• Anonym (Blir så trött :()

Är det alltid bråk vid arv?

Jag har aldrig vart med om en fördelning av en avlidens prylar som har fungerat bra, utan det har alltid blivit bråk om minsta lilla grej.

Det här bland människor jag tidigare tyckt väldigt bra om, och absolut inte trott att de kan vara så här småsinta och giriga. Bråka om mjölkkannor, flakmopeder som inte fungerat sedan 1985, rostiga högafflar och hötorgskonst. Är det här bara min släkt eller är det så överallt? 

Vad är det som händer i hjärnan med människor när de går från normal till att bli såna? 

• Svar på tråden Är det alltid bråk vid arv?
  • Anonym

Ja, och folk som hinner få panik innan pengarna betalas ut.  Vad hade de gjort om personen inte hade dött?

När mamma dog hade vi grannarna inne på tomten som ville ta saker som låg utomhus. "Det har hon väl ingen nytta av nu?"

• EpicF

Nej, det behöver inte alltid vara bråk om arv.

Jag har, tvärtemot emot dig, erfarenheter av arvsfördelning går smärtfritt och utan bråk. 

• EpicF
    Anonym skrev 2024-10-04 21:59:19 följande:

Ja, och folk som hinner få panik innan pengarna betalas ut.  Vad hade de gjort om personen inte hade dött?

När mamma dog hade vi grannarna inne på tomten som ville ta saker som låg utomhus. "Det har hon väl ingen nytta av nu?"

Vad oförskämt. Jag hoppas ni sa till på skarpen. 
  • Anonym
    EpicF skrev 2024-10-04 22:06:17 följande:
    Vad oförskämt. Jag hoppas ni sa till på skarpen. 
    Ja, jag skämdes å människosläktets vägnar.
    Vi hade ingen användning för sakerna men sa ändå nej eftersom det var oförskämt
  • Anonym (en del)

En del människor är knäppa. Själv har jag aldrig haft några bråk vid arvskiften men jag har hört skräckhistorier från vänner.

• Anonym (Blir så trött :()
    Anonym (en del) skrev 2024-10-04 22:32:34 följande:

En del människor är knäppa. Själv har jag aldrig haft några bråk vid arvskiften men jag har hört skräckhistorier från vänner.

För mig har det verkat som att de inte var knäppa från början, utan de blir det i samband med fördelningen av prylar. Det här har vart människor jag känt hela livet, men vid sådana händelser så "vem fan är den där människan"?
  • Yllop

När mina syskon och jag delade upp arvet efter våra föräldrar gick det väldigt lugnt till. Det var en hel del prylar som ingen ville ha och de skänkte vi till Stadsmissionen.

Men jag har andra släktingar som fortfarande inte pratar med sina syskon tjugo år efter arvsskiftet pga att de blev osams om vem som skulle ha vad.

Svar på tråden Är det alltid bråk vid arv?