Anonym (Spel) skrev 2024-10-16 15:12:47 följande:
Det är precis det jag saknar. Att han är social i "verkliga livet"..Inte bara vid en skärm.
Å inget vi föreslår blir ju lika roligt som skärmen är. Det får liksom inte att slå det.
Nej jag förstår det och där vill man inte hamna!
Vi höll på att åka ner i det diket också för 7-8 år sen när vår äldsta var i den åldern. Lösningen blev att de alltid var välkomna hem till oss. Så vårt hem blev nåt slags hub.
Dels var vi restriktiva redan från början, man införde digitala läromedel på bred front i åk4 så i vår värld hade han använt upp all sin skärmtid redan när han kom hem. Men vissa dagar fick han spela och då kunde de vara upp till 5st här. Men de satt i varje fall i samma rum, de såg varandra, de skapade relation, de kom upp till oss och åt mackor till mellis, sen skulle nån iväg på fotboll och de andra åkte hem. Vår son hade också aktiviteter 2-3 kvällar per vecka.
Det är så viktigt!
Barn idag tappar en så stor del av världen och av att vara en del av samhället såsom de "umgås". De kan inte hantera konflikter i den riktiga världen. De får ångest av att hantera känslor. Jag minns bara en sån sak som att man hade stenkoll på vad kompisarnas föräldrar jobbade med. För man var där, man var hemma hos dem, hörde diskussioner, åt mat tillsammans...
Man förstod att det gick att leva på olika sätt, man fick veta mer om olika yrken, att det fanns arbetslöshet, att folk kunde dö eller skiljas men att man överlevde. Den typen av skills saknar många idag. Jag och min man har setts som bakåtsträvare av många men det står jag för, för jag kan inte se att det sätt som vi växte upp på (vi är födda tidigt 80-tal) något vis bidragit negativt. Inte ur det här perspektivet i alla fall.