• Anonym (Skogen)

Vad tänker ni på när ni hör ordet Skog?

Hur upplever ni skogen?
    Vilken typ av skog upplever ni helst?
    Vad är viktigast med skog?

• Svar på tråden Vad tänker ni på när ni hör ordet Skog?
  • Anonym (?)

Nyfiken på varför du frågar? Vad ska du med svaren till?

• Anonym (?)

Jag tänker på bär och svamp. Eller skogpromenader. Viktigt att det inte är för snårigt så att man tar sig fram enkelt.

• Anonym (Em)

Jag tänker främst på barrskog. Jag tänker på att rida i skogen, promenera eller plocka bär och svamp. Tystnaden och lugnet. Jag älskar att komma ut i skogen, underbar känsla. Föredrar en stor skog där risken att träffa på andra är liten. Men ofta blir det att gå på vandringslederna där alla andra oxå är, av praktiska skäl. Jag föredrar en luftig blandskog där solen når ner mellan grenarna. En väldigt tät skog är så mörk även mitt på dagen. 

• Anonym (R)

Myror. Jag tänker på myror. Och älg.

• Anonym (Skogen)
    Anonym (?) skrev 2024-10-05 14:34:06 följande:

Nyfiken på varför du frågar? Vad ska du med svaren till?

Jag har märkt att mär man talar om skogen så menar man olika saker. Några menar urskogen, andra en skogsdunge eller skogsplantering.  

Jag skulle vilja veta hur man uppfattar skogen, om man ser den som en möjlighet till rekreation eller som en del av vår ekonomi. Kanske några sätter in skogen i det ekologiska kretsloppet, vad vet jag?
  • Anonym (Hedda)

Jag tänker på promenader och sök träning med mina hundar i en ganska tät skog och stor skog.

Att skogen är ett ställe där man jordar sig och återhämtar sig snabbare har jag ju märkt fler än en gång....
    Men Jag går aldrig ut i skogen själv utan mina hundar. Förutom en kortis om jag ska lägga spår eller göra ett sök med hundarna..

• Anonym (Kina)

Jag tänker på att det är mysigt och luktar gott, särskilt barrskog när det är varmt och soligt. Jag trivs bättre i skogen än på öppna slätter. 

Jag gillar naturskog bäst. Den har fler arter och är så mycket finare och roligare än skogsodlingar. Men de är helt ok i brist på annat. 

Jag tänker på att skog är ekonomiskt viktigt och att skosbruk tyvärr ofta bedrivs så att det förstör och förfular. 

Jag tänker att skogen är ett kul ställe att leka när man är barn. Och så tänker jag på orientering. :) 

• Anonym (T)

Jag tänker på mitt hem. Bor i skogen. 

• Anonym (Skogen)

Nog är de flesta av oss lite skogsmullar. Vi ser skogen som ett gott ställe att vara på.  Vi vill gå promenader, plocka bär och svamp. Några kanske ser älgjakten som årets höjdpunkt. Vad vi inte riktigt tänker på är att dessa aktiviteter kräver en skog som på något sätt brukas. 

Utan skogsvägarna kommer vi inte ut i skogen. Bären återfinns oftast på hyggen och ska man kunna skjuta älg gör man det inte i urskogen. 

Som gammal orienterare har jag upplevt det fantastiska att springa i en gallrad tallskog men också blivit frustrerad över att plötsligt befinna mig i ogenomtränglig urskog.

Skogen har många ansikten och spelar olika roller i våra liv.  Att enbart se skogen som ett ekosystem och inte se den som en resurs för hela samhället tycker jag är synd. 

Svar på tråden Vad tänker ni på när ni hör ordet Skog?