Simskola Hjälp!!
Mina barn lärde sig doppa huvudet på en dag i en vattenpark . Det fanns massor av rutsckanor och de åkte större och större rutschkanor tills de doppade huvudet utan att tänka på det , de vande sig på en dag, för de hade roligt.
Mina barn lärde sig doppa huvudet på en dag i en vattenpark . Det fanns massor av rutsckanor och de åkte större och större rutschkanor tills de doppade huvudet utan att tänka på det , de vande sig på en dag, för de hade roligt.
Doppar du själv huvudet när du badar? Det är viktigt att som förälder göra det och visa att det inte är farligt. Åk sen till något roligt badställe och åk rutschkanor tillsammans med barnet.
I andra klass finns inga kunskapskrav för skolsim. Barn ska få vattenvana, punkt. Hur tror du att barnet bäst lär sig - genom en avslappnad och rolig lek, eller genom panik och tvång?
Jag har som sagt själv ett barn som vågade hoppa från kanten först långt efter att hon var simkunnig. Aldrig att jag tvingade henne att doppa huvudet. Det gick ypperligt att lära sig simma ändå. Och förra veckan kom hon hem stolt som en tupp, eftersom hon till och med hoppas från en startpall. Hade jag tvingat henne att doppa huvudet två år innan, tror jag inte att hon varit simkunnig nu.