• Anonym (rullstol & co)

Föräldrapenning med sjukbidrag

Har lite funderingar för framtiden så är det någon som vet hur det fungerar med föräldrapenning och sjukbidrag/sjukersättning?
    En av oss arbetar 100% och har en inkomst på ca32.000kr/månad (innan skatt) och en har sjukbidrag på 50% och är hemma på dom andra 50% och inkomst på ca 7000kr/månad + 1700kr/månad i handikappersättning/merkostnadsersättning (skattefri).
    (får bara 50% i sjukbidrag men kan inte arbeta alls just nu)

Hur kan man göra med föräldrapenning i ett sånt läge och hur fungerar det?
    Hur bör man tänka?
    Hur kan man få så hög inkomst som möjligt under så lång tid som möjligt, med föräldrapenningen?

Tack på förhand för hjälp och tips.
    Varför det inte är mer än 50% sjukbidrag och inget arbete på dom andra 50% kan vi lämna utanför, FK beviljar helt enkelt inte mer.
    Det här är helt enkelt förutsättningarna.

• Svar på tråden Föräldrapenning med sjukbidrag
  • Anonym (rullstol & co)

Förtydligande.
    Sjukbidraget på ca 7000kr/månad är före skatt och Handikappersättningen är skattefri.
    Total inkomst i hushållet efter skatt är ca 34.000kr

• Anonym (Kanske)

Om de inte ändrat reglerna de senaste 5 åren kommer den som har sjukersättning få ut både den som vanligt plus föräldrapenning enligt de vanliga reglerna, så den personen bör ta ut så mycket av föräldraledigheten som ni är känslomässigt bekväma med. 

• Tow2Mater

Den som klarar av att ta hand om barnet måste ju vara hemma oavsett vilken ersättning ni får.

• Anonym (Kanske)

Ja, och, merkostnadsersättningen påverkas inte. 

• Sunflora

Att skaffa barn i det läget är ingen bra idé. Personen som inte klarar av att jobba kommer inte kunna ta hand om ett spädbarn. Ekonomiskt är det bäst om personen som har sjukersättning är hemma men det kommer inte vara möjligt. 

• Anonym (Kanske)
    Sunflora skrev 2024-10-10 20:15:17 följande:

Att skaffa barn i det läget är ingen bra idé. Personen som inte klarar av att jobba kommer inte kunna ta hand om ett spädbarn. Ekonomiskt är det bäst om personen som har sjukersättning är hemma men det kommer inte vara möjligt. 

Eftersom du inte vet varför någon har sjukersättning kan du inte uttala digom det. 
  • EpicF

Hur vet du det? 

Finns många som inte kan ha ett vanligt jobb eller jobba pga olika funktionsnedsättningar, men klarr utmärkt att ta hand om ett spädbarn. 

Antar att ta sitter i rullstol för något handikapp och därför inte kan jobba. En rullstol hindrar h*n inte till att vara föräldraledig och ta hand om ett spädbarn. 

Sluta ha sådana fördomar mot folk! 
  • Anonym (rullstol & co)
    Anonym (Kanske) skrev 2024-10-10 19:19:56 följande:

Om de inte ändrat reglerna de senaste 5 åren kommer den som har sjukersättning få ut både den som vanligt plus föräldrapenning enligt de vanliga reglerna, så den personen bör ta ut så mycket av föräldraledigheten som ni är känslomässigt bekväma med. 

Har du själv varit i samma läge med tanken på hur det såg ut för 5 år sedan?

Så det bör väl va den lägsta föräldrapenningen. Men hur räknas det när man bara är 50% "arbetsför" (enligt FK), får man ut 50% föräldrapenning då efter som sjukersättningen täcker andra halvan?
  • Anonym (rullstol & co)
    Tow2Mater skrev 2024-10-10 19:20:32 följande:

Den som klarar av att ta hand om barnet måste ju vara hemma oavsett vilken ersättning ni får.

Ja självklart! Barnet kommer så klart i första hand. Men det kan ju vara intressant att veta hur ekonomin kan komma och bli också.
    Anonym (Kanske) skrev 2024-10-10 19:21:23 följande:

Nej det förstår jag. Den är ju vad den är hela tiden.

När är en bättre idé? Ibland är allt inte perfekt men funkar ändå.
    Personen är självständig och klarar att göra allt i sin vardag så att ta hand om ett barn blir inte heller något problem.
    Självklart är det bäst om den med högst inkomst arbetar, det säger sig självt. Så är det ju alltid.

• Jemp
    EpicF skrev 2024-10-10 22:15:05 följande:
    Hur vet du det? 

Finns många som inte kan ha ett vanligt jobb eller jobba pga olika funktionsnedsättningar, men klarr utmärkt att ta hand om ett spädbarn. 

