• Anonym (Tandtroll)

Bråk om tandborstning VARJE dag

Har två barn på 10 samt 7 år. Det är bråk om tandborstning varje eviga dag. Så fruktansvärt trött på detta nu så jag har tappat suget totalt. 
    Tänkte att en grej man gör två gånger om dagen borde bli som en vana men inte här. Det ska bråkas å suras hur länge som helst. Sonen vägrar ha tandkräm. Spelar ingen roll vilken vi testar så är det bara fel å dottern vägrar att mamma ska borsta. 
    Sonen går själv till skolan å tror inte ens han använder tandkräm när han borstar. 
    Tips någon?

• Svar på tråden Bråk om tandborstning VARJE dag
  • Anonym

Vadå "vägrar"?
    Sånt bestämmer inte barnen.

Var vuxen bara så löser det sig.

• Anonym (Tandtroll)

Du tror inte jag bestämmer det? Men vad ska jag göra, med våld bära in dem på toan å bända upp munnen. 

• Anonym (Hiahia)

Försök få sonen att använda flourskölj. 

Till den yngsta: appen Rocka munnen. 

Generellt: uthärda och fortsätt kämpa. Börja i god tid på kvällen innan de är trötta.

Ha ett belöningssystem. Varje gång det har borstats utan gnäll blir det en stjärna på en tavla (tex). När ett barn samlst ihop en viss mängd stjärnor får det en belöning ni i förväg bestämt tillsammans. 

• Anonym (Hiahia)

Om de gillar att se på tv eller spela på datorn på på kvällen så bestäm att tänderna ska vara borstade innan dessa slås på. 

• Anonym
    Anonym (Tandtroll) skrev 2024-10-12 21:25:21 följande:

Du tror inte jag bestämmer det? 

Uppenbarligen inte.
  • Anonym (Hiahia)

Tuggummi med flour om han inte gillar flourskölj.  

• Anonym (Tandtroll)

Vad menar ni med flourskölj? Det istället för att borsta då?

• Anonym (Hiahia)
    Anonym (Tandtroll) skrev 2024-10-12 21:34:46 följande:

Vad menar ni med flourskölj? Det istället för att borsta då?

Nej, men så att han får flour på tänderna. Han missar ju det om han inte använder tandkräm. 
  • Anonym (Frustrerad kvinna)

Jag har samma problem med min man.

• Anonym (Tandtroll)

Tack för tips. Får testa det å se om det funkar.

Svar på tråden Bråk om tandborstning VARJE dag