-
Ok så här ligger det till.Vi är tre grannar.me barn på 5-6 år.För drygt ett halv år sen ljög min grabb och ena av grannarnas barn.När mamman till andra barnet skulle hämtas sa dom att han inte var dära.Dok deras barn som tvingat dom ljuga om det typ.han lyssnade och kollade på dom när hon frågade och skulle hämta han.För står väldigt jobbig grej,och inte riktigt ok ljuga om en sådan grej.Mannen i deras hus kom över och sa åt mig och min son,vad som hade hänt.Så om min barn ville leka med hans barn, skulle han gå och be om ursäkt till mamman sägja förlåt för att jag ljög.Vilket min son gjorde direkt.Där imot den andra grannens barn.Gjorde han lika dant med.Men han gick inte och bad om ursäkt och bad om förlåtelse.Tycker igenligen detta är lite löjligt.Efter detta så får grannens som inte bad om förlåt.Inte vara med deras grabb.Och desutom om han kommer hit.När dom andra två leker.Måste han gå hem, för han får inte var med han som ljög.Tycker det är grynt trist.Förut lekt dom jätte bra.tillsammans alla tre.Börjar bli lite less på grannen som förbjuder dom att hänga tillsammans.Hur han snackar skit och hur han inte tycker om den andras barn.Desutom försöker få med mig i shitpratet.Enligt mig,den större bilden.Vist det var fel.Men min unge får vara med bägge och ska man vara riktigt ärlig.Är det ju sonen till dom som vill ha utsäkt,som ljuger om allt,får dom hitta på dumheter,och absoult inte lyssnar när man säger till han.Dessutom beter han sig typ avensjuk,när min grabb leker med nån annan än han.han kan gå om och vänta surt på att han ska komma hem ibland 1 2 timmar.Hotar om han inte får som han vill,med att han ska gå hem osv.Väldigt sugen på ge grannen som snackar om disrespt mot hans brud.en värklighets up vaknade.Men är inte riktigt den personen som tycker om köra ner foten.Börjar tycka detta är löjligt.Men lite frustrerad hur man ska göra,för att lösa detta på ett sätt.Som gör att barnen kan leka tillsammans igen.Frågar därför efter tips.
-
Svar på tråden dilemma med barn som ljugit.grannar alla 3.5-6 åringar
-
Förlåt, men hela inlägget är obegripligt. Försök skriva om och använd korrekta meningar, punkter på rätt ställe osv. Nu är det massor av syftningsfel och konstiga meningar.
-
Det är riktigt jobbigt att läsa din text men vill den andra grannen inte att hans barn ska leka med ett av barnen tills en ursäkt kommit så är det ju så, dock borde de föräldrarna prata med varandra och försöka komma fram till en lösning, däremot så om det är så att 2 barn leker hos er och det 3e kommer så skickar man ju inte hem någon som redan är där, då är det ju så att det 3e barnet inte kan komma över från början så där får du sätta ner foten.
-
Skickar inte hem någon.
Utan snarare han som går hem.
Sen tycker jag väll föräldrarna borde prata med varandra.
Men dom hälsar väll bara på varandra.
Är väll inte direkt mitt uppdrag ficksa detta.
Ber om ursäkt att jag stava fel och skrev konstigt.
Ville unvika använda namn typ
Vart väll inte riktigt som jag tänkt men.
Skrev bara av mig lite.
. -
För att göra fråga kort.
Ska fem sex åringar behöva,be om ursäkt till den andras föräldrar.
För att dom ljög om något,deras egen son fick dom att sägja.
Är det logiskt vara sur över ett halv år snacka skit om den andras barn för dom inte fick en ursäkt?
Dessutom tog det bara 30 min ungefär,innan han gick hem. -
Ja, en 5-6 åring är stor nog att förstå att man inte ljuger samt ber om ursäkt när man gjort fel. Att ljuga om att ett barn inte är där vid hämtning är rätt allvarligt och det kan man förklara för barnet, varför det är allvarligt etc.Hemma man skrev 2024-10-15 17:54:45 följande:
För att göra fråga kort.
Är det logiskt vara sur över ett halv år snacka skit om den andras barn för dom inte fick en ursäkt?
Dessutom tog det bara 30 min ungefär,innan han gick hem.
