• Anonym (Py)

Simskola Hjälp!!

Börja med att genast ta barnet från den opedagogiska simskolan. Min åttaåring simmar som en fisk, trots att hon vågade doppa huvudet frivilligt för ett knappt år sen. Vi har gått mycket i simskola och de har uppmuntrat att hoppa från kanten och doppa huvudet, men applåderat barnen som vågat doppa hakan och hasa ner från kanten lika mycket.

På skolsimmet gäller samma sak. Vissa barn dyker. Andra undviker att doppa huvudet. Skolsimmet i andra klass har ju inga andra mål än att ge barnen vattenvana.

• Anonym (Py)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-09 06:11:45 följande:
    Det brukar ingå i provet för simkunnighet att man skall kunna hoppa i vattnet från bassängkanten. Man skall också i högre årskurs dyka ner och rädda en docka. Hur gör man detta om man inte vågar doppa huvudet? Om man inte kan doppa huvudet är det en stor risk att man får panik om man trillar i vattnet , därdör måste man lära sig att doppa huvudet. Kan man inte det har man ingen god vattenvana.

I andra klass finns inga kunskapskrav för skolsim. Barn ska få vattenvana, punkt. Hur tror du att barnet bäst lär sig - genom en avslappnad och rolig lek, eller genom panik och tvång? 

Jag har som sagt själv ett barn som vågade hoppa från kanten först långt efter att hon var simkunnig. Aldrig att jag tvingade henne att doppa huvudet. Det gick ypperligt att lära sig simma ändå. Och förra veckan kom hon hem stolt som en tupp, eftersom hon till och med hoppas från en startpall. Hade jag tvingat henne att doppa huvudet två år innan, tror jag inte att hon varit simkunnig nu. 

• Anonym (Py)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-09 07:39:01 följande:
    Självklart inte tvinga,försök leka fram vattenvana! Görs inte bar i badkaret men på en vattenpark.
    Mitt barn vägrade vattenpark/vattenland eftersom man så klart fick vatten i ansiktet.
Svar på tråden Simskola Hjälp!!