• Anonym (Tut)

Behöver kvinnor generellt mer sömn?

I mitt vuxna liv är jag nu inne på min andra långa relation. I bägge relationerna har min partner haft ett stort behov av att sova eller vila. Jag är morgonpigg men har i princip aldrig fått gå upp kring 8 med min partner. Äta en god helgfrukost och bara umgås och må bra.  Är detta fallet med merparten av alla kvinnor att man vill sova länge eller är det bara jag som på mitt lilla urval lyckats träffa 2 sömntutor?

• Svar på tråden Behöver kvinnor generellt mer sömn?
  • Anonym (W)

Ja, nyare forskning visar att det där med 8 timmars sömn bara gäller män. Kvinnor behöver 10 timmars sömn.

• Anonym (Brainfog?)

Så nu tror du att ALLA kvinnor är på samma sätt bara för att du träffat på 2 kvinnor som är det? 

• Anonym (L)

Det är nog individuellt, men det finns viss forskning som visar att kvinnor behöver sova mer. Själv är jag inte en av dem, min man sover mycket mer än vad jag gör.

• Anonym (K)

Det tyder på att det är så ja. Det beror lite på var man befinner sig i menscykeln också.

• Anonym (Naturvetare)

Genrerellt behöver kvinnor en timme mer sömn per dygn, svar ja.
    Men variationerna är också stora.

Samtidigt kan den längre nattsömnen vara en del av det som gör att kvinnor lever längre, eftersom kroppen reparerar cellerna och hjärtat stressar ner medan vi sover.

Och sen så finns det jag då, som alltid har sovit mindre än man ska ända sen jag föddes och klarar mig gott på 6 h utan att behöva ta igen något. Jag går upp före min partner i princip alla dagar på året och lägger mig ofta efter honom också.

Min son har ärvt mitt mindre sömnbehov och vi har båda hållit vuxna sovtider sen vi var 4 år ca. 

Svar på tråden Behöver kvinnor generellt mer sömn?