• Anonym (Honeybee)

Mamma ledighet

Hej ! 

Jag har funderat över hur länge man måste vara mamma ledig? Vad är normalt och kan man endast vara mamma ledig i 5 mån ? 

Kommer vara ensamstående och har ej råd att vara ledig hela 1 år.. 

Vad tycker ni om det? Fördelar/ nackdelar?

Jag har familj som kan hjälpa till att vara med barnet när jag är på jobbet..

• Svar på tråden Mamma ledighet
  • Jemp

Det finns inget minimum eller krav på att vara föräldraledig. Förskola kan man få från 1 år.

Har du egen vårdnad får du också alla föräldradagar. Tänk på att du också har rätt till underhåll och kan ha extra pengar att få via jobbets försäkringar om du har kollektivavtal, samt rätt till bostadsbidrag vid låg inkomst. 

• Aliona

Det är ovanligt i Sverige men vanligt i många andra länder att man bara är ledig så kort. Många pappor går tillbaka till jobbet redan efter två veckor, och en del tar inte ut någon ledighet till efter det. Så visst går det. Men några saker att ha i åtanke: 
    -Det är stor risk att barnet inte sover hela nätter vid den åldern och du har vad jag förstår ingen avlastning. Det finns en risk att du kommer lida av sömnbrist och det kan bli jobbigt att klara jobb, barnomsorg och nattvak.
    -Om du tänker amma så har du kanske inte slutat vid den åldern. Då får du antingen pumpa eller så får någon komma med bebisen till jobbet för amning. Utomlands är det vanligt men inte i Sverige, så inte säkert att arbetsgivaren går med på det. 
    -Barnet kan absolut ha flera anknytningspersoner och är du ensamstående så är det bara positivt att barnet har en mormor eller någon annan som anlnytningsperson. Du bör dock vara beredd på att om du jobbar så kan den andra personen bli primär anknytningsperson till ditt barn, och det upplevas som jobbigt. 

• Anonym (Bg)

Du får och ska göra precis som du känner blir bra för dig! 

• Aliona
    Aliona skrev 2024-10-03 21:31:59 följande:

Det är ovanligt i Sverige men vanligt i många andra länder att man bara är ledig så kort. Många pappor går tillbaka till jobbet redan efter två veckor, och en del tar inte ut någon ledighet till efter det. Så visst går det. Men några saker att ha i åtanke: 
    -Det är stor risk att barnet inte sover hela nätter vid den åldern och du har vad jag förstår ingen avlastning. Det finns en risk att du kommer lida av sömnbrist och det kan bli jobbigt att klara jobb, barnomsorg och nattvak.
    -Om du tänker amma så har du kanske inte slutat vid den åldern. Då får du antingen pumpa eller så får någon komma med bebisen till jobbet för amning. Utomlands är det vanligt men inte i Sverige, så inte säkert att arbetsgivaren går med på det. 
    -Barnet kan absolut ha flera anknytningspersoner och är du ensamstående så är det bara positivt att barnet har en mormor eller någon annan som anlnytningsperson. Du bör dock vara beredd på att om du jobbar så kan den andra personen bli primär anknytningsperson till ditt barn, och det upplevas som jobbigt. 

Jag gick fö själv tillbaka till jobbet när barnet var knappt fyra månader. Det gick hur bra som helst, på deltid dock och vi var två föräldrar hemma. Du gör det som passar dig bäst! 
  • Anotherone

Det är ju toppen att du har anhöriga som kan finnas för er och hjälpa dig!
    Sen kanske du inte vill gå tillbaka till arbetet på heltid, det är det fiffiga med föräldraförsäkringen. 
    Du kan pussla rätt ordentligt med arbete och dagar.

Med mitt första barn gick jag tillbaka på deltid efter 3 månader ungefär och arbetade så tills han blev ett och började på förskolan. Det var inte så vanligt då, att man gick omlott på det sättet, men det funkade bra för oss (det här var nästan 20 år sen). 

• Giftskåneman

Ett tips, vet inte om  dessa  reger  gäller ännu,  men då jag var ensamstående med mina nu vuxna barn, då br regerna tt mmn kunde ta  ut lägstanivådgarna på helgerna genom att sluta tidigare på fredagar eller börja senare på måndagen, räckte med en halvtimme, vet inte om detta gäller än som sagt men gav mig möjlighet vara hemma litet längre ekonoiskt

• Jemp
    Giftskåneman skrev 2024-10-04 09:19:54 följande:

Ett tips, vet inte om  dessa  reger  gäller ännu,  men då jag var ensamstående med mina nu vuxna barn, då br regerna tt mmn kunde ta  ut lägstanivådgarna på helgerna genom att sluta tidigare på fredagar eller börja senare på måndagen, räckte med en halvtimme, vet inte om detta gäller än som sagt men gav mig möjlighet vara hemma litet längre ekonoiskt

Lägstanivådagar kan tas ut på helgen även vid heltidsjobb. För sgi-dagar krävs dock att de läggs i anslutning till ledighet.

Ett tips för ts kan helt klart vara att börja arbeta deltid och ta föräldrapenning resterande tid. 

När det gäller just att vara hemma på heltid kan man ta ut 7 dagar i veckan för att maxa pengarna man får (även om det såklart gör att de räcker lite kortare). 
  • Giftskåneman
    Jemp skrev 2024-10-04 09:50:23 följande:
    Lägstanivådagar kan tas ut på helgen även vid heltidsjobb. För sgi-dagar krävs dock att de läggs i anslutning till ledighet.

Ett tips för ts kan helt klart vara att börja arbeta deltid och ta föräldrapenning resterande tid. 

När det gäller just att vara hemma på heltid kan man ta ut 7 dagar i veckan för att maxa pengarna man får (även om det såklart gör att de räcker lite kortare). 
    Bra inlägg, visste inte hur reglerna är numera.
Svar på tråden Mamma ledighet