Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Simskola Hjälp!!

Mina barn lärde sig doppa huvudet på en dag i en vattenpark  . Det fanns massor av rutsckanor och de åkte större och större rutschkanor tills de doppade huvudet utan att tänka på det , de vande sig på en dag, för de hade roligt. 

• TvillingmammaVästgöte

Doppar du själv huvudet när du badar? Det är viktigt att som förälder göra det och visa att det inte är farligt. Åk sen till något roligt badställe och åk rutschkanor tillsammans med barnet. 

• TvillingmammaVästgöte
    EpicF skrev 2024-10-08 21:55:57 följande:
    Många kommer har det som inriktning, men det ska inte vara ett tvång då det inte behövs enligt läroplanen. 

Om hon inte får vara med i simbassängen så får du ta upp det med rektorn. Be dem visa var i läroplanen det står att man måste kunna doppa huvudet och att man ska lära sig simma i en speciell ordning. 
    Det brukar ingå i provet för simkunnighet att man skall kunna hoppa i vattnet från bassängkanten. Man skall också i högre årskurs dyka ner och rädda en docka. Hur gör man detta om man inte vågar doppa huvudet? Om man inte kan doppa huvudet är det en stor risk att man får panik om man trillar i vattnet , därdör måste man lära sig att doppa huvudet. Kan man inte det har man ingen god vattenvana.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Py) skrev 2024-10-09 07:05:03 följande:

I andra klass finns inga kunskapskrav för skolsim. Barn ska få vattenvana, punkt. Hur tror du att barnet bäst lär sig - genom en avslappnad och rolig lek, eller genom panik och tvång? 

Jag har som sagt själv ett barn som vågade hoppa från kanten först långt efter att hon var simkunnig. Aldrig att jag tvingade henne att doppa huvudet. Det gick ypperligt att lära sig simma ändå. Och förra veckan kom hon hem stolt som en tupp, eftersom hon till och med hoppas från en startpall. Hade jag tvingat henne att doppa huvudet två år innan, tror jag inte att hon varit simkunnig nu. 

Självklart inte tvinga,försök leka fram vattenvana! Görs inte bar i badkaret men på en vattenpark.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Jennie) skrev 2024-10-09 06:44:12 följande:
    Det ingår inte i kunskapskraven för att bli godkänd i Idrott och hälsa, vad jag vet. Flickans problem blir knappast bättre av att hon stängs ute från skolans simundervisning. Både siminstruktören och skolan verkar gräsligt stelbenta. 
    Enligt svenska livröddningssällskapet så ingår i kunskapskravet för grundskolan att man skall kunna hantera en nödsituation i vatten med hjälpmedel vid olika årstider. För mina barn innebar det att plocka upp en docka i människostorlek från botten och bogsera in till kanten mha en frälsarkrans. De fick åka träna i åk 9 på att ta sig upp från en isvak. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Lina) skrev 2024-10-09 07:45:05 följande:
    Ja jag vet att det finns barn som lär sig doppa huvudet direkt. Jättebra men då har ni helt enkelt inte haft det problem vi har. 
    Jo vi hade också problem . Mina barn gick två terminer på Baddaren. Som var en typ  vattesimlekskola utan att de vågade doppa sina huvuden . Läraren sa att de fick inte börja simundervisningen innan de kunde detta så de skulle gå en termin till i Baddaren! Tack vare att i råkade åka till en vattenparken på semestern vid medelhavet så lärde de sig doppa huvudet och så slapp de en termin till i Baddaren . Så inte lärde de sig doppa huvudet direkt . Trots att vi badar mycket och jag gärna dyker själv och leker i vattnet. För vissa barn är det uppenbart svårt. Min man hade också problem och är lite rädd för vatten så det är väl från honom de fått detta, om det är genetiskt eller om de lör sig av föräldern vet jag inte. 
  • TvillingmammaVästgöte
    molly50 skrev 2024-10-09 11:55:53 följande:
    TS dotter när bara 8 år. Inte 15.
    Att försöka tvinga henne att doppa huvudet kan få rakt motsatt effekt mot vad det är menat.
    Så jag tror att det är bättre att TS försöker träna bröstsim med henne själv först.
    Sen kommer kanske detta med att våga doppa huvudet av sig självt.
    Jag tror dock att det är lättare ju tidigare man börjar? Gärna i två till treårsåldern så blir det inte så trsumatiskt, Mina var 4,5  och det hade nog varit bättre att börja tidigare. De gick på babysim , fick kanske trauma av det??
  • TvillingmammaVästgöte
    EpicF skrev 2024-10-09 11:52:05 följande:
    Det där är dock helt fel. Finns inget krav att man ska kunna doppa huvudet innan man får börja simundervisning. 
    Så var det i mina barns simskola och jag ifrågasatte det inte. Mina barn gick i privat simskola , innan de började med simning i årskurs 2.  Hur de gör när de lär sig simma i skolan vet jag inte. 
Svar på tråden Simskola Hjälp!!