Inlägg från: Anonym (Lina) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lina)

Simskola Hjälp!!

Hej! 
    Hoppas någon med liknande erfarenhet kan ge något råd eller hopp. Jag har en dotter som är 8 år. Hon går på simskola och har gjort i två terminer. Fick börja om eftersom hon kommer ingenvart eftersom hon verkligen avskyr att doppa huvudet. Simundervisningen är "brain swim" och redan första lektionen ska de ner under vattnet. De gör lite andra grejer också men det mesta bygger på ner med huvudet. Hon står då och gråter vid kanten. Jag har försökt hjälpa på alla sätt jag kan komma på. Lärarna är snälla och så men det hjälper inte. Vi har övat hemma i badkar och i simhall men det slutar i gråt och panik. Har tänkt att det får ta sin tid men nu börjar simundervisningen i skolan. En gång i veckan ska de simma och redan första lektionen blev katastrof för hon vägrade doppa huvudet. Så nu får hon vara i baby bassängen med en fröken. Hon hamnar längre och längre efter. Vad kan man göra? Någon som varit med om samma och kan berätta hur det löste sig?

• Svar på tråden Simskola Hjälp!!
  • Anonym (Lina)

Jag skulle gärna ta en paus men nu är simundervisningen igång och det är samma pedagogik som simskolan. Brainswim. De har sagt hon får inte komma med i stora bassängen med de andra förrän hon doppat huvudet. Det är det som stressar mig mest. Att de andra har simundervisning och hon tittar på. Jag tänker kanske att öva simtag själv är det bästa, så som jag själv lärde mig med flytdynor. Men så verkar ingen simskola här göra. Det är doppa huvudet som gäller först.

• Anonym (Lina)
    Anonym (Fisken) skrev 2024-10-08 20:57:20 följande:

Självklart ska du öva vattenvana/simning med ditt barn.

Ja? Det är inte riktigt min fråga. Vi övar vattenvana ja. Och har gjort länge. Men hon är fortfarande rädd att doppa huvudet. 
  • Anonym (Lina)

Vet inte om någon känner till brainswim här men det är pedagogiken i vår kommun, både i skolan och i simskolorna.Det handlar om att öva vattenvana och ta bort vattenrädsla först. Lära sig flyta och vara under vatten och förflytta sig i vatten utan rädsla, vända sig i vattnet osv. Innan man börjar öva simtag. Simtag övar man crawl först dessutom och då är man under vatten med ansiktet. Det går inte till så som när jag själv lärde mig simma där man kunde lära sig bröstsim utan att någonsin behöva doppa huvudet eller långt senare. Varje steg bygger på att man lätt sig det förra. Och kommer man inte över doppa huvudet kommer man inte till nästa steg. Eller kan göra några övningar. Jag kommer inte tvinga henne doppa huvudet och har slutat prata om det. Vi övar bröstsim och simtag. Och vattenvana har hon, badar gärna i havet och i pooler där hon bottnar bara hon slipper doppa huvudet. Det är bara så tråkigt att hon nu är den enda i sin klass som inte är med i simbassängen. Och kommer ligga långt efter vilket kommer vara ännu jobbigare när hon blir större. Lätt att säga att de ska anpassa undervisningen, det är som det de gör, hon får vara i annan bassäng och slipper doppa huvudet. Men hon lär sig ingenting 

• Anonym (Lina)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-09 06:06:03 följande:

Mina barn lärde sig doppa huvudet på en dag i en vattenpark  . Det fanns massor av rutsckanor och de åkte större och större rutschkanor tills de doppade huvudet utan att tänka på det , de vande sig på en dag, för de hade roligt. 

Ja jag vet att det finns barn som lär sig doppa huvudet direkt. Jättebra men då har ni helt enkelt inte haft det problem vi har. 
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Jennie) skrev 2024-10-09 08:04:58 följande:

TS, jag hade satsat på att själv lära henne bröstsim. Hon är åtta år och kan fortfarande inte simma. Det är så klart inte alls bra och det är helt obegripligt varför simundervisningen inte koncentrerar sig på bröstsim istället för på att doppa huvudet. Det är ju 1000 ggr säkrare för henne att kunna bara bröstsim än att inte kunna simma alls. Det handlar ju faktiskt om att öka hennes chanser till överlevnad utifrån hennes förutsättningar, inte att vara en slav under en metod (som jag i grunden tycker är bra, men uppenbarligen inte funkar för alla). Kanske tycker hon också att vattnet blir mindre läskigt när hon väl lärt sig bemästra det genom att simma. 

På vår simhall kan man köpa privatlektioner. Det kanske kunde vara något för er (om det finns). Då kan ni bestämma själva vad ni ska träna. Det kan ju räcka med en eller två och så kan du se hur läraren gör. 

Tack för kloka råd. Ja det är ju just det att jag tycker det är så viktigt att hon lär sig simma men det här med doppa huvudet är en sån bromskloss. Hon gillar att bada och hon åker gärna med oss till havet, pooler osv och att öva bröstsim med flytdyna. Andra upplägg finns inte i vår kommun och inte privatlektioner heller men såg nu när jag kollat mer att det finns i grannkommunen och där var mål ett att kunna simma bröstsim med huvudet ovan vatten 10 m. Det känns som det hade varit rimligt första mål för henne. Privatlektioner har de också så ska verkligen kolla upp det. Jag lärde mig simma så och det funkade så bra för mig, när jag kunde bröstsim vågade jag också simma under vattnet. 
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Vaxer inte bort - ta privatlektioner) skrev 2024-10-09 12:18:24 följande:
    Stackars henne. Var sjalv en san som inte kunde doppa huvudet, men pa min tid (ar 50+)  sa behovde man inte det utan man kunde lara sig brostsim utan att doppa huvudet, sa det var ingen bromskloss. Synd att det ar sa idag. Far hon alltsa inte alls lara sig simtag i den andra bassangen hon tvingas vara i? Vad gor personalen dar (den som ar med henne i den bassangen)? 
    Om jag vore du skulle jag kolla privatlektioner, sa att hon far en chans att lara sig utan krav att doppa huvudet. Simma ar ju viktigt att kunna och har ju kunnat laras ut utan att doppa huvudet forr. Jag doppar fortfarande inte huvudet, sa det ar inget som automatiskt "vaxer bort", sa slosa inte tid pa att vanta pa det. Och for allt i varlden, tvinga inte henne. Det blir bara varre da.
    Nej hon övar inga simtag, där är alldeles för grunt. Hon får vara där själv med en fröken som står vid kanten och öva på att bubbla vatten med munnen och näsan. Och titta på de andra. Har haft utvecklingssamtal där fröken sa att ingen kommer tvinga dig doppa huvudet men så länge du inte gör det och gör som fröken säger så får du inte vara med i stora bassängen. Det har ännu bara varit fyra lektioner i skolan. Första gången var de blandade grupper men sedan har de delat in i simförmåga där hon är i den "sämsta". Där går två av hennes bästisar också så hoppades att det skulle hjälpa. Men de doppar redan huvudet utan problem och det har inte hjälpt. Hon blir ledsen och säger att hon är sämst. Redan i andra klass och det känns ju inte kul att höra som förälder och jag vet därför inte hur jag löser det när varken skola eller simskola lyckas. Vill inte att hon ska ha det så hela terminen. Men ja jag ska kolla upp alternativ och privatlektioner och bada mer på lek som hon ändå gillar.
Svar på tråden Simskola Hjälp!!