Anonym (Less) skrev 2024-10-17 15:50:57 följande:
Ångest över att inte orka ha en sund livsstil
Jag har alltid haft ett intresse för hälsa, både kroppslig såväl som mental. Läst en hel del böcker i ämnet och har verkligen försökt komma igång med träning, anlitat PT osv. Men det är som att min kropp inte pallar.
Har adhd/autism och är känslig för påfrestningar. Har dessutom barn med samma diagnoser.
Jobbar endast drygt 60 %, trivs på jobbet och allt är egentligen så bra det kan bli. Förutom att jag MÅR SÅ DÅLIGT av att inte orka leva det liv jag verkligen vill leva.
Har försökt börja långsamt med träning men det slutar alltid med att jag blir sjuk. Trodde det skulle bli bättre ju äldre barnen blir men det blir snarare sämre eftersom jag blir äldre.
Jag har noll energi, går upp i vikt och är bara allmänt missnöjd.
Hur vänder jag det här? Och går det ens för någon med en hel del psykisk ohälsa i bagaget? Det är under kontroll numera, men är liksom både känslig och skör. Har också gått igenom flera utmattningar tills jag blev diagnostiserad vid 30 års ålder (nu 42).
Jag känner igen mig i det du skriver, har alltid varit intresserad av hälsa, trots det så "gick jag in i väggen" tillslut. och blev sjukskriven heltid i flera år..
Jag mådde bara värre och värre..Fick medicin efter medicin. All möjlig medicin har jag ätit....tills jag fick nog av alla biverkningar och började plugga näringslära och,bytte ALL min medicin mot bra mat, motion, bra kosttillskott och såg till att göra något som jag kände passion för..
Alltså att börja göra något jag verligen brann för att göra ändrade mycket.. Jag fick MYCKET mer energi pga det.
Fast samtidigt så skulle jag ju inte ha orkat göra det jag brann för ens om inte kroppen hade mått relativt bra först.
Så första steget var ju att läka kroppen..Fylla på kroppen med i princip BARA bra saker och undvika dåliga saker under en period hjälpte.
Alltså bra mat och kosttillskott som jag hade haft brist på i 20 år utan att veta det. lagom med motion, mycket sömn eller/och vila.
Efter det så fick jag ännu mer energi av att börja göra något jag brann för..
Kanske det för dig funkar bättre att börja med något du brinner för innan du tar hand om själva kroppen..Det är ju individuellt..
Sen började jag att fråga mig själv--så fort jag tänkte negativt eller mådde dåligt.. Ja varenda gång..Alla 100000 gånger om dagen när jag tänker negativt om mig själv eller om annat så börjar jag tänka. "Vad kan jag vara tacksam över idag"?
Ja har man svårt att hitta något att vara tacksam över så kan man ju börja med dom enklaste sakerna som tex. Luft, Jag är tacksam över att jag kan andas ff,😂 och sen fortsätta med att man är tacksam över att man har mat, husrum, värme, kläder, barn, familj, vänner, osv osv..Så ser man ganska snabbt att man borde vara tacksam lite oftare kanske.
Det funkar inte på en gång att man mår bättre, men efter ett tag så brukar det funka..
.
Jag vet inte ens om du äter någon medicin, men om du gör det så kan det vara värt att titta på åtm om det inte är dom som gör att du inte har tillräckligt med ork och lust..
Jag säger inte att det är så, men jag säger att om du mår dåligt och /eller har dålig ork KAN det delvis bero på din medicin..
Och antagligen att du har brister när det gäller vitaminer och/eller mineraler..