• Anonym (Kirk)

Kan man betala in hyra den 18-19?

Sorry för kanske en korkad fråga.. men som rubriken lyder, om du har tex sjukersättning eller annat liknande som betalas ut den 18-19 varje månad. Kan man betala in hyran direkt under dessa datum, rent av så fort pengarna landar på kontot.eller måste man vänta till slutet av månaden? 

• Svar på tråden Kan man betala in hyra den 18-19?
  • Anonym (.)

Du kan betala in direkt du har hyresavin med ocr- nummer.

• Anonym (M)

Ja, du kan betala in direkt men det är dumt att ge hyresvärden ränta på pengarna....

• Anonym (japp)
    Anonym (Kirk) skrev 2024-10-09 19:09:24 följande:
    Kan man betala in hyra den 18-19?

Sorry för kanske en korkad fråga.. men som rubriken lyder, om du har tex sjukersättning eller annat liknande som betalas ut den 18-19 varje månad. Kan man betala in hyran direkt under dessa datum, rent av så fort pengarna landar på kontot.eller måste man vänta till slutet av månaden? 

Jag har sjukersättning och sätter mig och betalar alla räkningar direkt när jag får pengar den 18e. Jag byter bara betaldatum med ett klick på min banksida, så dras pengarna vid midnatt 18/19, eller på måndagen om det är helg. 

Det är jätteskönt att bli av med räkningarna direkt så jag vet vad jag faktiskt har att röra mig med resten av månaden. 
  • Anonym (M)

Ja, du kan betala in direkt men det är dumt att ge hyresvärden ränta på pengarna....

• Anonym (Nja)

Betalar alltid räkningar så det dras på förfallodatum. Varför ska de man betalar till få tidigare? Är det åt andra hållet så är det inte säkert man får tillbaka pengar direkt utan i tid man får vänta.
    Oavsett när man betalt sina räkningar så borde man ju ha koll på hur mycket pengar man kan röra sig på. 

• Anonym (.)

Jag betalar alltid den dag jag får lön. Det blir ingen ränta jag missar eftersom lönekontot har 0%. 
    Skönt att ha allt betalt.

• Anonym (V)

Jag hade absolut betalat mina räkningar då om det var möjligt. Allt för att ha det ur vägen och få en bättre överblick på ekonomin.

• Anonym (japp)
    Anonym (V) skrev 2024-10-09 20:37:25 följande:

Jag hade absolut betalat mina räkningar då om det var möjligt. Allt för att ha det ur vägen och få en bättre överblick på ekonomin.

Varför är det inte möjligt för dig?
  • Anonym (V)
    Anonym (japp) skrev 2024-10-09 20:49:40 följande:
    Varför är det inte möjligt för dig?
    För att jag själv inte får mina pengar dessa datum?
  • Anonym (japp)
    Anonym (V) skrev 2024-10-09 20:50:40 följande:
    Vad spelar det då för roll? En månad som går mellan den 25e och den 25e är ju ingen skillnad egentligen mot en månad som går mellan den 18e och den 18e. Du har ju exakt lika mycket pengar på exakt lika många dagar. Eller?
  • Anonym (M)
    Anonym (V) skrev 2024-10-09 20:50:40 följande:
    Nej, eftersom du inte får pengar fören senare så är det självklart att du inte kan betala hyran runt 18 i månaden....säger sig självt. 
  • Anonym (V)
    Anonym (M) skrev 2024-10-09 21:01:27 följande:
    Nej, eftersom du inte får pengar fören senare så är det självklart att du inte kan betala hyran runt 18 i månaden....säger sig självt. 
    Ja, det var inte jag som frågade mig själv precis-.
  • Anonym (V)
    Anonym (japp) skrev 2024-10-09 20:56:46 följande:
    Vad spelar det då för roll? En månad som går mellan den 25e och den 25e är ju ingen skillnad egentligen mot en månad som går mellan den 18e och den 18e. Du har ju exakt lika mycket pengar på exakt lika många dagar. Eller?
    Jisses vilket ...  Jag betalar mina räkningar den dag som jag får pengarna för att se vad jag har kvar att röra mig med vilket kan variera.
  • Anonym (Kirk)
    Anonym (M) skrev 2024-10-09 19:36:03 följande:

på vilket sätt skulle hyresvärden få ränta på det ? Tyst
  • Anonym (Kirk)

Jag är av samma tankebana som dig, jag föredrar också att få allt inbetalt på momangen så man vet, precis som du säger vad man har att röra sig med.Jag var dock bara osäker om det funkade att betala in dessa datum och om det tas ut en avgift eller något för att betalningen kommer in lite tidigare. 
    Tack för ditt svar det uppskattas! Oskyldig

Anonym (japp) skrev 2024-10-09 19:40:30 följande:
    Jag har sjukersättning och sätter mig och betalar alla räkningar direkt när jag får pengar den 18e. Jag byter bara betaldatum med ett klick på min banksida, så dras pengarna vid midnatt 18/19, eller på måndagen om det är helg. 

Det är jätteskönt att bli av med räkningarna direkt så jag vet vad jag faktiskt har att röra mig med resten av månaden.
  • EpicF
    Anonym (Kirk) skrev 2024-10-09 21:41:33 följande:

Jag är av samma tankebana som dig, jag föredrar också att få allt inbetalt på momangen så man vet, precis som du säger vad man har att röra sig med.Jag var dock bara osäker om det funkade att betala in dessa datum och om det tas ut en avgift eller något för att betalningen kommer in lite tidigare. 
    Tack för ditt svar det uppskattas! Oskyldig

Man kan också ha ett eget konto för alla räkningar, där man för över summan man har räkningar. Eller en fast summa varje månad. Då vet man också vad man har att leva på. 
Svar på tråden Kan man betala in hyra den 18-19?