• Anonym (Eeeeelin)

Vad kallar du detta?

Hamnade i ett

samtal idag då en person ansåg att denna bild var typisk för hur det såg ut i mångas hem för 20 år sen och att det ser shabby chic ut. (vilket personen ifråga avskyr) 
    Men för mig är det ingen direkt stil alls utan bara vanligt hem, vitt, mysigt och mycket av det skulle jag kunna ha än idag. 

vad tycker du?

• Svar på tråden Vad kallar du detta?
  • Anonym (Ellen)

Har personen på bilden och de som bor i huset gett sin tillåtelse till att du lägger upp bilden här? 

Ja, det är typ shabby chic. 

• Anonym (sextiotalist)

Mitt hem såg ungefär ut som det gör idag, för tjugo år sedan.  För trettio också skulle jag tro.

Tycker inte att det hänt mycket mer än att tjock-TVn har bytts ut mot en smal.

• Anonym (Lisa)

Ja det ser ut som shabby chic och det var modernt förr. 

Jag har aldrig gillat det och har aldrig haft sådan inredning. Ingen jag känner har haft det heller. Bara sett det i tidningar och på inredingssidor på nätet. 

• Anonym (Nja)

Ja och nej. Det var vanligt att den där stilen med vitt, vitt och vitt samt en gnutta rustikt och lantligt kallades för shabby chic. Men egentligen ska det väl vara betydligt mer (fejk-)kantstött och (fejk-)rustikt ifall det verkligen ska vara shabby chic fullt ut.

• Jemp
    Anonym (Nja) skrev 2024-10-11 11:30:59 följande:

Ja och nej. Det var vanligt att den där stilen med vitt, vitt och vitt samt en gnutta rustikt och lantligt kallades för shabby chic. Men egentligen ska det väl vara betydligt mer (fejk-)kantstött och (fejk-)rustikt ifall det verkligen ska vara shabby chic fullt ut.

Håller med.

Bilden visar ett väldigt vitt hem, ja. Tavlorna drar väl åt liknande stil som shabby chic. Vanligt även idag, trender har jag mindre koll på. 

Just mysigt är inte ordet jag associerar till, men vi ser ju bara en bit. 

• Anonym (Vitt)

Jag kallar det vitt. Inte särskilt rustikt, så skulle inte säga chabby chic.

Svar på tråden Vad kallar du detta?