• Anonym (Mor)

Oense om ledighet från skolan

Vi ska åka på en längre vinterresa och kommer i samband med detta att frånvara från skolan sista veckan innan jullovet. Barnet går i första klass. Frånvaron kommer inte att godkännas av skolan, eftersom skolan enbart godkänner två dagar per läsår. Vi åker ändå och får frånvaroanmäla/sjukanmäla.

I min värld var det självklart att informera läraren om att vårt barn kommer att frånvara den veckan. Pappan gick dock i taket och VÄGRAR informera skolan på förhand. Han tycker mycket illa om rektorn (förvisso på goda grunder) och vägrar följa hennes regler. Istället tycker han att vi bara frånvaroanmäla/sjukanmäla när vi väl åker, utan att prata med läraren på förhand.

Flera elever åker bort i samband med jullovet och de har pratat med läraren om att de kommer att frånvara. Lärarens svar har i princip varit "trevlig resa", men att de behöver frånvaroanmäla barnen i appen närmare inpå resan. Det blir ju samma typ av sjukanmälan som vi gör, men då är läraren informerad om varför barnet är borta. Vårt barn har dessutom redan pratat om vår resa, så ingenting är hemligt.'

Nu är vi otroligt oense om detta. Han vägrar prata med läraren och jag får inte heller prata med läraren på förhand. Jag tycker att han är en idiot och är så jäkla arg att jag är redo att stanna hemma tillsammans med skolbarnet, så kan han åka med förskolebarnet.

Är jag så fel ute? Är det inte rimligt att faktiskt informera skolan.

• Svar på tråden Oense om ledighet från skolan
  • Anonym (Majken)

Fast de vet ju redan om det. 

• Anonym (Hepp)

Vad är syftet med att tala om det för läraren? Det enda ni gör är ju att sätta den läraren i en rätt jobbig sits eftersom läraren då vet att det egentligen är en ogiltig frånvaro.
    Att barnet pratar om en resa betyder inte så mycket, barn kan missuppfatta tider osv, inget konstigt med det. Men om ni ska vara öppna mot läraren så kan det bli så att läraren också känner att hon/han måste vara öppen mot sin chef. Bättre att hålla käft då. Eller faktiskt hålla sig till skollovet med att resa bort. 

• Anonym (Mor)
    Anonym (Hepp) skrev 2024-10-09 19:37:33 följande:

Vad är syftet med att tala om det för läraren? Det enda ni gör är ju att sätta den läraren i en rätt jobbig sits eftersom läraren då vet att det egentligen är en ogiltig frånvaro.
    Att barnet pratar om en resa betyder inte så mycket, barn kan missuppfatta tider osv, inget konstigt med det. Men om ni ska vara öppna mot läraren så kan det bli så att läraren också känner att hon/han måste vara öppen mot sin chef. Bättre att hålla käft då. Eller faktiskt hålla sig till skollovet med att resa bort. 

Ditt förslag innebär i praktiken att barnet måste ljuga när vi kommer tillbaka och det vill jag inte utsätta barnet för.

Andra barn har alltså pratat med läraren om resor under terminen. Dessa har fått en uppgift att skriva dagbok och redovisa från resan när de kommer tillbaka. Det hade mitt barn sett fram emot, men så blir det ju inte nu.
  • Anonym (nolltolerans här)

Om ni ska resa, säg inget om resan,  sjukanmäl och hoppas att  de tror er. Här har vi nollotlerans och barn som tas ur skolan på olovliga grunder får vite och samtal med socialen. En veckas ogiltig frånvaro ger 1000 kronor i vite. Det var inte så långe sedan en familj trodde att skolan överdrev när de sa det, åkte på 2 veckors semester utan lov med tre barn och kom hem till en extra räkning på 6000 kronor. De blev mycket uppröra, för det var ju orättvist, de hade ju just lagt massa pengar på en semester.

• Jemp

Ni har ju redan gemensamt bestämt er för att bryta mot reglerna och ljuga så?

• Anonym (Mor)
    Anonym (nolltolerans här) skrev 2024-10-09 19:48:47 följande:

Om ni ska resa, säg inget om resan,  sjukanmäl och hoppas att  de tror er. Här har vi nollotlerans och barn som tas ur skolan på olovliga grunder får vite och samtal med socialen. En veckas ogiltig frånvaro ger 1000 kronor i vite. Det var inte så långe sedan en familj trodde att skolan överdrev när de sa det, åkte på 2 veckors semester utan lov med tre barn och kom hem till en extra räkning på 6000 kronor. De blev mycket uppröra, för det var ju orättvist, de hade ju just lagt massa pengar på en semester.

Här utdelas inga viten. Flera barn resten i samband med lov under förskoleklass och några barn kommer att vara frånvarande innan och efter höstlovet. Ingen av dessa har hotats med varken socialen eller vite. Lärarna själva tycker att det är lite tramsigt med enbart två dagar, när grannkommunen erbjuder långt fler dagar.
  • Anonym (Mor)
    Jemp skrev 2024-10-09 19:50:26 följande:

Ni har ju redan gemensamt bestämt er för att bryta mot reglerna och ljuga så?

Vi har inte bestämt oss för att ljuga. Det är ju därför jag vill prata med läraren innan.
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (Mor) skrev 2024-10-09 19:51:00 följande:
    Vi har inte bestämt oss för att ljuga. Det är ju därför jag vill prata med läraren innan.
    Nä ni tvingar läraren att ljuga för sin arbetsgivare istället. Det är sämre.
  • Anonym (Mor)
    Anonym (Hepp) skrev 2024-10-09 19:53:42 följande:
    Nä ni tvingar läraren att ljuga för sin arbetsgivare istället. Det är sämre.
    Men vad du hittar på saker. Nej, läraren ljuger inte för sin arbetsgivare.
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (Mor) skrev 2024-10-09 19:46:17 följande:
    Ditt förslag innebär i praktiken att barnet måste ljuga när vi kommer tillbaka och det vill jag inte utsätta barnet för.

Andra barn har alltså pratat med läraren om resor under terminen. Dessa har fått en uppgift att skriva dagbok och redovisa från resan när de kommer tillbaka. Det hade mitt barn sett fram emot, men så blir det ju inte nu.

Vadå, dottern kan väl skriva dagbok ändå? 

Ni ljuger ju med er sjukanmälan... Det är nog dessutom lättare för en lärare att låtsas inte höra när ett barn pratar om en resa än när vårdnadshavare öppet skyltar med sitt planerade ljug med frånvaro. Sätt inte läraren i den situationen. Och lite smällar från man nog ta om man prioriterar resa framför skolgång. 

Svar på tråden Oense om ledighet från skolan