• EpicF

Simskola Hjälp!!

Hon gillar inte att doppa huvudet och ändå sätter du henne i en simskola där undervisningen bygger på att just doppa huvudet under vattnet??

Hur är du funtad? Ta genast ut henne därifrån!

Skolan ska kunna anpassa undervisningen så att alla kan vara med. Det är inget tvång att doppa huvudet under vattnet. Hon ska absolut inte tillbringa simundervisning i babybassängen när de simmar i skolan. Så länge hon kan simma ska hon bara med i simundervisning, men få slippa att doppa huvudet. 

Vissa klarar det inte alls och för andra tar det en god stund innan det lossnar. 

Själv hatar jag att doppa huvudet, men jag gör det när jag måste. 

• EpicF
    Mickezzz skrev 2024-10-08 20:44:21 följande:

Hade sonen på 2 simskolor plus en intensiv simskola.
    helt bortkastade pengar, efter varje gång sa dom att han hade klarat diverse olika saker och hade rätt till ett visst simmärke.
    köndes som dom bara ville skapa merförsäljning.

valde till slut att köra simskola själv med sonen då 9 år.
    klarade inte simproven på skolan tex.
    Jag och han körde varje dag i en vecka och till helgen följde mamma och lillebror med, han var så förväntansfull för att visa vad han klarade så när han fick syn på mamma så hoppade han i det djupaste sen fort upp igen och gick upp för att hoppa ifrån 3:ans hopptorn.
    samma sommar tog han simborgarmärket och simmar 100 meter rygg utan problem.

lillebrors tur nästa sommar kommer aldrig lägga en krona på simskola igen.

Man är inte tvingad att köpa de olika simmärkena även om man uppfyller kravet.... Däremot är det kul för barnen att ha. 
  • EpicF
    Anonym (Lina) skrev 2024-10-08 20:50:44 följande:

Jag skulle gärna ta en paus men nu är simundervisningen igång och det är samma pedagogik som simskolan. Brainswim. De har sagt hon får inte komma med i stora bassängen med de andra förrän hon doppat huvudet. Det är det som stressar mig mest. Att de andra har simundervisning och hon tittar på. Jag tänker kanske att öva simtag själv är det bästa, så som jag själv lärde mig med flytdynor. Men så verkar ingen simskola här göra. Det är doppa huvudet som gäller först.

Men då ska nog lärarna på skolan ta och läsa läroplanen för idrott och hälsa för årskurs 3. Centrala innehåll under just simning "Rörelser i vatten och vattenvana. Att balansera, flyta och simma i mag- och ryggläge." www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/laroplan-och-kursplaner-for-grundskolan/laroplan-lgr22-for-grundskolan-samt-for-forskoleklassen-och-fritidshemmet%2Fcompulsorycw%2Fjsp%2Fsubject.htm%3FsubjectCode%3DGRGRIDR01%26tos%3Dgr&sv.url=12.5dfee44715d35a5cdfa219f

Står inget att man måste kunna doppa huvudet och att man inte får vara med om man inte kan. 

Spelar knappast någon roll att simskolan har börjat, du tar ut henne omgående. Annars kommer det bli mer traumatiskt för henne vilket kan leda till att hon kommer hata vatten och simning. 
  • EpicF
    Anonym (Lina) skrev 2024-10-08 21:48:37 följande:

Vet inte om någon känner till brainswim här men det är pedagogiken i vår kommun, både i skolan och i simskolorna.Det handlar om att öva vattenvana och ta bort vattenrädsla först. Lära sig flyta och vara under vatten och förflytta sig i vatten utan rädsla, vända sig i vattnet osv. Innan man börjar öva simtag. Simtag övar man crawl först dessutom och då är man under vatten med ansiktet. Det går inte till så som när jag själv lärde mig simma där man kunde lära sig bröstsim utan att någonsin behöva doppa huvudet eller långt senare. Varje steg bygger på att man lätt sig det förra. Och kommer man inte över doppa huvudet kommer man inte till nästa steg. Eller kan göra några övningar. Jag kommer inte tvinga henne doppa huvudet och har slutat prata om det. Vi övar bröstsim och simtag. Och vattenvana har hon, badar gärna i havet och i pooler där hon bottnar bara hon slipper doppa huvudet. Det är bara så tråkigt att hon nu är den enda i sin klass som inte är med i simbassängen. Och kommer ligga långt efter vilket kommer vara ännu jobbigare när hon blir större. Lätt att säga att de ska anpassa undervisningen, det är som det de gör, hon får vara i annan bassäng och slipper doppa huvudet. Men hon lär sig ingenting 

Många kommer har det som inriktning, men det ska inte vara ett tvång då det inte behövs enligt läroplanen. 

