Inlägg från: Anonym (Tvillingmorsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Bonusbarn som i princip aldrig städar efter sig?

Våra 12-åringar lämnar inte kaos efter sig, det skulle vi aldrig tillåta. Då är det marsch tillbaka och städa, eller så får det andra konsekvenser senare.

Men de plockar inte alltid undan efter sig. Det är dock inget stort problem, jag och maken kräver inte att de ska städa undan allt eller vara väldigt ordningsamma, eftersom vi inte själva är det. Men vi har en gräns.

Ingen större skillnad på dottern och sonen i vårt fall. Möjligen får man påminna sonen lite oftare. 

Din särbo gör sina söner en björntjänst om hon inte ställer högre krav eller har inställningen att "pojkar är så här." Det lär också bli ett irritationsmoment om ni flyttar ihop. Jag tycker att du ska fundera på hur stort problemet är och om ni funkar bra ihop i övrigt? Att flytta ihop med bonusbarn är ett stort steg.

Kan tillägga att min man är hårdare mot barnen än jag, men ingen av oss är jättehård. Men kaos lämnar vi inte efter oss, eller tillåter att barnen gör.

TS, det låter som att din särbo använder ursäkten "alla pojkar är så där", för att slippa ta tag i det? Hon måste ju veta att det inte stämmer. Det finns vuxna män som är mycket ordningsamma, precis som det finns vuxna män som är grisar, och allt däremellan. Hur och när blev de så? Jo, under uppväxten, oftast. Det handlar om uppfostran, så vida det inte finns handikapp eller dylikt.

Anonym (Trött) skrev 2024-10-07 12:40:03 följande:
    Det är lite så jag också försöker angripa problemet. Jag plockar undan det jag har tagit fram och låter barnens saker ligga. Tyvärr så hänger inte min partner med på det utan då tar hon hand om det istället. 
    Jag plockar undan efter barnen ibland. Man får välja sina strider, och ibland handlar det bara om att de har glömt eller hade bråttom iväg t ex.

Då jag och maken ofta lämnar urdruckna kaffekoppar eller tekoppar här och var, eller kläder eller böcker t ex, kan vi inte gärna kräva att barnen ska plocka undan allt eller komma ihåg allt.

Men för det mesta städar de själva efter sig, särskilt om de har stökat ner rejält. Om de inte gör detta självmant, säger vi till. Struntar de ändå i det (vilket sällan händer numera, men det händer), får det konsekvenser för dem. Vi låter det inte bara passera.

Felet din särbo verkar göra, är att hon hellre tar hand om skräpet eller stöket själv, än ställer krav på sönerna. Därmed lär hon dem att någon annan alltid städar eller plockar efter dem, vilket kommer ligga dem i fatet när de blir äldre, särskilt när de ska ut i arbetslivet eller vill hitta en partner. Allt färre kvinnor accepterar jättebebisar till män som inte städar efter sig.

Än så länge är de bara 10-12 år. Din särbo kanske inte tycker att man kan ställa så stora krav än. Men när hade hon tänkt börja göra det? I tonåren? Aldrig?

Barn i pojkarnas ålder, med åldersadekvat mognad, är gamla nog att kunna städa efter sig, hålla någorlunda ordning i sina rum, samt börja hjälpa till i hushållet. De är inga småbarn längre.
Svar på tråden Bonusbarn som i princip aldrig städar efter sig?