• Asund

Söker tips om bilcamping

Tjena!

Jag ska börja campa i min Volvo xc60 och behöver lite tips på utrustning.
    Vad behöver jag för madrasser, tält och annat bra-att-ha?
    Jag är helt ny på det här med bilcamping, så alla tips och tricks är välkomna!
    Tack!
  • Svar på tråden Söker tips om bilcamping
  • Giftskåneman

Har du funderat på takmonterat tält?
    Ingen fukt underifrån, medrasserna ligger kvar när du kör.

• Anonym (Ewert)
    Giftskåneman skrev 2024-09-30 12:21:31 följande:

Har du funderat på takmonterat tält?
    Ingen fukt underifrån, medrasserna ligger kvar när du kör.

Det var en intressant idé, ser det ut som en takbox? Och hur kommer man upp?

bra att ha skulle jag gissa är spritkök, tändare, ficklampor, sån man fäster på pannan, toapapper, myggspray, regnkläder, varma kläder, uppfällbar stol, kniv, yxa, salt och peppar, grilltång, tallrik, bestick, glas, sovsäck, kudde, lampa i tältet
  • Anonym (Granbarr)

Vad du behöver är ju lite av vad du menar med bilcamping?  Ska du sova i bilen eller ska du campa som vanligt  med tält? 

• Anonym (Anc)

Till vissa bilmodeller finns det madrasser som passar perfekt i skuffen när baksätena är nedfällda.

• Anonym (F)

Ska du tälta eller campa i bilen? 

Ska du vara ute i flera veckor eller bara någon enstaka natt? Vilken årstid? 

• Anonym (F)

Ska du vara på campingplats eller ute i naturen? (Fjället? Skogen?) 

• Anonym (Hmm)

Camp-Let tältvagn. Kostar ju några kronor och det är max 80 km/h som gäller.
    Men - man får bra utrymme kök finns redan och sovplatserna är upphöjda så man slipper markfukt.

• Giftskåneman
    Anonym (Ewert) skrev 2024-09-30 13:14:05 följande:
    Det var en intressant idé, ser det ut som en takbox? Och hur kommer man upp?

bra att ha skulle jag gissa är spritkök, tändare, ficklampor, sån man fäster på pannan, toapapper, myggspray, regnkläder, varma kläder, uppfällbar stol, kniv, yxa, salt och peppar, grilltång, tallrik, bestick, glas, sovsäck, kudde, lampa i tältet
    Ja, ser ut som en litet högre takbox, tror det ingår stege i alla sån.
    Kolla på nätet
  • Giftskåneman

Dock en sak att tänks på, kompisen satte sån på sin volvo xc 90, han kom inte under de här bommarna i luften vid stränderna som ska hålla husbilar borta

• Asund

Min tanken är camping i bilen först och främst, inte med fristående tält. Mest vår-sommar-höst och enstaka nätter/helg. Ibland på en camping och ibland vid någon strand eller ute i naturen.

Tanken är madrass i bagageutrymmet, och kanske ett tillhörande tält att koppla på bagageutrymmet? För att förlänga utrymmet med fler rum typ. och kanske med något bord och stolar, liten grill eller kanske snarare ett stormkök.

Kanske som en husbil/campervan men i light-version.

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Söker tips om bilcamping