Inlägg från: Anonym (Em) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Em)

Anhörig tror att hemtjänsten stjäl mat

Hade tagit upp det med hemtjänsten så att det inte förstoras upp. Ev stölder lär ju upphöra då. Du kan ju säga att du inte vet om det är sant eller beror på forvirring.

• Anonym (Em)
    Anonym (Anhörig) skrev 2024-10-10 20:55:34 följande:
    Jag är orolig för att det skulle kunna påverka bemötandet. Jag vet inte om de tar upp sådant med personalen om man kontaktar chef.
    Tror att de är vana vid sånt här. Som någon skrev är det ju vanligt vid demens. 
  • Anonym (Em)
    Anonym (Anhörig dotter) skrev 2024-10-11 11:26:45 följande:

Det är också mycket vanligt att personal stjäl saker, även om jag inte hört om mat tidigare. Men mat är ju dyrt idag så otroligt är det ju inte?
    Det är ju så väldigt lätt att stjäla från gamla eftersom de inte blir trodda när de säger det. Om nu TS mamma inte har en demensdiagnos så skall man väl tr på vad hon säger. 

Om de stjäl från henne stjäl de säkert från andra så jag tycker man åtminstone skall prata med deras chef på hemtjönsten.

Som jag skrev först så lär ev stölder upphöra om du pratar med chefen om saken. Så blir ju rätt oavsett om det stjäls eller om din anhörige är förvirrad. 
  • Anonym (Em)
    Anonym (Anhörig dotter) skrev 2024-10-11 12:11:51 följande:

Det tror jag knappast, så många gånger jag ringt och klagat. Personalen skall handla, skiter i det. När jag ringer kontoret  och frågar så säger de att personalen bockat av uppgiften handlingen är gjord. Varför finns då ingen mat hemma? Kan de inte svara på. 

Personalen har också 30 minuters tid att både värma mat och samtala med mamma bör hon äter enligt biståndsbeslutet, men när ingen mat finns hemma så reagerar de inte på det!!

Det är också nästan omöjligt att kontakta hemtjänstens kontor och chefer. De kopplar bort sina telefoner. Jag måste ringa växeln och be dem att ringa igenom om jag skall få en chans att prata med dem. 

Usch, låter ju inte alls bra! Kanske inte ger nåt att kontakta chefen om allt funkar såpass dåligt. Det kanske går att ta det högre upp och anmäla bristerna på något sätt? Förstår att det är tungt som anhörig men blir din mamma utan mat är det ju allvarligt
Svar på tråden Anhörig tror att hemtjänsten stjäl mat