Oense om ledighet från skolan
Vi ska åka på en längre vinterresa och kommer i samband med detta att frånvara från skolan sista veckan innan jullovet. Barnet går i första klass. Frånvaron kommer inte att godkännas av skolan, eftersom skolan enbart godkänner två dagar per läsår. Vi åker ändå och får frånvaroanmäla/sjukanmäla.
I min värld var det självklart att informera läraren om att vårt barn kommer att frånvara den veckan. Pappan gick dock i taket och VÄGRAR informera skolan på förhand. Han tycker mycket illa om rektorn (förvisso på goda grunder) och vägrar följa hennes regler. Istället tycker han att vi bara frånvaroanmäla/sjukanmäla när vi väl åker, utan att prata med läraren på förhand.
Flera elever åker bort i samband med jullovet och de har pratat med läraren om att de kommer att frånvara. Lärarens svar har i princip varit "trevlig resa", men att de behöver frånvaroanmäla barnen i appen närmare inpå resan. Det blir ju samma typ av sjukanmälan som vi gör, men då är läraren informerad om varför barnet är borta. Vårt barn har dessutom redan pratat om vår resa, så ingenting är hemligt.'
Nu är vi otroligt oense om detta. Han vägrar prata med läraren och jag får inte heller prata med läraren på förhand. Jag tycker att han är en idiot och är så jäkla arg att jag är redo att stanna hemma tillsammans med skolbarnet, så kan han åka med förskolebarnet.
Är jag så fel ute? Är det inte rimligt att faktiskt informera skolan.