Anonym (Frida) skrev 2024-10-04 11:44:20 följande:
Det var det dummaste jag hört.
Jag jobbar som tatuerare, har gjort det i snart 20 år och kan intyga att tatueringar är ungefär lika vanligt i alla samhällsgrupper i dag. Jag tatuerar unga och gamla, män och kvinnor, läkare och lokalvårdare, professorer och de som aldrig gick gymnasiet.
Möjligt att den teorin stämmer för den äldre generationen, den där tatueringar var en sorts statusmarkör. Men inte för samhället i stort, och om någon generation eller två kommer det att vara lika vanligt i alla samhällsgrupper.
Och att högre utbildning per automatik skulle innebära högre intelligens, skulle bara en mindre intelligent person påstå...
Jag är civilingenjör och gift med en civilingenjör och har många civilingenjörer och läkare i släkten och i bekantskapskretsen. Jag känner inte en enda civilingenjör eller läkare som är tatuerad.
Mina barn studerar också till civilingenjör respektive läkare och de är inte tatuerade och ingen av deras vänner.
Så att det skulle vara lika vanligt hos högutbildade som lågutbildade, det tror jag inte på.
Personligen tycker jag att tatueringar är fula , smaklösa och helt onödiga.