Anonym (Lina) skrev 2024-10-08 21:48:37 följande:
Vet inte om någon känner till brainswim här men det är pedagogiken i vår kommun, både i skolan och i simskolorna.Det handlar om att öva vattenvana och ta bort vattenrädsla först. Lära sig flyta och vara under vatten och förflytta sig i vatten utan rädsla, vända sig i vattnet osv. Innan man börjar öva simtag. Simtag övar man crawl först dessutom och då är man under vatten med ansiktet. Det går inte till så som när jag själv lärde mig simma där man kunde lära sig bröstsim utan att någonsin behöva doppa huvudet eller långt senare. Varje steg bygger på att man lätt sig det förra. Och kommer man inte över doppa huvudet kommer man inte till nästa steg. Eller kan göra några övningar. Jag kommer inte tvinga henne doppa huvudet och har slutat prata om det. Vi övar bröstsim och simtag. Och vattenvana har hon, badar gärna i havet och i pooler där hon bottnar bara hon slipper doppa huvudet. Det är bara så tråkigt att hon nu är den enda i sin klass som inte är med i simbassängen. Och kommer ligga långt efter vilket kommer vara ännu jobbigare när hon blir större. Lätt att säga att de ska anpassa undervisningen, det är som det de gör, hon får vara i annan bassäng och slipper doppa huvudet. Men hon lär sig ingenting
Många kommer har det som inriktning, men det ska inte vara ett tvång då det inte behövs enligt läroplanen.
Om hon inte får vara med i simbassängen så får du ta upp det med rektorn. Be dem visa var i läroplanen det står att man måste kunna doppa huvudet och att man ska lära sig simma i en speciell ordning.