• KakanMiller

När livet vänder

Vad som skulle varit en dag av festligheter och trevligt umgänge förvandlades till en årslång mardröm. 

Det var 2001 och jag och min dotter var bjuden på kalas hos min dotters vän, det var en trevlig dag med lekar och sådant man brukar göra. När tårtan skulle fram och vi sjöng vi gratulerar så blåstes det serpentiner, sådana i papp i olika färger. Jag råkade få en serpentin i ögat och det sved till, jag tänkte inte mer på detta men på kvällen svullnade mitt öga upp, jag sköljde noga och använde ögontvätt, men efter några dagar var ögat helt igensvullet och det kom var. Jag fick veta på klinik att jag förmodligen är allergisk mot färgämnet i serpentinen. 

Sedan följde år av problem, med återkommande infektioner och nedsatt syn. Idag är jag helt blind på det ögat. 

Jag känner mig så ledsen och har varit arg över detta i flera år. Har funderar på terapi. 

Vad ska man göra när man har svårt att acceptera vad som hänt?

• Svar på tråden När livet vänder
  • Anonym (Mona)

Gå i terapi, Det skulle du gjort för länge sedan. 

• Lynx123

Jobbigt med hälsan. Hur mår du i övrigt, rent fysiskt? Och ser du bra på ditt friska öga?

Tänker att du behöver fokusera på det som är bra. Det du är tacksam för. Hur är det med din dotter? Ditt liv i övrigt?

Terapi är nog en bra idé. Testa - det kanske är precis det du behöver.

• Hjelm

Du skulle givetvis ha gått i terapi för många år sedan. Men det är inte för sent. Börja nu.

Du behöver komma till en punkt då du känner att "ja, det var jättetråkigt, men med den här allergin hade det kanske ändå fått konsekvenser i någon form förr eller senare. Alla råkar ut för tunga och svåra saker i livet, och jag har så mycket att vara tacksam för trots att jag bara ser på ett öga".

• Anonym

Låter ju helt galet att man säljer dessa ämnen för att bokstavligen mer eller mindre lägga dem över maten? Inga fler serpentiner här.

Svar på tråden När livet vänder