skatt när man säljer med men jag har inte tagit ut något än.