• Anonym (E)

Varför är det mest lågutbildade killar som har tatueringar?

Jag har lagt märke till en skillnad mellan högutbildade och lågutbildade killar, förutom intelligensen då, och det är att de flesta lågutbildade killar har tatueringar och ofta flera stycken. Varför är det så? Nu kommer jag få alla killar som känner sig kränkta emot mig men det är isåfall pga av ert dåliga självförtroende som ni blir kränkta. 

• Svar på tråden Varför är det mest lågutbildade killar som har tatueringar?
  • En glad tjej
    Anonym (E) skrev 2024-10-04 02:58:32 följande:
    Varför är det mest lågutbildade killar som har tatueringar?

Jag har lagt märke till en skillnad mellan högutbildade och lågutbildade killar, förutom intelligensen då, och det är att de flesta lågutbildade killar har tatueringar och ofta flera stycken. Varför är det så? Nu kommer jag få alla killar som känner sig kränkta emot mig men det är isåfall pga av ert dåliga självförtroende som ni blir kränkta. 

Hmm, jag är högutbildad kvinna och har flera tatueringar. Vad menar du förresten med lågutbildade? Att endast ha gått gymnasiet? De män jag känner med gymnasieutbildning har inga tatueringar. 

Sen en sak till, bara för att man är högutbildad behöver man inte vara intelligent.
  • Anonym (G)

Skulle gissa att dom känner ett behov av att visa sig macho. 

• Anonym (ORKLA)
    Anonym (G) skrev 2024-10-04 09:25:31 följande:

Skulle gissa att dom känner ett behov av att visa sig macho. 

Macho?

För vissa är de väl en konst och för vissa kanske en boost i självförtroende?

Varför ska de speglas som macho?
  • Västernorrlandskillen
    En glad tjej skrev 2024-10-04 05:54:48 följande:
    Hmm, jag är högutbildad kvinna och har flera tatueringar. Vad menar du förresten med lågutbildade? Att endast ha gått gymnasiet? De män jag känner med gymnasieutbildning har inga tatueringar. 

Sen en sak till, bara för att man är högutbildad behöver man inte vara intelligent.
    Du har så rätt, men frågar är om TS själv har intelligens att inse det.
  • Anonym (Frida)

Det var det dummaste jag hört.

Jag jobbar som tatuerare, har gjort det i snart 20 år och kan intyga att tatueringar är ungefär lika vanligt i alla samhällsgrupper i dag. Jag tatuerar unga och gamla, män och kvinnor, läkare och lokalvårdare, professorer och de som aldrig gick gymnasiet.

Möjligt att den teorin stämmer för den äldre generationen, den där tatueringar var en sorts statusmarkör. Men inte för samhället i stort, och om någon generation eller två kommer det att vara lika vanligt i alla samhällsgrupper.

Och att högre utbildning per automatik skulle innebära högre intelligens, skulle bara en mindre intelligent person påstå...

• Anonym (Q)

Jag tror att tatueringar idag är en dålig markör på socioekonomisk status, kanske med undantag för tatueringar i ansiktet och iögonenfallande tatueringar på andra ställen som inte går att dölja med kläder. 

Sedan tror jag även att du har rätt i att vissa grupper faktiskt har mer tatueringar, tex kopplat till en kriminell identitet eller fängelsetatueringar. 

• Anonym (No tat)

Det där stämde kanske för typ 20 år sedan.  Idag ser det inte ut så. 

Fredagstråd?

• PH76
    En glad tjej skrev 2024-10-04 05:54:48 följande:

Så är det absolut. men det har blivit vetenskapligt bevisat om och om igen att IQ-test resultaten är högre i en grupp med "högutbildade", dvs med en universitets examen, än i en grupp utan det. Du kan googla på det själv, men jag kan bifoga en ganska validerad länk.

pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29911926/~:text=Across%20142%20effect%20sizes%20from,an%20additional%20year%20of%20education.

• Anonym (Civilingenjör)
    Anonym (Frida) skrev 2024-10-04 11:44:20 följande:

Det var det dummaste jag hört.

Jag jobbar som tatuerare, har gjort det i snart 20 år och kan intyga att tatueringar är ungefär lika vanligt i alla samhällsgrupper i dag. Jag tatuerar unga och gamla, män och kvinnor, läkare och lokalvårdare, professorer och de som aldrig gick gymnasiet.

Möjligt att den teorin stämmer för den äldre generationen, den där tatueringar var en sorts statusmarkör. Men inte för samhället i stort, och om någon generation eller två kommer det att vara lika vanligt i alla samhällsgrupper.

Och att högre utbildning per automatik skulle innebära högre intelligens, skulle bara en mindre intelligent person påstå...

Jag är civilingenjör och gift med en civilingenjör och har många civilingenjörer och läkare i släkten och i bekantskapskretsen. Jag känner inte en enda civilingenjör eller läkare som är tatuerad.

Mina barn studerar också till civilingenjör respektive läkare  och de är inte tatuerade och ingen av deras vänner.

Så att det skulle vara lika vanligt hos högutbildade som lågutbildade, det tror jag inte på. 

Personligen tycker jag att tatueringar är fula , smaklösa och helt onödiga. 

• Tukt

Här har TS uppenbarligen sovit under en sten de senaste 20 åren, bara för att titta fram och vräka ur sig både felaktigheter och fördomar. Och alla som inte håller med har dåligt självförtroende. Fredagstrådarna börjar tidigt idag!

Svar på tråden Varför är det mest lågutbildade killar som har tatueringar?