• Anonym (Fru R)

Ska jag binda räntan?

Jag har ett bolån på 850 000 som är bundet fram till mitten på nästa år. Räntan är 4,34. Jag har fått ett erbjudande om att binda om lånet redan nu på ytterligare 2 år till en ränta på 2,92. Vill gärna veta hur andra med bolån tänkt. 

• Svar på tråden Ska jag binda räntan?
  • Överste Senap

Med tanke på att räntorna generellt förväntas gå ner under åtminstone närmaste året ser jag ingen anledning att binda på 2 år. Väljer alltid rörligt så länge räntor inte förväntas stiga. Du kan alltid välja att binda senare om trenden ändras.

• Överste Senap
    Överste Senap skrev 2024-09-30 14:08:59 följande:

Med tanke på att räntorna generellt förväntas gå ner under åtminstone närmaste året ser jag ingen anledning att binda på 2 år. Väljer alltid rörligt så länge räntor inte förväntas stiga. Du kan alltid välja att binda senare om trenden ändras.

Glömde säga förstås att du måste också kolla vilken ränta du kan få med rörligt. 
  • Anonym (Em)

Har ett mycket högre lån men vi väljer iallafall rörlig just nu. Förväntar oss att de går ner mer. Men vi har råd att ta smällen om något oförutsett händer med ränteläget. 

• Testa först

Har inte haft bunden ränta sedan 2008 Vet inte om jag tjänat på det eller ej. Anledningen till rörlig ränta är att mycket kan hända på 2 år.

2008 skiljde jag mig och hade 2år kvar på bidningstiden. Att lösa ut vårt gemensamma  huslån (ca 3 mil) kostade på rejält. 

Hoppas inte att du ska skiljas såklart. Men för mig känns det jobbigt att känna sig bunden till att ev ekonomiskt inte kunna flytta eller ändra livsstil.

Så min rekommendation är att ha lånet rörligt. Tror att räntan kan gå under 2,92 under nästa år.

• Finansen7
    Testa först skrev 2024-09-30 14:13:06 följande:

Har inte haft bunden ränta sedan 2008 Vet inte om jag tjänat på det eller ej. Anledningen till rörlig ränta är att mycket kan hända på 2 år.

2008 skiljde jag mig och hade 2år kvar på bidningstiden. Att lösa ut vårt gemensamma  huslån (ca 3 mil) kostade på rejält. 

Detta är en bra synpunkt. I vissa fall har jag hört att har man bundet lån och köper en ny bostad kan lånet flyttas över dit och bli ny säkerhet. Ska man däremot köpa billigare boende eller gå till hyresrätt så är bostadslån precis som alla andra lån personliga och kan inte överlåtas hur som helst till andra.
Svar på tråden Ska jag binda räntan?