• Anonym (Lina)

Simskola Hjälp!!

Hej! 
    Hoppas någon med liknande erfarenhet kan ge något råd eller hopp. Jag har en dotter som är 8 år. Hon går på simskola och har gjort i två terminer. Fick börja om eftersom hon kommer ingenvart eftersom hon verkligen avskyr att doppa huvudet. Simundervisningen är "brain swim" och redan första lektionen ska de ner under vattnet. De gör lite andra grejer också men det mesta bygger på ner med huvudet. Hon står då och gråter vid kanten. Jag har försökt hjälpa på alla sätt jag kan komma på. Lärarna är snälla och så men det hjälper inte. Vi har övat hemma i badkar och i simhall men det slutar i gråt och panik. Har tänkt att det får ta sin tid men nu börjar simundervisningen i skolan. En gång i veckan ska de simma och redan första lektionen blev katastrof för hon vägrade doppa huvudet. Så nu får hon vara i baby bassängen med en fröken. Hon hamnar längre och längre efter. Vad kan man göra? Någon som varit med om samma och kan berätta hur det löste sig?

• Svar på tråden Simskola Hjälp!!
  • Anonym (inte alls)

En del gillar bara inte att doppa huvudet under vattnet. Bara att gilla läget, även för skolans lärare. Så... sluta försöka tvinga henne, hon kommer bara koppla vatten mer och mer till obehag. Sluta med simskolan, och se till att skolan slutar försöka tvinga henne att doppa huvudet. För resten kan hon lära sig bara hon slutar dras i till panik hela tiden.

Ni måste bryta det mönstret.

Sen kan det där med att doppa huvudet komma, om hon återfår kontrollen över beslutet och slipper pressen och hetsen.

• Anonym (Py)

Börja med att genast ta barnet från den opedagogiska simskolan. Min åttaåring simmar som en fisk, trots att hon vågade doppa huvudet frivilligt för ett knappt år sen. Vi har gått mycket i simskola och de har uppmuntrat att hoppa från kanten och doppa huvudet, men applåderat barnen som vågat doppa hakan och hasa ner från kanten lika mycket.

På skolsimmet gäller samma sak. Vissa barn dyker. Andra undviker att doppa huvudet. Skolsimmet i andra klass har ju inga andra mål än att ge barnen vattenvana.

• Anonym (Livia)

När det låser sig är det bättre att ta paus. Inga krav om att doppa huvudet, kanske även slippa ens att åka till simhallen?

Ta paus till sommaren. Sedan besök sjöar, havet, roliga vattenland osv, bygg upp en god vattenvana och försök med simskola igen nästa år.

Sedan tycker jag att det är mycket konstigt att hon ska behöva doppa huvudet för att få lära sig simma. Det borde gå utmärkt att ta simningen enbart och strunta i att doppa huvudet just nu. 

• Blåbil

Det här är ju ingen tröst men jag har en tioåring som fotfarande inte vågar doppa huvudet eller kan simma. På simskolan med skolan var de typ fyra stycken som fick vara i lilla bassängen, där vattnet är till midjan. 

Jag var så stressad för både ett och två år sedan, men jag har släppt det. Det får vara helt enkelt. Funderar på privatlektioner i simning om hon lär sig slappna av i vattnet. Jag hoppas att hon kommer kunna simma till sexan, det är målet. 

Jag tror du måste slappna av. Försök vara i bassängen och bara leka, så lossnar det kanske. För oss är problemet att dottern inte vill gå till simhallen och helst inte jag heller då jag tycker simhallar och bassänger är så ofräscha, men jag kommer ställa upp när mitt barn vill gå dit. 

• Mickezzz

Hade sonen på 2 simskolor plus en intensiv simskola.
    helt bortkastade pengar, efter varje gång sa dom att han hade klarat diverse olika saker och hade rätt till ett visst simmärke.
    köndes som dom bara ville skapa merförsäljning.

valde till slut att köra simskola själv med sonen då 9 år.
    klarade inte simproven på skolan tex.
    Jag och han körde varje dag i en vecka och till helgen följde mamma och lillebror med, han var så förväntansfull för att visa vad han klarade så när han fick syn på mamma så hoppade han i det djupaste sen fort upp igen och gick upp för att hoppa ifrån 3:ans hopptorn.
    samma sommar tog han simborgarmärket och simmar 100 meter rygg utan problem.

lillebrors tur nästa sommar kommer aldrig lägga en krona på simskola igen.

• Anonym (Lina)

Jag skulle gärna ta en paus men nu är simundervisningen igång och det är samma pedagogik som simskolan. Brainswim. De har sagt hon får inte komma med i stora bassängen med de andra förrän hon doppat huvudet. Det är det som stressar mig mest. Att de andra har simundervisning och hon tittar på. Jag tänker kanske att öva simtag själv är det bästa, så som jag själv lärde mig med flytdynor. Men så verkar ingen simskola här göra. Det är doppa huvudet som gäller först.

• Anonym (Fisken)

Självklart ska du öva vattenvana/simning med ditt barn.

• Anonym (Lina)
    Anonym (Fisken) skrev 2024-10-08 20:57:20 följande:

Självklart ska du öva vattenvana/simning med ditt barn.

Ja? Det är inte riktigt min fråga. Vi övar vattenvana ja. Och har gjort länge. Men hon är fortfarande rädd att doppa huvudet. 
  • Anonym (Sluta tvinga!)

Min ena son var tokig i vattnet, hoppade i utan eftertanke. Sen skedde en olycka på simskolan, han skulle göra en kullerbytta och tappade riktningen och hittade först inte upp. Efter det tyckte han att det var väldigt obehagligt att hoppa från kanten och hamna under med huvudet. Med stöd från simlärarna och några tillbakakliv från oss där vi såg till alltid ta emot när han hoppade så fick han ta det i sin takt. 

Det går att lära sig att simma utan att doppa huvudet u der vattnet till en början. Det viktigaste är att ni tar bort tvånget, att hon får styra själv hur mycket hon vågar. Kanske det hjälper med cyklop och snorkel till en början, så hon kan se och andas. 

• EpicF

Hon gillar inte att doppa huvudet och ändå sätter du henne i en simskola där undervisningen bygger på att just doppa huvudet under vattnet??

Hur är du funtad? Ta genast ut henne därifrån!

Skolan ska kunna anpassa undervisningen så att alla kan vara med. Det är inget tvång att doppa huvudet under vattnet. Hon ska absolut inte tillbringa simundervisning i babybassängen när de simmar i skolan. Så länge hon kan simma ska hon bara med i simundervisning, men få slippa att doppa huvudet. 

Vissa klarar det inte alls och för andra tar det en god stund innan det lossnar. 

Själv hatar jag att doppa huvudet, men jag gör det när jag måste. 

Svar på tråden Simskola Hjälp!!