• Anonym (Utmattad)

Blir tokig, barn som inte sover...

Känner mig snart panikslagen. Har ett barn på 13 mån som fortfarande sover med uppvak regelbundet hela natten, allt mellan 3-6 ggr per natt. Ibland kan jag bara amma och barnet somnar men ofta tar upp vaken 30-45 min med promenad ute med. Och sen sover barnet aldrig senare än 0530

En natt ser ut som 
    -mat 18
    -nattning 19 med promenad 
    -1940 inne igen. 
    -2040 barn vaknar och jag ammar om till sömns
    -2240 barn vaknar och jag ammar om 
    -0130 barn vaknar, jag ammar, barn sover 15 min och vaknar, testar amma igen, barn vaknar, sambo eller jag går promenad
    -0230 barn inne igen sover 
    -0430 barn vaknar och jag ammar igen
    -0530 barn tar morgon 

Det här börjar bli helt ohållbart... Det vänder ju ALDRIG. Storasyskonet sov med 1 uppvak från 5 månaders ålder...

Ammar jag inte som omnattning skriker barnet bara, min sambo har ibland gått 3 promenader per natt för att barnet ska sova, och det ger ju noll nattsömn själv.

Vad GÖR man???

• Svar på tråden Blir tokig, barn som inte sover...
  • Anonym (Sluta nattamma)

Tror ni får sluta med amningen, iaf nattetid. Kommer bli asjobbigt några nätter, men det vänder sen. Låt pappan ta dom nätterna och låt honom sova ut ordentligt på helgen. Ge även gröt/välling innan läggdags så att liten är ordentligt mätt. Kanske även sluta med promenad? Barnet måste ju lära sig att somna i sängen.
    Låter jättetufft som ni har det nu, så ta några tuffa nätter och hoppas på det bästa. 
    Samsovning funkade bra för oss, men det kanske ni redan gör?

• Anonym (Sluta promenera)

Wow, visste inte att vissa var uppe och gick promenad på natten med barnvagn! Det i sig måste vara hemskt jobbigt. Jag tycker du ska fortsätta amma ett tag till men sluta med promenaderna, sov med barnet och var ute mycket under dagarna kanske hjälper inför natten. Barnet kanske sover för mycket på dagen med?

• Anonym (Utmattad)
    Anonym (Sluta nattamma) skrev 2024-10-05 04:09:48 följande:

Tror ni får sluta med amningen, iaf nattetid. Kommer bli asjobbigt några nätter, men det vänder sen. Låt pappan ta dom nätterna och låt honom sova ut ordentligt på helgen. Ge även gröt/välling innan läggdags så att liten är ordentligt mätt. Kanske även sluta med promenad? Barnet måste ju lära sig att somna i sängen.
    Låter jättetufft som ni har det nu, så ta några tuffa nätter och hoppas på det bästa. 
    Samsovning funkade bra för oss, men det kanske ni redan gör?

Ger redan välling tätt på läggdax, glömde skriva.

Vi kunde också söva i säng upp till en månad sen med när nattning då tog 2,5 h blev det ohållbart.

Ja, vi samsoverm
  • Anonym (Utmattad)
    Anonym (Sluta promenera) skrev 2024-10-05 04:37:54 följande:

Wow, visste inte att vissa var uppe och gick promenad på natten med barnvagn! Det i sig måste vara hemskt jobbigt. Jag tycker du ska fortsätta amma ett tag till men sluta med promenaderna, sov med barnet och var ute mycket under dagarna kanske hjälper inför natten. Barnet kanske sover för mycket på dagen med?

Ja, det är jobbigt 

Vi samsover redan och är ute många h varje dag. Barnet sover inte mkt på dagen, vi kämpar med det för att få någon vettig mängd sömn totalt.
  • Anonym

Men herrejösses, och så har ni ett barn till som ni måste orka med. Annars vore det att rekommendera att sova när den lilla sover, oavsett när.

Detta kommer inte att gå när det är dags för arbete igen... jag svarar i stort sett aldrig (och läser mycket sällan) trådan om småbarnsbekymmer men av någon anledning halkade jag inte på denna.

Mitt yngsta barn var också krånglig med sömnen men i jämnförelse med det här var han en dröm.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (E)
    Anonym (Utmattad) skrev 2024-10-05 05:24:24 följande:
    Ger redan välling tätt på läggdax, glömde skriva.

Vi kunde också söva i säng upp till en månad sen med när nattning då tog 2,5 h blev det ohållbart.

Ja, vi samsoverm
    Fy vad jobbigt! Jag undrarlite vad ni har testat, har ni t ex provat hur det blir att inte samsova? 
  • Anonym (Mia)

Sådär hade vi det, testade allt och lite till. Sen plötsligt vid 2,5 år sov hon hela natten första gången och har gjort nu ett par månader.
    Det vi fick göra tillslut var att lägga oss tillsammans med henne vid 19 så vi fick några timmar sömn på kvällen också.. 

• Anonym (Utmattad)
    Anonym skrev 2024-10-05 05:44:49 följande:

Men herrejösses, och så har ni ett barn till som ni måste orka med. Annars vore det att rekommendera att sova när den lilla sover, oavsett när.

Detta kommer inte att gå när det är dags för arbete igen... jag svarar i stort sett aldrig (och läser mycket sällan) trådan om småbarnsbekymmer men av någon anledning halkade jag inte på denna.

Mitt yngsta barn var också krånglig med sömnen men i jämnförelse med det här var han en dröm.

Jag jobbar nu. Och ja,det är vansinnigt jobbigt.
  • Anonym
    Anonym (Utmattad) skrev 2024-10-05 11:08:16 följande:
    Jag jobbar nu. Och ja,det är vansinnigt jobbigt. 
    Jag är inte rätt person att råda, det är länge sedan jag hade småbarn. Men det måste finnas hjälp att få. 

Överlämnar stafettpinnen till någon som kan ge råd som underlättar, av mig får du ändå en kram och en önskan om att det blir bättre snart. {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Blir tokig, barn som inte sover...