Orolig
Hej!Jag är gravid i vecka 17 + 0. För någon dag sedan samt igår spraymålade jag mina köksluckor. Jag tänkte att det är ju inte bra att andas in, brukar undvika parfymerade tvålar osv. Så förstod, men tänkte att det inte var så himla farligt. Jag sprayade kanske 5 minuter i helgen och 5 minuter igår. Fick medel på huden jag tvättade bort direkt efter. Men sedan så började jag googla. Och detta är lösningsmedelsbaserad färg och vad jag läst ska det vara mkt farligt för gravida. Jag mailade Panduro där jag köpte sprayen och de sade att jag borde haft full utrustning med kolfibermask skyddskläder osv då den kan vara farlig för hälsan. En liten sprayburk vid kassan som jag fick tips om när jag sade att jag ville spraya lite på skåpsluckorna. Känner mig ganska chockad och framförallt riktigt dum som gjort detta. Målade igår även en bordsskiva ca 10 minuter men det var vattenbaserad färg.
Någon insatt i hur pass orolig jag borde vara och vad som kan hända? På vilket sätt kan mitt barn skadas? Utvecklingsstörning, kroppsliga problem, lägre IQ? Eller att födas för tidigt? Få missfall? Många katastroftankar här. Och jag bor ju i lägenheten men det har i köket och jag vädrar nu allt jag kan. Kemikalierna borde väl försvinna när färgen torkat.
Tacksal för svar