• Marvy

BIM November 2024

Första gången jag är med i en sån här tråd! Det blir fjärde försöket för oss efter att vi förlorade vår dotter i tidigare detta året i vecka 23. Det var min enda graviditet som turligt nog blev till på första försöket. Verkar inte vara lika enkelt nu tyvärr.  Jag har sedan den graviditeten haft en kortare lutealfas än vanligt, på 10 dagar varje cykel.

Så känner en väldigt stor stress och oro över om detta ska hindra en ny graviditet. Så om någon har antingen något tips kring detta eller några lugnande ord att det kanske är ?normalt? efter tidigare gravidmötet/förlossning så vore det väldigt uppskattat! 

BIM NOVEMBER 

1/11 - Snorkfröken
    1/11 - Lulemelon
    2/11 - Emzor
    2/11 - B3tt4n
    5/11 - Anonym (Syskonlängtan)
    6/11 - Anonym1050
    6/11 - drömmenomentriom
    6/11 - LinneaSj
    10/11 - Anonym (LängtarEfterTredje)
    11/11 - Anonym (Lantisen)
    11/11 - Ella-Bella
    13/11 - Pandan14
    13/11 - Siripiri
    14/11 - Emlan93
    14/11 - Anonym (en till)
    15/11 - MammaIda00
    15/11 - Supermario91
    15/11 - Yasen
    17/11 - anonym (blomman)
    19/11 - Mallotti
    19/11 - Doradorothea   
    20/11 - Anonym -(Ivfaren) 
    21/11 - Mothertotwo
    25/11 - TrueResolution
    25/11 - Marvy
  • Marvy
    Annpor skrev 2024-10-22 21:57:42 följande:

Hej! 

Beklagar förlusten! ❤️ Vi förlorade också ett barn i vintras, i vecka 39. Också vår första graviditet, första försöket. Det är för jävligt. Har haft många samtal med vår läkare efter det här och min lutealfas är 10 dagar också, men det ska inte vara något problem egentligen enligt henne. Speciellt inte om man har varit gravid tidigare. Planen för oss var att om vi inom 9-10 månader inte lyckats bli gravida själva skulle vi få nytt besök och ev få Progesteron utskrivet. Men vi blev gravida i September (dock missfall vecka 9). Så nu är vi tillbaka på ruta 1 igen. Väntar in mensen igen. 

Lycka till från någon som vandrat en liknande väg. 

Hej! Beklagar eran förlust med, så fruktansvärt ❤️ Vet du om din lutealfas var 10 dagar innan din första graviditet? Det är ju skönt att höra ändå att din läkare menar på att det inte ska vara något problem. Är väl extra otålig generellt med tanke på omständigheterna också. Sån väntan med 9-10 månader. Nu har vi ?bara? försökt i tre månader men det känns redan som en evighet och vet inte hur jag ska orka hålla hoppet uppe 💔 Vad hemskt med ett missfall också när det äntligen tog sig 💔 Hoppas det går vägen för er nu, önskar er också lycka till ❤️🙏🏼
  • Marvy
    Siripiri skrev 2024-10-23 10:00:12 följande:
    Välkommen in i gemenskapen♥️ beklagar missfallet.. ♥️ 

Har samma problem.. har fått två tidiga missfall på totalt fyra försök, vilket enligt Jenny Koos kan hänga ihop med korta lutealfaser pga svagare gulkropp. Har försökt alla möjliga knep senaste månaderna samt började redan förra året med diverse tillskott samt nära nollkonsumtion av kaffe.  Så har tyvärr inga konkreta tips för har inte lyckats än..

Tack ❤️

Åh vad tufft, vad jobbigt med två missfall. Men det känns hoppfullt att du blir gravid, hoppas det vill stanna nästa gång ❤️ Hur lång lutealfas har du? Jag har ju inte (än iallafall🥹) haft den problematiken pga kort lutealfas, min förlust klassadels som intrauterin fosterdöd och berodde på andra orsaker. Och nu vill kroppen inte riktigt samarbeta längre känns det som 🥺. 

• Marvy
    Siripiri skrev 2024-10-23 14:20:20 följande:
    Jaa det på ett sett hoppfullt men samtidigt orolig pga troligtvis har endometrios så rädd att man kommer fortsätta få missfall.. får vi hoppas ♥️ 
    11 dagar har jag! 
    usch så tråkigt.. å konstigt att din menscykel ändrats, hur många dagar hade du innan? ♥️
    Åh, så jobbigt med all den här oron. Ja det känns väldigt frustrerande. Har tidigare inte tagit varken tester eller tempat för att tracka ägglossning, men har lagt in symptom osv, är ganska säker på att min lutealfas tidigare varit 14 dagar i och med när i cykeln jag fått symtom på ägglossning tidigare. Och cykeln har varit regelbunden. Plussade senast på cykeldag 24 och nu förra cykeln hade jag liksom inte ens ägglossning förrän dag 23...
  • Marvy

Upplever att min cykel förändrats sen vi förlorade vår dotter under graviditeten i somras. Har haft väldigt kort lutealfas på 9-10 dagar och äl har kommit senare än vanligt. Fick upp hoppet förra cykeln när ägglossning kom lite tidigare än innan åtminstone. 

Nu idag hade jag fått en tid på gyn för att bara se hur de ser ut pga min oro. Först tyckte läkaren att det var perfekt att jag idag var på cykeldag 9, tyckte hon sa att då kan man se hur äggblåsorna ser ut osv, genom vaginalt ultraljud. Hon sa att slemhinnan såg fin och normal ut på 6 mm, men hon lät lite förvånad när hon sa att hon inte ser några follikla/äggblåsor? Är det normalt vid cykeldag 9? Hon sa bara att det såg normalt ut och att jag lär inte ha ägglossning kommande veckan åtminstone? Men borde folliklarna vara större vid det här laget? jag vet inte riktigt om hon såg dem, men att de var mindre än 1 cm, eller om hon inte såg dem alls. Jag har dålig koll på detta och blev nästan mer orolig nu för att något kanske inte står rätt till 😖

• Marvy

Jag var och tog blodprover idag på progesteron och östrogen, på cykeldag 22 - 7e dagen efter ägglossning. Tog blodproverna då jag är stressad och orolig över kortare lutealfas. Vad jag förstod det som var det bra att även ta östrogen tillsammans progesteron för att identifiera ev hormonell obalans. Bokade proverna privat så inge läkare att diskutera resultaten med. är det någon som tagit dessa blodprov efter ägglossning och har någon koll? Bifogar en bild på mina värden, enligt en kalkyl så verkar det då som att jag kan ha östrogendominans? 😬🥺 vet någon om detta då kan orsaka problem att bli gravid..? 
  • Marvy
    Väntarpå4an skrev 2024-11-14 21:40:21 följande:
    Har tyvärr inget svar men har själv funderat på att ta samma test. Är det fertilitetstestet du köpte? Fick man inte ett utlåtande från en läkare också som gjort  en analys på resultatet? Tycker du testet gav dig något?

jag köpte progesteron+östrogen som var i ?paket? på testmottagningens hemsida. Kanske eventuellt får något läkarutlåtand, känns lite oklart. De verkar testa någon AI som ska ?hjälpa? ifall man har frågor 😅 men har fyllt i att jag vill ha återkoppling och står att jag får ett mail när utlåtandet är färdigt så får se om det kommer något! 

Ja men jag tycker det ändå gav mig något, dock kanske lite mer stress då min oro kring obalans kanske blev bekräftad? ???? men om det nu är så, så är det väl bra att veta det så jag kanske kan påverka det

Svar på tråden BIM November 2024