• Anonym (Ägget)

Känner ni er ägglossning?

På riktigt nu jag är 30 år gammal och har ALDRIG känt min ägglossning. Jag tycker mig läsa om alla här på fl som känner jätte mycket och vet exakt när den är för att dom har så tydliga känningar. 

Jag känner noll, zero. Kan det indikera på att något är fel? 

• Svar på tråden Känner ni er ägglossning?
  • Anonym (Jag)

Tror inte alls något är fel. Jag kände inte ägglossning överhuvudtaget förrän efter jag fick mitt tredje barn när jag var 34 (är 36 nu), då kunde jag ha lite ont i sidan av magen. Funderar på om det på något sätt kan bero på ärrvävnad efter snittet. Men ibland hade jag ont och så var det ändå inte ägglossning så det var inte 100 heller, vet att jag hade en cysta på nån sida också. 

Tyckte också det var konstigt när jag läste om alla som kände exakt , jag kände verkligen ingenting förut. Inte att jag blev mer sugen på sex heller haha som vissa tydligen blir. Men ändå har jag varit gravid 6 gånger (3 barn, 2 tidiga missfall och gravid i vecka 20 nu) så jag måste ju ha haft ägglossning ändå (har bara använt test en gång, när jag ammade för att se om jag ens hade ägglossning). 

• Anonym (Jag)
    Anonym (Jag) skrev 2024-10-08 07:54:59 följande:

Tror inte alls något är fel. Jag kände inte ägglossning överhuvudtaget förrän efter jag fick mitt tredje barn när jag var 34 (är 36 nu), då kunde jag ha lite ont i sidan av magen. Funderar på om det på något sätt kan bero på ärrvävnad efter snittet. Men ibland hade jag ont och så var det ändå inte ägglossning så det var inte 100 heller, vet att jag hade en cysta på nån sida också. 

Tyckte också det var konstigt när jag läste om alla som kände exakt , jag kände verkligen ingenting förut. Inte att jag blev mer sugen på sex heller haha som vissa tydligen blir. Men ändå har jag varit gravid 6 gånger (3 barn, 2 tidiga missfall och gravid i vecka 20 nu) så jag måste ju ha haft ägglossning ändå (har bara använt test en gång, när jag ammade för att se om jag ens hade ägglossning). 

Alltså menade inte att det var konstigt som att jag inte tror på att andra känner, mer att det var konstigt att jag inte kände nånting alls när alla andra verkar göra det. Men som sagt vet jag ju att jag har ägglossning ändå och att det antagligen inte är något fel eftersom jag inte har haft svårt att bli gravid. 
  • Anonym (Ägget)
    Anonym (Jag) skrev 2024-10-08 07:54:59 följande:

Tack snälla för dina ord. Du anar inte hur skönt det var för mig att läsa detta! Tog precis nu ett ägglossningstest som visar positivt men trots att jag ser det svart på vitt och verkligen känner efter så känner jag inget haha! Kan inte ens inbilla mig nån känning.

Jag har aldrig hört att det ska vara svårare att bli gravid för dom som inte känner av sin äl men blev lite orolig då vi försökt snart ett år. Lyckades dock bli gravid i juli men det slutade i MA i vecka 10 och nu är det första ägglossningen sen det! Hoppas 🙏 
  • Anonym (Inte jag heller)

Känner inte heller av ägglossning, någon gång har jag kännt pirr/ömhet i brösten runt ägglossning men hade inte lagt märke till det om jag inte vetat att det var dags för ägglossning och testade med lh stickor 🤷?♀️

• Aliona

Tror att det vanligaste är att man inte känner något. Själv får jag som lätt mensvärk och migrän varje gång, så jag önskar att det var fallet för mig med! 

• Lavendel85

Jag kände inte heller något alls under de första 35 åren av mitt liv. Sen efter 2a barnet så har jag börjat märka att jag är lite öm i brösten vid en tidpunkt då jag tror att det kan bero på ägglossning, och ibland även lite värk. Så det nog inte alls konstigt. :) 

• Anonym (Jag)
    Anonym (Ägget) skrev 2024-10-08 08:14:59 följande:
    Tack snälla för dina ord. Du anar inte hur skönt det var för mig att läsa detta! Tog precis nu ett ägglossningstest som visar positivt men trots att jag ser det svart på vitt och verkligen känner efter så känner jag inget haha! Kan inte ens inbilla mig nån känning.

Jag har aldrig hört att det ska vara svårare att bli gravid för dom som inte känner av sin äl men blev lite orolig då vi försökt snart ett år. Lyckades dock bli gravid i juli men det slutade i MA i vecka 10 och nu är det första ägglossningen sen det! Hoppas 🙏 

Förstår , beklagarHjärta För mig tog det också något år och ett missfall innan jag blev gravid med första barnet (fast jag var väldigt ung). Men andra, tredje och fjärde som jag väntar nu (de har inte samma pappa som första) gick mycket snabbare fast jag var mycket äldre. 

Tror inte det är svårare för att man inte känner , har verkligen inte känt nånting alls av ägglossning nån av gångerna jag har blivit gravid utom kanske lite ont nu sista gången. Det är ju normalt att det kan ta ett tag även om allt är som det ska. Det enda skulle väl vara isåfall att det är svårare att veta exakt när man har ägglossning om man inte känner nått så svårare att pricka in men det finns ju test :) 

• Anonym (Mojja)

Innan jag fick mitt första barn kände jag aldrig av ÄL. Märkte av att jag fick lite mer flytningar kring ÄL men kände aldrig nåt annat i kroppen eller så. 

Sen efter att jag fick barn började jag känna av både ÄL och pms betydligt mer 😅 Har hört att det är väldigt vanligt att det blir så. 

Tror inte du behöver oroa dig alls. Jag blev ju gravid utan att märka av min ÄL. Nu när jag känner av ÄL jättemkt blir jag inte gravid trots idogt försökande av att få till en sladdis 😅

Svar på tråden Känner ni er ägglossning?