• Anonym (Hm)

Boendekostnad...spinoff på annan tråd

För att inte kapa den andra tråden om ekonomi och boende startar jag en egen.

Hur skulle ni andra på Familjeliv resonera. Vårt hushåll tjänar 95000 i mån före skatt. Hur mkt skulle ni andra vara beredda att betala för boende i vår sits? Vi har inga andra lån utöver ett studielån på 1000 kr i mån som återbetalas. 

Vi har två barn.

Hur mkt skulle ni sträcka er till om ni vore oss?

• Svar på tråden Boendekostnad...spinoff på annan tråd
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Theresa)

Utifrån skatt i Stockholmsområdet som jag har mest hum om, och löner på säg 70-75k netto så kanske 20-25k? Max. Alltså runt 30%.
    Inte mer än så.

Men det är jag det, det är också mycket beroende av hur mycket vab man har, hur stor buffert hushållet har. Jag skulle inte vilja gå på knäna en månad pga dyrt boende för att vi haft mycket vab och är beroende av att snabbt få in pengar från Försäkringskassan och måste vänta in nästa lön innan vi kan köpa vinteroveraller. Så vill jag inte leva.
    Jag vill ha goda marginaler. Någon av oss två kanske vill ta ett brejk och studera ett par år, då ska vår ekonomi hålla för en som arbetar + en på CSN. 

• PH76
    Anonym (Hm) skrev 2024-10-17 14:20:38 följande:
    Boendekostnad...spinoff på annan tråd

För att inte kapa den andra tråden om ekonomi och boende startar jag en egen.

Hur skulle ni andra på Familjeliv resonera. Vårt hushåll tjänar 95000 i mån före skatt. Hur mkt skulle ni andra vara beredda att betala för boende i vår sits? Vi har inga andra lån utöver ett studielån på 1000 kr i mån som återbetalas. 

Vi har två barn.

Hur mkt skulle ni sträcka er till om ni vore oss?

Svårt att svara på utan att veta mer, först och främst, hur mycket är ni själva bekväma med att betala. Har ni bil(ar), dyra sportintressen, sommarhus, och så vidare.
  • Anonym (Hm)
    PH76 skrev 2024-10-17 14:53:53 följande:
    Svårt att svara på utan att veta mer, först och främst, hur mycket är ni själva bekväma med att betala. Har ni bil(ar), dyra sportintressen, sommarhus, och så vidare.
    Vi har en bil. Inga sommarhus, vi reser rätt lite utan bilar mest i Sverige eller åker tåg nånstans. Inga dyra sportintressen så alls, vi äter 99% hemma.

Vi är inte så utsvävande som personer helt enkelt tror jag.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Theresa) skrev 2024-10-17 14:31:28 följande:

Utifrån skatt i Stockholmsområdet som jag har mest hum om, och löner på säg 70-75k netto så kanske 20-25k? Max. Alltså runt 30%.
    Inte mer än så.

Men det är jag det, det är också mycket beroende av hur mycket vab man har, hur stor buffert hushållet har. Jag skulle inte vilja gå på knäna en månad pga dyrt boende för att vi haft mycket vab och är beroende av att snabbt få in pengar från Försäkringskassan och måste vänta in nästa lön innan vi kan köpa vinteroveraller. Så vill jag inte leva.
    Jag vill ha goda marginaler. Någon av oss två kanske vill ta ett brejk och studera ett par år, då ska vår ekonomi hålla för en som arbetar + en på CSN. 

Vab blir en del med två småbarn men vi har en bra buffert på ett antal hundra tusen åtminstone, ev numer över miljonen.

Vi kommer inte plugga mer, det har vi gjort nog av med långa utbildningar.
  • Anonym (???)

Är ju individuellt hur mycket man vill lägga på boendet. Vad lägger ni nu och hur upplever ni det ekonomiskt?

• Anonym (Bibbi)

Svårt att säga, beror på era övriga utgifter. Sedan är det bättre att ange era nettolöner. 

• Anonym (Bibbi)

Svårt att säga, beror på era övriga utgifter. Sedan är det bättre att ange era nettolöner. 

• Anonym (Bibbi)

• Anonym (Em)

Runt 20000kr känns rimligt. 

Svar på tråden Boendekostnad...spinoff på annan tråd