• Anonym (M)

Lämna 5 åring själv

Pappan till vårat barn brukar lämna barnet själv. Han stänger in sig i sovrummet och låter dottern leka själv flera timmar. På den tiden har han ingen koll på henne alls. just att han stänger in sig och gjort det på rutin tycker jag är fel. En sak om man råkar somna i soffan eller barnet vet att han/hon kan komma in när som, men just att stänga  in sig tycker inte jag är okej. Dessutom har han gjort såhär länge. Händer aldrig att dom umgås eller pratar utan han hämtar henne vid 15-16 går sen och lägger sig och vaknar inte fören jag kommer hem vid 18. Skulle ni accepterat de här? Han går upp vid 4 varje morgon för att jobba så han är rätt trött när han kommer hem på eftermiddagen 

• Svar på tråden Lämna 5 åring själv
  • Dexter dot com

Han verkar ju både ointresserad och oansvarig! Han får helt enkelt vänta med att sova tills det är dax att lägga sig ca 20.00 om han behöver 8 timmars nattsömn. Är han lika ointresserad av barnet när han är utvilad?

• Aliona

Jag har sjäkv jobbat sådana tider så jag har full förståelse för hur trött man kan vara och att man behöver en powernap när man kommer hem. En femåring kan ju också mycket väl leka själv en stund, i synnerhet efter en dag på föris. Men det får ju vara en halvtimne-40 min. 

• Anonym (Sara)

Klart det inte är Ok. Det kan börja brinna eller vad som helst. Barnet skadar sig eller blir allvarligt sjuk. Vilken dålig pappa han är. 

• Anonym (Tvillingmorsan)

En power nap kan han ta, men inte lämna 5-åringen obevakad flera timmar, och hon måste självklart kunna komma in till honom om hon behöver.

Han får gå och lägga sig tidigare på kvällen om han är så trött när han kommer hem.

• Anonym (Tvillingmorsan)

Våra barn lekte ofta själva i den åldern, men vi fanns alltid tillgängliga och i närheten. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-10-11 07:37:47 följande:

En power nap kan han ta, men inte lämna 5-åringen obevakad flera timmar, och hon måste självklart kunna komma in till honom om hon behöver.

Han får gå och lägga sig tidigare på kvällen om han är så trött när han kommer hem.

Eller så får mamman växla upp och inte tvinga pappan jobba så han måste gå upp klockan FYRA på morgonen för att sedan ta barnet. Båda har ansvar för situationen tycker lilla jag.

Barnets bästa går först.
  • Jemp

Jag tycker inte det låter okej. Inte främst ur passningsperspektiv (våra gick tex upp själva på
    morgonen i den åldern), men att så tydligt och regelbundet välja bort tiden med barnet och lämna henne att leka själv.

• Jemp
    Anonym (Mamma) skrev 2024-10-11 07:59:03 följande:
    Eller så får mamman växla upp och inte tvinga pappan jobba så han måste gå upp klockan FYRA på morgonen för att sedan ta barnet. Båda har ansvar för situationen tycker lilla jag.

Barnets bästa går först.
    Vadå tvinga? Han har väl det jobb han har och givetvis ska man som förälder hämta barnet efter jobbet. 
  • Anonym (Leona)

Du kan hälsa din man att detta är vansinne. Bara så att han vet skulle vilken kvinna som helst reagera på om hennes man gjorde såhär. 

• Anonym (Ok)
    Anonym (Leona) skrev 2024-10-11 08:34:35 följande:

Du kan hälsa din man att detta är vansinne. Bara så att han vet skulle vilken kvinna som helst reagera på om hennes man gjorde såhär. 

Fast det fungerar ju. TS stannar kvar och accepterar det. 

Svar på tråden Lämna 5 åring själv