• Anonym (TS)

Vilken väg till skolan hade ni valt?

Min dotter är 8 (fyller 9 i mars) och har precis börjat gå själv till skolan. Hon ville det själv och så blir det lättare när lillebror som är i värsta trotsåldern slipper följa med, pratade med hennes lärare också och hon sa att det är många som gör det och att det nog blir bra.

Det finns två vägar man kan gå, den ena är kortare och med mer folk men man behöver gå över 2 bilvägar.
    Den andra är längre (kanske 5 min längre) och med mindre folk (fast inte genom nån skog eller så, det är genom centrum sen bostadsområden) och ingen bilväg alls.

Hitills har hon gått den längre men hon klagade lite över att det är så lite folk. Vilken väg hade ni valt? 

• Svar på tråden Vilken väg till skolan hade ni valt?
  • BuoBä

"Mer folk", betyder det andra barn som också ska till skolan som hon kan ta följe med, eller bara mer folk?

Jag har ett barn i samma ålder och hade hellre sett att hon valde den längre vägen utan bilvägar, men kommer det stora grupper med barn och en och annan förälder på den andra vägen så är den troligen lika säker. 

• Anonym (Lina)

Om hon har någon klasskompis som har en lättare väg till skolan skulle jag tagit henne dit så de kan gå tillsammans. Annars tagit henne en bit på vägen ändå så hon kan gå ensam sista biten längs någon trevlig väg

• Jemp

Hade valt den utan vägar. 

Men vill hon hellre ta den kortare så beror det på hur hon är med vägar och hur stora de är. Det är inte omöjligt att jag låtit barnet välja men som sagt, beror på situationen. 

• Anonym (Molly)

Låt henne testa den andra vägen. Följ med några gånger i början. 

• Anonym (Molly)

• Anonym (Molly)

• Aliona

Tycker att hon kan ta den kortare om du är 100% säker på att hon fixar att gå över vägar i alla omständigheter, alltså även när hon har bråttom, ser någon kompis längre fram och så. Min son fyller snart 8 år (går i tvåan), och har precis fått börja cykla själv till skolan. Han ska över två övergångsställen med trafikljus och två vägar som inte ens har obevakat övergångsställe. Vi har tränat stenhårt och jag har kontrollerat honom massor med gånger. Han slarvar aldrig vid vägen, så jag är trygg i att låta honom cykla själv. De flesta av hans klasskompisar får inte dock, eftersom de slarvar vid övergångar. 

• Anonym (Em)

Vi har exakt samma. Ena bilvägen är en vanlig väg så vi ville att barnen tog vägen där det fanns en bro istället. Hade det varit skyltat för skolområde (30-väg) hade hon nog fått gå vägen med övergångsställen om hon ville. Så beror lite på hur säkra övergångsställena är, enligt mig. I den åldern kan ju barn fortfarande fastna lite i tankarna/leken även om de normalt är duktiga att se sig för

• Anonym (Py)

Vi har bara en väg till skolan, men den är som er kortare väg. Nästa alla barn går den vägen och den innehåller två omärkta övergångar samt ett oövervakat övergångsställe. Det är dock lite trafik och det markerade övergångsstället är märkt som skolområde. 

Vi har ändå valt att låta vår åttaåring gå själv ibland. Den främsta anledningen är att det alltid är andra föräldrar som går samma väg. Jag brukar själv fånga upp barn när
    jag lämnar på skolan. 

• Anonym (Siri)

Har en dotter i samma ålder och nej jag hade inte låtit henne gå ensam över två bilvägar. Barn i den åldern är inte trafikmogna och mycket kan uppstå på vägen, dessutom är det snart mörkt på morgnarna.

• Anonym (J.A.)
    Jemp skrev 2024-10-08 08:32:49 följande:

Hade valt den utan vägar. 

Men vill hon hellre ta den kortare så beror det på hur hon är med vägar och hur stora de är. Det är inte omöjligt att jag låtit barnet välja men som sagt, beror på situationen. 

Det blir lite svårt att gå utan en väg. 
  • Anonym (J.A.)

Jag hade valt den lite längre vägen så att hon slipper passera de två bilvägarna.

• Anonym (TS)

Tack för era svar!
    Tror det blir bäst med längre vägen utan bilvägar iallafall. När jag har gått med henne brukar vi ofta gå kortare vägen till skolan men då är ju jag med. När vi går hem går vi ofta längre eftersom vi ofta handlar på vägen och hämtar lillebror om jag inte har hämtat honom innan så hon är ju van vid den också. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Siri) skrev 2024-10-08 09:02:47 följande:

Har en dotter i samma ålder och nej jag hade inte låtit henne gå ensam över två bilvägar. Barn i den åldern är inte trafikmogna och mycket kan uppstå på vägen, dessutom är det snart mörkt på morgnarna.

Det hade jag inte heller gjort, Beror dock lite på vägen. Finns det ett övergångsställe? Vad är hastigheten? Hur mycket trafik. 
  • Spucks

Baror ju på vägarna. Är ju en stor skillnad mellan en 100km/h landsväg och en 30-zon med övergångsställe.

Mitt barn är 7 år och går själv till skolan över 2 vägar. Mitt barn har trafikvett, det är få bilar på de två vägar, övergångsställen och jag tycker att bilförarna är för det mesta hänsynsfulla.

• Jemp
    Anonym (J.A.) skrev 2024-10-08 09:13:37 följande:
    Det blir lite svårt att gå utan en väg. 
    Det är ju inte särskilt svårt alls, men du förstod säkert att jag menade passage över bilväg mtp sammanhanget. 
Svar på tråden Vilken väg till skolan hade ni valt?