• Anonym (Mu)

Tappar det på vuxna som bott i Sverige hela sitt liv och kan klä sin barn

Är förskollärare, älskar mitt jobb, är ingen suris som klagar på allt o alla. Men... Jag tappar det! Vuxna människor som inte kan/vill klä sina barn!? Det är sunt förnuft, hur vill du gå klädd i regn och rusk? Hur mycket ska man tjata.... Idag efter att vi pratat flera ggr med en pappa, trevligt och pedagogisk så fick ja lite nog och sa med lite otrevlig ton att brorsan också behöver galonbyxor (bara ett av bröderna som får kläder mer eller mindre) långärmade tröjor, en fleecetröja. Kan man få klaga av sig i tråden lite med fler som känner lika. Har liite dåligt samvete att jag lät hård, men samtidigt är det ju för barnens bästa OCH alla blir ju irriterad tillsist när man ska behöva tjata på en vuxen karl. Och nej, familjen har råd, det är inte det i detta fall.

• Svar på tråden Tappar det på vuxna som bott i Sverige hela sitt liv och kan klä sin barn
  • Anonym (Mu)

Haha herregud blir så upprörd att jag inte kan skriva. Vuxna som INTE KAN klä SINA barn. Ni fattar ;D

• Anonym (D)

Behövs det så många samtal om ni säger att barnet fryser?

Jag hade tagit reda på hur andra barn var klädda om jag vore förälder men jag skulle drunkna i svett om jag själv klädde mig som dessa barn. Kan tänka mig att en lite obrydd förälder tänker på sin egen uppfattning av vädret men inte räknar med hur länge barnen är ute och vätan.

• Anonym (Therese)

Bra fredagstråd ändå

• Anonym (Patricia)

Tack , detta har jag noterat i många år men alltid fått mothugg ..

Jag är en mamma som då och då lite lätt påpekat att du ditt barn verkar frysa... men mötts av ilskna blickar och lätt hysteriskt svar tillbaka.... ehh jo.. det är snöstorm -9 grader och din dotter har korta leggings, converse och iskall klänning att leka i ute under en midjekort jacka. .. 

Har skickat hem flera barn från lekträffar för att dom frusit , saknat jacka eller på annat sätt haft olämpliga kläder på sig för väder och lek. 

• Aliona

Det är väl ändå föräldrarnas ansvar? Det är ju bra att förskolan meddelar att de är ute i alla väder och kanske hur länge det rör sig om, men därutöver får de släppa det. Föräldrar vet, föräldrar ansvarar. Är barnen fel klädda så får de frysa då. Föräldrar är vuxna människor, sluta tjata. 

(För sakens skull: Vi köper alltid högkvalitativa utomhuskläder, vårt barn är alltid välklätt för utomhuslek och har alltid extrakläder.) 

• Anonym (Celine)
    Aliona skrev 2024-10-09 21:22:04 följande:

Det är väl ändå föräldrarnas ansvar? Det är ju bra att förskolan meddelar att de är ute i alla väder och kanske hur länge det rör sig om, men därutöver får de släppa det. Föräldrar vet, föräldrar ansvarar. Är barnen fel klädda så får de frysa då. Föräldrar är vuxna människor, sluta tjata. 

(För sakens skull: Vi köper alltid högkvalitativa utomhuskläder, vårt barn är alltid välklätt för utomhuslek och har alltid extrakläder.) 

Fast, här ÄR ju föräldrarna ansvarslösa som låter barnet frysa, vaddå vuxna när de inte tar ett vuxet ansvar och ser till barnets bästa utan tvärtom inte bryr sig trots tillsägelser om barnets behov??!!
    Orosanmälan skulle jag vilja säga.
    Vi har lite xtra kläder på förskolan med en stor text skriver synligt på plaggen ?Tillhör förskolan?
    Skulle som förälder skämmas ögonen av mig ifall det är mer norm än undantag att mitt barn bär dessa kläder.
  • Aliona
    Anonym (Celine) skrev 2024-10-09 21:40:22 följande:
    Fast, här ÄR ju föräldrarna ansvarslösa som låter barnet frysa, vaddå vuxna när de inte tar ett vuxet ansvar och ser till barnets bästa utan tvärtom inte bryr sig trots tillsägelser om barnets behov??!!
    Orosanmälan skulle jag vilja säga.
    Vi har lite xtra kläder på förskolan med en stor text skriver synligt på plaggen ?Tillhör förskolan?
    Skulle som förälder skämmas ögonen av mig ifall det är mer norm än undantag att mitt barn bär dessa kläder.
    Men så gör en orosanmälan då, om du tycker att det är så illa att föräldrarna missköter sina barn. Annars, åter igen, kan förskolan och skolan bara informera om att barnen ska vara ute och så låta föräldrarna klä sina barn eller strunta i det. 
Svar på tråden Tappar det på vuxna som bott i Sverige hela sitt liv och kan klä sin barn