• Anonym (Varför)

Fattar inte, VARFÖR skulle infektionsrisken efter missfall (under blödning) var större/värre än när man har sex vid menstruation??

Alltså jag förstår verkligen inte? Som rubriken lyder: VARFÖR skulle infektionsrisken vara högre om man har sex vid missfallsblödning än vid menstruationavlösning? Det är ju precis samma process?

Någon som vet? Min gynekolog har inget bra svar.

• Svar på tråden Fattar inte, VARFÖR skulle infektionsrisken efter missfall (under blödning) var större/värre än när man har sex vid menstruation??
  • Anonym (M)

Nej, det är inte samma process.

En missfallsblödning kan liknas med ett öppet sår, där det riskerar att komma in främmande bakterier som då skapar en infektion. 

En mensblädning är enbart en blödning där ägget kommer ut, inget sår där det kan komma in bakterier. 

Konstig gynekolog som inte kunde ge dig ett svar. 

• Anonym (biologen)

Moderkakan börjar utvecklas några dagar efter befruktning och växer fast i livmoderslemhinnan. När den lossnar vid förlossning får man ett stort sår, som en kvinna t.o.m. kan förblöda ur om hon har maximal otur.

När man får missfall måste moderkakan också stötas loss och då uppkommer motsvarande sår, fast mindre.

Livmodern är också öppen vid ett missfall, vilket gör att bakterier lättare kan komma in.
    I normala fall är livmodertappen omväxlande öppen och stängd under månadscykeln. Under graviditet är den stängd av den så kallade slemproppen.

Att inte en läkare kan svara bättre är skandal men jag har också stött på okunniga läkare.

Beskrivning av moderkakans och livmodertappens funktioner:

babyjourney.se/graviditet/moderkakan/

www.naturalcycles.com/sv/cyclematters/livmodertappens-position-forklarad

Svar på tråden Fattar inte, VARFÖR skulle infektionsrisken efter missfall (under blödning) var större/värre än när man har sex vid menstruation??