Om hon inte får vara med i simbassängen så får du ta upp det med rektorn. Be dem visa var i läroplanen det står att man måste kunna doppa huvudet och att man ska lära sig simma i en speciell ordning. 
  • EpicF
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-09 06:11:45 följande:
    Det brukar ingå i provet för simkunnighet att man skall kunna hoppa i vattnet från bassängkanten. Man skall också i högre årskurs dyka ner och rädda en docka. Hur gör man detta om man inte vågar doppa huvudet? Om man inte kan doppa huvudet är det en stor risk att man får panik om man trillar i vattnet , därdör måste man lära sig att doppa huvudet. Kan man inte det har man ingen god vattenvana.
    Nu kanske missade att ts dotter är 8 år. Hon har långt tid på sig att klara att doppa huvudet. Det hennes skolan och simskolan gör idag kommer leda till att hon aldrig kommer klara av att doppa huvudet. 

Även om kan dopp huvudet så kan man få panik om man trillar i vattnet. Man kan förövrigt ha god vattenvana även om inte doppar huvudet. 
  • EpicF
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-09 07:46:06 följande:
    Enligt svenska livröddningssällskapet så ingår i kunskapskravet för grundskolan att man skall kunna hantera en nödsituation i vatten med hjälpmedel vid olika årstider. För mina barn innebar det att plocka upp en docka i människostorlek från botten och bogsera in till kanten mha en frälsarkrans. De fick åka träna i åk 9 på att ta sig upp från en isvak. 
    Ts dotter är 8 år! När man är 8 år och går i trean så finns inga sådana kunskapskrav. Vad dina barn gjorde i årskurs 9 är irrelevant. Det är också irrelevant att se skulle blocka upp en docka i människostorlek då man inte gör detta i låg- och mellanstadiet. 
  • EpicF
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-09 07:50:06 följande:
    Jo vi hade också problem . Mina barn gick två terminer på Baddaren. Som var en typ  vattesimlekskola utan att de vågade doppa sina huvuden . Läraren sa att de fick inte börja simundervisningen innan de kunde detta så de skulle gå en termin till i Baddaren! Tack vare att i råkade åka till en vattenparken på semestern vid medelhavet så lärde de sig doppa huvudet och så slapp de en termin till i Baddaren . Så inte lärde de sig doppa huvudet direkt . Trots att vi badar mycket och jag gärna dyker själv och leker i vattnet. För vissa barn är det uppenbart svårt. Min man hade också problem och är lite rädd för vatten så det är väl från honom de fått detta, om det är genetiskt eller om de lör sig av föräldern vet jag inte. 
    Det där är dock helt fel. Finns inget krav att man ska kunna doppa huvudet innan man får börja simundervisning. 
  • EpicF
    Anonym (Lina) skrev 2024-10-09 15:23:43 följande:
    Nej hon övar inga simtag, där är alldeles för grunt. Hon får vara där själv med en fröken som står vid kanten och öva på att bubbla vatten med munnen och näsan. Och titta på de andra. Har haft utvecklingssamtal där fröken sa att ingen kommer tvinga dig doppa huvudet men så länge du inte gör det och gör som fröken säger så får du inte vara med i stora bassängen. Det har ännu bara varit fyra lektioner i skolan. Första gången var de blandade grupper men sedan har de delat in i simförmåga där hon är i den "sämsta". Där går två av hennes bästisar också så hoppades att det skulle hjälpa. Men de doppar redan huvudet utan problem och det har inte hjälpt. Hon blir ledsen och säger att hon är sämst. Redan i andra klass och det känns ju inte kul att höra som förälder och jag vet därför inte hur jag löser det när varken skola eller simskola lyckas. Vill inte att hon ska ha det så hela terminen. Men ja jag ska kolla upp alternativ och privatlektioner och bada mer på lek som hon ändå gillar.
    Jag är nyfiken på vad rektorn säger till att se inte följer läroplanen. Eller vad Skolverket skulle säga... 
Svar på tråden Simskola Hjälp!!