• Anonym (Skattefnatt)

Våra höga skatter har försvagat Sverige

Med ett av världens högsta skattetryck så har vi kommit till en punkt där höga skatter istället har försvagat Sverige. Exempelvis måste medborgarnas insyn i offentliga verksamheter förstärkas för undvika misshushållning av våra skattepengar. Det blir också ineffektivt  när politiker driver vänsterprojekt och högerprojektför för att vinna makt och när makten är vunnen så glöms samhällsprojektet bort. 

Det här är vad ni får för era skattepengar:

-För många som lever på bidrag.
    -En ökad korruption i samhället.
    -Dödligt våld och gängkriminalitet.
    -Ojämna skolresultat, ofullständiga betyg eller glädjebetyg.
    -Kompetensbrist.
    -Långa vårdköer där administrerandepersonal växer sig större än vårdpersonal.
    -Osäker elproduktion.
    - Biståndspengar som hamnar hos tvivelaktiga ledare

Politikernas ambitioner blir sällan verkliga och det är vi medborgare som betalar för ett spektakel som ingen vill ha.

Mina två frågeställningar är är:

Varför är det viktigt att offentliga verksamheter granskas i en högre utsträckning?

Varför har korruptionen ökat i vårat samhälle?

www.svt.se/nyheter/inrikes/sverige-allt-mer-korrupt

• Svar på tråden Våra höga skatter har försvagat Sverige
  • Anonym (Bläääh)

Jag har egentligen inget emot höga skatter, men det känns som "vad får jag för det här?" Vi får väldigt lite välfärd för väldigt hög skatt. Så skatten känns mer som att betala tribut än till någon slags välfärd.

• Anonym (Så är det)
    Anonym (Bläääh) skrev 2024-10-04 20:07:36 följande:

Jag har egentligen inget emot höga skatter, men det känns som "vad får jag för det här?" Vi får väldigt lite välfärd för väldigt hög skatt. Så skatten känns mer som att betala tribut än till någon slags välfärd.

Vi får invandring, mer invandring och ännu mer invandring och så fortsätter det. 
  • Anonym (Skattefnatt)

Håller med dig, har ingen emot höga skatter men det känns trist att vi inte får en större insyn eftersom det är vi som jobbar och betalar för att samhällsservicen ska fungera.  Det ställs krav på oss medborgare men inte hos offentliga sektorn. Offentliga sektorn gapar efter mer och det enda vi får är ineffektivitet.

Biståndspengar till terrorprojekt hade jag gärna undsluppit. Uteslut biståndspengar till terrorprojekt och låt pengarna få gå till vård, omsorg och skola. Det är välinvesterade pengar om Sverige började satsa på sig själva innan vi "hjälper" andra.

www.expressen.se/nyheter/v-skankte-pengar-till-terrorkopplad-grupp/

• Anonym (Skattefnatt)
    Anonym (Så är det) skrev 2024-10-04 20:10:20 följande:
    Vi får invandring, mer invandring och ännu mer invandring och så fortsätter det. 
    I flera år har invandringen varit okontrollerad. Politikernas idésystem leder till en kapplöpartävling  om vem som kan få in så många invandrare på kortast tid. Men varken medborgarna eller politikerna själva gjorde någon vist. Invandrarna som ville göra gott för sig gjorde heller ingen vinst. Det blev en förlust för hela samhället. Det spelar ingen roll om du är fattig eller rik, alla drabbades av politikernas vanmakt.
  • Anonym (Qwerty)

Vi har ingen arvsskatt, ingen gåvoskatt, ingen fastighetsskatt, knappt någon kapitalskatt samt vi har Rot o Rut och ränteavdrag.  Så nej, sammantaget har vi inte så höga skatter. Däremot kan man diskutera fördelningen. 

• Anonym (Skattefnatt)
    Anonym (Qwerty) skrev 2024-10-04 21:12:16 följande:

Vi har ingen arvsskatt, ingen gåvoskatt, ingen fastighetsskatt, knappt någon kapitalskatt samt vi har Rot o Rut och ränteavdrag.  Så nej, sammantaget har vi inte så höga skatter. Däremot kan man diskutera fördelningen. 

Arvskatt är onödig. Arvskatten är redan skattat från en tidigare generationen. 

Kapitalskatt det är trevligt att få behålla något. Om kapitalskatten skulle införas så kommer folk att placera sina pengar i utlandet i en mycket högre utsträckning.

Fastighetsskatt är bara en garanterad inkomstkälla för staten. Har staten inte koll så ska medborgarnas inte fortsätta att kasta skattepengarna i ett svart hål. Om vi stryper biståndspengarna till suspekta ledare så skulle det kunna ersätta fastighetsskatten.

Fördelningen behöver ses över. Korruption, skatteslöseri och en bättre granskning över offentliga verksamheter vore på sin platts innan man vill krama ur oss medborgarna på våra slantar när vi ändå får politiker som försämrar samhället.
  • Jemp

Så du tänker att skola och vård skulle bli bättre med mindre pengar?

• Postman

Så känner nog de flesta. Man betalar gärna hög skatt bara det går till vår trygghet och välfärd. 
  • Postman
    Anonym (Skattefnatt) skrev 2024-10-04 21:46:25 följande:
    Arvskatt är onödig. Arvskatten är redan skattat från en tidigare generationen. 

Kapitalskatt det är trevligt att få behålla något. Om kapitalskatten skulle införas så kommer folk att placera sina pengar i utlandet i en mycket högre utsträckning.

Fastighetsskatt är bara en garanterad inkomstkälla för staten. Har staten inte koll så ska medborgarnas inte fortsätta att kasta skattepengarna i ett svart hål. Om vi stryper biståndspengarna till suspekta ledare så skulle det kunna ersätta fastighetsskatten.

Fördelningen behöver ses över. Korruption, skatteslöseri och en bättre granskning över offentliga verksamheter vore på sin platts innan man vill krama ur oss medborgarna på våra slantar när vi ändå får politiker som försämrar samhället.
    Galenskap att man ska behöva skatta för sina sparpengar och om man äger en fastighet. 
  • Anonym (Skattefnatt)
    Jemp skrev 2024-10-04 21:48:38 följande:

Så du tänker att skola och vård skulle bli bättre med mindre pengar?

Jag gillar inte ledande frågor där din uppfattning syns i självaste frågan. Du får gärna fråga, men antydningar får du gärna hålla för dig själv.
Svar på tråden Våra höga skatter har försvagat Sverige