• Anonym (M)

Hur ska jag prata med barnens pappa?

Hoppas på lite tips här!

Jag har tre barn med mitt ex, barnen är 8, 11 och 14. 11 åringen vill inte bo hos pappa av olika anledningar. Hon säger att han är arg (jag vet att han låter mer arg än han är men jag förstår henne då vi pratade om detta medans vi var gifta), att det är roligaste hos mig samt att hon vill spendera mer tid med min sambos barn då dom funkar väldigt bra ihop. 

Pappan är arg och sur för detta. Jag har ibland försökt komma med tips, typ baka en kladdkaka med bara henne, köp dom där shortsen hon önskade sig hela sommaren, åk ut och cykla tillsammans. Men ingenting vill han. Han vill att jag ska övertala henne bara. Det är mitt ansvar. 

Jag har övertalat henne, i typ ett halvår. Sen en tid tillbaka har jag gett upp. Hon kommer hit fast det är pappa vecka. Han är sur, både på henne och mig. Men gör ingenting.

vad ska jag göra? 

Sonen, 14, är hos pappa utan större problem. Men, han berättar saker som för mig är väldigt konstiga. Dom har kameror i huset så dom ser allt som händer. Om han tar med en kompis, då ringer pappa och ?hotar? ni tar inget i köket, jag har kameror ni inte vet om. 

Är detta normal? Och vad hade ni gjort? 

• Svar på tråden Hur ska jag prata med barnens pappa?
  • Tukt

Klart att det inte är normalt det med kameror. Det andra är ju sådant som händer.
    Men tror att innan det blir värre att ni ska ta hjälp reda ut det där. Familjeterapi, barnpsykolog och det som behövs.
    Annars är det väl mer att dokumentera för vårdnadstvist.

• Anonym (Lis)

Tycker att du tänker rätt.
    Försök underlätta deras umgänge, men samtidigt kan du ju inte planera allt åt honom. Och du kan ju inte sitta och ursäkta honom och prata upp honom hur mycket som helst, barnet kommer ju tycka det är konstigt.
    Familjerådgivning låter sunt, så får ni/pappan tips från en utomstående.

• fornminne

Jag blir så trött på sånt här. Pappan surar men lyfter inte ett finger för att underlätta eller förbättra relationen med mellanbarnet. Utan lägger allt ansvar på dig.

Säg som det är. Att han själv får anstränga sig. Att du kommer att fortsätta uppmuntra men aldrig kommer att tvinga barnen. Att ni är lika mycket föräldrar med lika stort ansvar. 

Sluta dadda med pappan. Men familjerådgivning kanske ändå är bra för att underlätta samarbetet och få höra en utomståendes syn. 

• fornminne

Det där med kameror och att barnen inte får ta något i köket, låter överdrivet men inte tillräckligt knäppt eller skadligt för att hålla barnen borta från pappan. Fortsätt underlätta deras umgänge, men mer behöver du inte göra. Snart är alla tre barnen ändå stora nog att välja själva. 

Du kan inte göra mycket åt att pappan lägger skulden på dig för sina egna tillkortakommanden. Du kan bara välja hur du förhåller dig till det. 

• Anonym (M)
    Anonym (Lis) skrev 2024-10-11 00:29:32 följande:

Tycker att du tänker rätt.
    Försök underlätta deras umgänge, men samtidigt kan du ju inte planera allt åt honom. Och du kan ju inte sitta och ursäkta honom och prata upp honom hur mycket som helst, barnet kommer ju tycka det är konstigt.
    Familjerådgivning låter sunt, så får ni/pappan tips från en utomstående.

Ja exakt så tänker jag också. Jag har försökt prata upp honom men det funkar liksom inte längre. Jag sa åt honom sist att nu får han anstränga sig lite om han vill ha dit henne. Jag har också föreslagit familjerådgivning och sånt men han vill inte. 
  • Anonym (M)
    fornminne skrev 2024-10-11 03:07:14 följande:

Jag blir så trött på sånt här. Pappan surar men lyfter inte ett finger för att underlätta eller förbättra relationen med mellanbarnet. Utan lägger allt ansvar på dig.

Säg som det är. Att han själv får anstränga sig. Att du kommer att fortsätta uppmuntra men aldrig kommer att tvinga barnen. Att ni är lika mycket föräldrar med lika stort ansvar. 

Sluta dadda med pappan. Men familjerådgivning kanske ändå är bra för att underlätta samarbetet och få höra en utomståendes syn. 

Bra, exakt så tänker jag. Jag har försökt nu, resten är upp till honom från och med nu. 

Jag vill ju såklart att det ska funka med varannan vecka och vill inte ha nån vårdnadstvist. Det med kameror verkar dom ta, det är bara att jag ville kolla hur anda tänker. 

• fornminne
    Anonym (M) skrev 2024-10-11 05:17:57 följande:

Bra, exakt så tänker jag. Jag har försökt nu, resten är upp till honom från och med nu. 

Jag vill ju såklart att det ska funka med varannan vecka och vill inte ha nån vårdnadstvist. Det med kameror verkar dom ta, det är bara att jag ville kolla hur anda tänker. 

Om det mot förmodan skulle bli vårdnadstvist för att barnen inte vill vara hos pappan, kommer utredarna att vilja veta varför de inte villl vara där, samt vad pappan gör eller har gjort för att ändra på det. Då måste han anstränga sig. 

Du förväntas underlätta, samt får inte förhindra eller försvåra umgänge. Men du förväntas inte göra pappans jobb.

Uppenbarligen vill han inte blanda in utomstående, eftersom han inte ens vill ta hjälp av familjerådgivning. Så jag tror inte att du behöver oroa dig.

• Anonym (Slut på dumheter)

Finns bara en lösning: skilj dig.

• Krocko
    Anonym (Slut på dumheter) skrev 2024-10-11 07:53:12 följande:

Det har hon ju redan gjort.
  • Anonym (M)
    Anonym (Slut på dumheter) skrev 2024-10-11 07:53:12 följande:

Ja det va liksom då allt började. 
  • Anonym (M)
    fornminne skrev 2024-10-11 07:20:50 följande:

Om det mot förmodan skulle bli vårdnadstvist för att barnen inte vill vara hos pappan, kommer utredarna att vilja veta varför de inte villl vara där, samt vad pappan gör eller har gjort för att ändra på det. Då måste han anstränga sig. 

Du förväntas underlätta, samt får inte förhindra eller försvåra umgänge. Men du förväntas inte göra pappans jobb.

Uppenbarligen vill han inte blanda in utomstående, eftersom han inte ens vill ta hjälp av familjerådgivning. Så jag tror inte att du behöver oroa dig.

Okej, jag tycker jag har gjort allt jag kan. Nu ger jag liksom upp. Resten känns som det är upp till honom. 

tack för dina tankar. 

• Anonym (Slut på dumheter)
    Anonym (M) skrev 2024-10-11 19:08:46 följande:
    Ja det va liksom då allt började. 
    Skilj dig igen, denna gång mentalt.
Svar på tråden Hur ska jag prata med barnens pappa?