Antar att ta sitter i rullstol för något handikapp och därför inte kan jobba. En rullstol hindrar h*n inte till att vara föräldraledig och ta hand om ett spädbarn. 

Jag håller med dig i sak, men en rullstol i sig hindrar en knappast från att jobba heller.
  • Jemp
    Anonym (rullstol & co) skrev 2024-10-11 11:12:51 följande:
    Ja självklart! Barnet kommer så klart i första hand. Men det kan ju vara intressant att veta hur ekonomin kan komma och bli också.
    Anonym (Kanske) skrev 2024-10-10 19:21:23 följande:

Nej det förstår jag. Den är ju vad den är hela tiden.När är en bättre idé? Ibland är allt inte perfekt men funkar ändå.
    Personen är självständig och klarar att göra allt i sin vardag så att ta hand om ett barn blir inte heller något problem.
    Självklart är det bäst om den med högst inkomst arbetar, det säger sig självt. Så är det ju alltid.

Det beror ju på hur man ser det, det sistnämnda.
    Ekonomiskt är det så man får mest pengar. Däremot har ju föräldraledighet en massa andra fördelar vilket gör att man bör försöka möjliggöra att båda föräldrarna är hemma varsin period. 

Den med sjukersättning är ju hemma oavsett, så majoriteten av dagarna skulle kunna sparas åt den andre för att ta ut 7 dagar under dennes ledighet (och glöm inte att kolla upp tillägg från arbetsgivaren). Då får ni istället störst utväxling av föräldradagarna. 

• EpicF
    Jemp skrev 2024-10-11 11:14:43 följande:
    Jag håller med dig i sak, men en rullstol i sig hindrar en knappast från att jobba heller.
    Det beror på vad det är för handikapp man har. 
  • Sunflora
    EpicF skrev 2024-10-10 22:15:05 följande:
    Hur vet du det? 

Klarar man av att ta hand om ett spädbarn kan man jobba också. Sjäkvklart finns de personer som sysslar med bidragsfusk men jag tänker inte utgå från att en person jag inte känner gör det. 

Du har själv massiva fördomar när du säger att någon som använder rullstol inte kan jobba. 

Anonym (Kanske) skrev 2024-10-10 21:05:21 följande:
    Eftersom du inte vet varför någon har sjukersättning kan du inte uttala digom det. 
    Kan man ta hand om ett spädbarn kan man också jobba. Jag utgår från att personen inte bidragsfuskar. 
  • Anonym (Kl)
    Sunflora skrev 2024-10-11 22:24:39 följande:

Klarar man av att ta hand om ett spädbarn kan man jobba också. Sjäkvklart finns de personer som sysslar med bidragsfusk men jag tänker inte utgå från att en person jag inte känner gör det. 

Du har själv massiva fördomar när du säger att någon som använder rullstol inte kan jobba. 

Kan man ta hand om ett spädbarn kan man också jobba. Jag utgår från att personen inte bidragsfuskar. 
    Håller helt med dig!
  • Anonym (rullstol & co)

Som jag skrev tidigare är personen självständig, inga assistenter osv utan klara sig själv. Personen kan ta hand om ett barn. Personen har även arbeta 50% men det finns skäl till att det inte fungerat och nu inte har någon inkomst alls på den delen. Inga bidrag (som fuskats till) eller arbete.
    50% sjukbidrag har personen haft hela livet pga sin funktionsnedsättning.
    Ser man till storleken på Handikappersättningen (som är den lägsta) kan man också se att det kanske inte rör sig om något gravt funktionshinder då det förmodligen hade varit en högre ersättning då.
    Hur funktionsnedsättningen ser ut eller andra saker kring det hör inte hit.
    Ingenting handlar om bidragsfusk utan allt är en fråga OM man kan få Föräldrapenning trots Sjukbidrag och HUR i så fall, inte hur man fuskar sig till det. Även hur man kan få så bra ekonomi som möjligt är ju så klart av intresse då den totala ekonomin inte är så stor. Det borde ju alla önska och förstå oavsett.

Kan ni släppa det nu och istället bidra till vad tråden handlar om så vore jag tacksam. 

• EpicF

Jag skrev inte att "någon som använder rullstol inte kan jobba". Däremot så skrev jag att det beror på vilket handikapp/sjukdom personen har, om denne kan jobba eller inte. 

Däremot är inte jobb en förutsättning för att man ska kunna ta hand om ett barn. Man kan klara av att ta hand om sitt barn även om man har andra svårigheter som gör att man inte klarar att jobba. 

Nej, det är inte per automatik så att man absolut klarar att jobba om man kan ta hand om ett spädbarn. Det beror på vilka svårigheter/handikapp/sjukdomar etc man har som hindrar en att jobba. 

Nej, jag har inga fördomar mot de som sitter i rullstol. 
Svar på tråden Föräldrapenning med sjukbidrag