Om det är logiskt att vara sur i ett halvår går inte att svara på, detta kanske var det som fick bägaren att rinna över och de andra föräldrarna verkar ju inte bry sig. Det finns ett barn i mitt område som min son inte får leka med tex, det var allvarliga konflikter i skolan därav är de "förbjudna" att vara med varandra både av oss och det andra barnets föräldrar, vi försökte nå en lösning men intresset fanns inte där från föräldrarna. Däremot är skitsnack aldrig ok! -
Nej, man kan inte bestämma vilka värderingar andras barn ska ha. Om barnet inte vill be om ursäkt kan barnets föräldrar eventuellt övertala, men om de inte vill/orkar/kan så får man acceptera det. Man bör verkligen inte hämnas genom att förstöra barnens vänskap.Hemma man skrev 2024-10-15 17:54:45 följande:
För att göra fråga kort.
Dessutom tog det bara 30 min ungefär,innan han gick hem.
TS, du borde stötta barnens vänskap genom att låta ditt hem vara en plats där alla tre är välkomna samtidigt. Förklara att ingen behöver gå. Förklara för både barn och vuxna att dina värderingar gäller i ditt hem.
Lycka till! -
Helt löjligt, de där föräldrar - det handlar om barn och de gör sånt. De skadar sitt eget barn med sitt beteende.
Kanske ska ni gå dit och kräver att deras barn ber era barn om ursäkt för att ha tvungit dem att ljuga, så dem ser hur löjlige dem är.
Om han börjar pratar skit om det andra barnet, säg till honom direkt att du inte vill lyssna på hans barnmobbnings-skit. -
Förstår jag det du skriver rätt så låter föräldrarna väldigt omogna. Visst ska barn be om ursäkt när de gör fel men det är väldigt småsint att sura och straffa så små barn under så lång tid.
Hade försökt resonera med alla föräldrarna och hitta en lösning. -
Tycker du tänker helt rätt. Förstår dock inte varför du gärna vill bevara vänskapen med barnet av föräldrarna som kräver en ursäkt. Föräldrarna låter väldigt lättkränkta, långsynta och snackar skit. Sen beskriver du att deras barn har liknade egenskaper.
Blir ju lite konstigt för ditt barn när båda vill leka. Han kommer göra den ena eller andra ledsen.
Sen kan jag förstå att det kan vara väldigt jobbigt att be om ursäkt till en kompis mamma i den åldern. Dessutom var ju mammans barn som hade uppmanat till lögnen, om jag fattade rätt.
Jag hade minskat lekträffarna med den långsynta familjen. Synd om barnet men tyvärr tar barn ofta efter föräldrarna. Så det blir jobbigt för ditt egna barn med en sådan vän i framtiden. -
Sa ,vad jag tyckte och tänkte.
Att det var löjligt.
Att det inte kändes ok.
Efter ett tag,vi diskuterat.
Kom vi fram till att det var ok dom lekt hära.
Dok ville han inte ,att han skulle leka inne hos dom.
Så lite framsteg😃 -
Förstår inte riktigt din text, mamman skulle hämtas?
Menar du att ditt barn och ett grannbarn lekte hemma hos ett annat grannbarn? Och att mamman till det andra barnet skulle hämta sitt barn?
Ditt barn och det andra barnet ljög och sa att han inte var där?
Var fanns föräldrarna i huset då? När mina barn i samma ålder har kompisar hemma har jag såklart koll på både barnen och är uppmärksam när barnens föräldrar kommer och hämtar.
Vad menar du med "Väldigt sugen på ge grannen som snackar om disrespt mot hans brud.en värklighets up vaknade" ?
Kan det ha blivit lite missförstånd mellan dig och grannarna?
-
Hjälp jag tycker att den pappan verkar så omogen. Att barn ljuger i den åldern hör väl till....och varför ska inte alla tre be om ursäkt. Dom behöver lära sig men dom är ju inte ens i skolåldern. Alla var ju med på lögnen o initiativet kom från pappan som är lättkränkt. Knäppt. Jag fattar inte heller, var ingen vuxen hemma, som har koll att barnet är där, om barnen säger nej så skulle jag fråga föräldern. Jag skulle inte bli orolig förrän jag pratat med en vuxen. Så om dom säger nej han är inte här och då frågar man föräldern. Och blir inte ens orolig. Ofta ser man ju när barn ljuger....
-
Jag tror du gör bäst i att inte ta pappan på så stort allvar, och visa på ett vänligt och trevligt bemötande, var ett föredöme, säg att va trevligt att vi har så fina barn som vill leka tillsammans. (Det är väl bara att gå vidare, barnen bryr sig ju inte som det verkar...)
-
Initiativet kom i från sonen till den lättkränkte pappan skulle de stå....