• Anonym (Orolig)

Kommer jag att överleva ekonomiskt vid pension?

Jag oroar mig för om jag kommer att ha en pension som går att leva på den dagen det är dags.

Jag gjorde ett dåligt val av yrkesutbildning och kom dessutom ut i arbetslivet i början av 90-talet, under en av de värsta lågkonjunkturerna.

Jag hade dessutom stora problem med trötthet som jag så småningom utreddes för och jag blev diagnosticerad med narkolepsi 1998.
    Jag fick i princip ingen hjälp alls att hantera sjukdomen, utan tvingades arbeta heltid och samtidigt prova läkemedel som inte fungerade.

Så jag har haft många perioder av arbetslöshet.

2009 arbetade jag inom markentreprenadbranschen, när jag i en olycka förlorade en kroppsdel.
    Sedan dess har jag inte arbetat då rehabiliteringen inte har fungerat av olika skäl, varav de flesta jag inte själv råder över.

Idag lever jag ett eländigt liv med både fysiska och psykiska hälsoproblem och ser ännu inget ljus i tunneln.

Jag är sedan länge utförsäkrad och har idag inget annat att leva på än försörjningsstöd. När jag sökte det första gången var jag tvungen att först lösa in mitt pensionssparande och leva på de pengarna.

Jag har passerat 50 och börjar oroa mig för att jag haft för lite arbete, för låg inkomst och inget pensionssparande för att kunna överleva ekonomiskt som pensionär när det är dags.

NVad tror du, som kan mer än jag om dagens pensionssystem?

• Svar på tråden Kommer jag att överleva ekonomiskt vid pension?
  • Anonym (martha louise)

Du kommer säkert leva på ungefär samma nivå som nu.

Ta hand om dig. 

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Merit) skrev 2024-10-01 15:18:27 följande:

Här finns info om äldreförsörjningsstöd: 
    https://www.pensionsmyndigheten.se/for-pensionarer/ekonomiskt-stod/ansok-om-aldreforsorjningsstod

Dryga 7000 i månaden att leva på låter inte så illa.

Men det står också att bidraget inte täcker boendekostnader över 7500 kr.... 
    Om man som jag bor i storstadsområde (kranskommun), står utanför den ordinarie bostadsmarknaden och är ensam, så är 7500 inte mycket alls. Jag betalar närmare 10 idag och utrymme för att sänka standard eller minska boyta finns inte.
  • Anonym (A)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-10-01 15:33:33 följande:
    Dryga 7000 i månaden att leva på låter inte så illa.

Men det står också att bidraget inte täcker boendekostnader över 7500 kr.... 
    Om man som jag bor i storstadsområde (kranskommun), står utanför den ordinarie bostadsmarknaden och är ensam, så är 7500 inte mycket alls. Jag betalar närmare 10 idag och utrymme för att sänka standard eller minska boyta finns inte.
    Fast då är du ju flyttbar.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (A) skrev 2024-10-01 15:34:42 följande:
    Fast då är du ju flyttbar.
    Nja...
    Här klarar jag mig hyfsat utan bil, även om det hade underlättat p.g.a. nedsatt funktion. Bil skulle bli en stor utgift på den budgeten.
    Sedan har jag inte själv kunnat göra några val av boende sedan jag tvingades lämna min bostadsrätt och jag har flyttat alldeles för många gånger (främsta skälet till att rehabilitering inte har fungerat) och inte får jag heller den hjälpen jag behöver för att komma iordning efter varje flytt.
  • Anonym (Ert)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-10-01 15:14:19 följande:
    Kommer jag att överleva ekonomiskt vid pension?

Jag oroar mig för om jag kommer att ha en pension som går att leva på den dagen det är dags.

Jag gjorde ett dåligt val av yrkesutbildning och kom dessutom ut i arbetslivet i början av 90-talet, under en av de värsta lågkonjunkturerna.

Jag hade dessutom stora problem med trötthet som jag så småningom utreddes för och jag blev diagnosticerad med narkolepsi 1998.
    Jag fick i princip ingen hjälp alls att hantera sjukdomen, utan tvingades arbeta heltid och samtidigt prova läkemedel som inte fungerade.

Så jag har haft många perioder av arbetslöshet.

2009 arbetade jag inom markentreprenadbranschen, när jag i en olycka förlorade en kroppsdel.
    Sedan dess har jag inte arbetat då rehabiliteringen inte har fungerat av olika skäl, varav de flesta jag inte själv råder över.

Idag lever jag ett eländigt liv med både fysiska och psykiska hälsoproblem och ser ännu inget ljus i tunneln.

Jag är sedan länge utförsäkrad och har idag inget annat att leva på än försörjningsstöd. När jag sökte det första gången var jag tvungen att först lösa in mitt pensionssparande och leva på de pengarna.

Jag har passerat 50 och börjar oroa mig för att jag haft för lite arbete, för låg inkomst och inget pensionssparande för att kunna överleva ekonomiskt som pensionär när det är dags.

NVad tror du, som kan mer än jag om dagens pensionssystem?

Utförsäkrad? Varför har du inte sjukersättning?
    Eller har du det till viss del och kompletterar med försörjningsstöd?
  • Anonym (Bo centralt utan bil)

Det fungerar alldeles utmärkt utan bil om du bor  relativt centralt i en mindre stad. Kolla runt på städer dit du kan tänka dig att flytta och ställ dig i bostadsköer. Om du har en kötid på tex 5 år så kommer du säkert att kunna hitta en liten lägenhet under 7500 kr i månaden.

• Anonym (Sjukersättning)

Jag undrar också varför du inte har sjukersättning?

• Less is more

Jag kommer knappt heller få något trots att jag jobbat hela livet. Så jag tänker inte inte ens pension. Bara att jag ska orka fortsätta jobba så länge jag kan

Svar på tråden Kommer jag att överleva ekonomiskt vid pension?