• Anonym (I)

Bemanningsföretaget vill göra en överenskommelse

Jag är anställd på ett bemanningsföretag sedan drygt 2 år. Var inhyrd till ett företag som jag fick sluta på pga arbetsbrist . 
    Bemanningsföretaget har inga andra jobb att erbjuda
     De vill att jag säger upp mig,  men på papperet  står det isf att jag blir uppsagd pga arbetsbrist och räknar det som att  1 månads uppsägningstid redan varit, daterat på papperet. 
    Jag är med i a-kassan ska tilläggas. 
    Hur ska jag göra? Fördelar,  nackdelar ?

• Svar på tråden Bemanningsföretaget vill göra en överenskommelse
  • Anonym (Hmm)

Du ska inte säga upp dig själv. 

Vill dom prompt att du ska göra det så ska du begära 3 månadslöner. Annars får dom säga upp dig med 1 månadslön. Då ska inställa sig vid kontoret varje dag och vänta på att bli utskickad på arbete. Annars kan du förlora på det om du går hemma. 

• Anonym (Hmm)

Om du säger upp dig själv så gör du det efter att du har sett uppsägnings pappret där det står att dom har sagt upp dig p ga arbets brist.

Det verkar som att de försöker lura dig nämligen, annars så hade dom ju kunnat säga upp dig p ga arbetsbrist utan problem.

Det enda är att dom då isåfall inte skulle få ersätta dig med någon annan för att utföra det arbetet som du har arbetat med. 

Spela in när du är i kontakt med dom. Kan vara bra att ha om det skulle bli dispyt i slutänden. 

Lita inte på vad en arbetsgivare "lovar". Du ska ha det på papper med förtydligat namn samt underskrift isåfall.

• Anonym (Mepp)

Nej du ska inte säga upp dig. Vill de att du ska sluta får de säga upp dig. 

• Anonym (Hmm)

Har själv gjort en överenskommelse med en arbetsgivare även det på ett bemanningsföretag.

Problemet var att personen efteråt totalt blånekade och spelade dum "att den inte mindes" o "det finns inte bland mina anteckningar".

Så nej. 

Sedan går vi i allt snabbare takt mot ett kontrollsamhället. Och vi vet inte hur det kommer att utspela sig men redan idag så sätter gärna AKassan samt arbetsförmedlingen en stämpel på en om att man är skyldig till att ha förlorat arbetet om man "har sagt upp sig" om inget riktigt bevis finns på någon överenskommelse. 

Så var försiktig. 

Se även till att fixa bevis för att du inställer sig på arbetsplatsen (som ju blir på deras kontor nu) så dom inte kan gå ihop och förneka att du ens varit där. 

Svar på tråden Bemanningsföretaget vill göra en överenskommelse