• mothertotwo

BIM November 2024

Anonym (T) skrev 2024-11-14 09:32:13 följande:
    Jag gjorde en spolning av äggstockarna dag 12 i menscykeln. Det var innan min ägglossning. Då såg gynekologen en ledande äggblåsa som var stor och snart mogen. Gynekologen rekommenderade mig att ha sex tre dygn efter spolningen. Vi hade sex två dygn efter spolningen och fyra dygn efter spolningen. Vi som i jag och min sambo, inte jag och gynekologen 🤣 Hahaha! Det jag undrar är om spolningen kan ha sabbat min menscykeln på något sätt! Ägget kanske inte vågade släppa när det var så rent 😆
    Hahaha det var roligt att läsa detta. Vad jag har fått till mig kan en dominerande äggblåsa tillbaka bildas, alltså behöver den inte släppa ett ägg. Tänker om den tagit för lång tid på sig. Kroppen är underlig ibland! Skrattande Men tror inte spolningen skulle förstöra något. Men är det inte så att en manlig gynekolog måste ju vara expert på att få en kvinna till njutning hahaha. Det är tillåtet att fantisera ibland 😂 
  • mothertotwo

Ni som plussat och som har kort lutealfas på ca 10 dagar. Hur länge väntade ni med att testa er? :)

• mothertotwo
    Anonym (N) skrev 2024-11-14 17:14:07 följande:
    Jag plussade förra cykeln på äl + 9. Lutealfas alltid på 10-11 dgr 😊
    Har du en menscykel på 31 dagar? :) 

Jag har oregelbunden mens, men dem senaste tre månaderna har den varit regelbunden. 31, 33, 31 :) Ägglossningssmärta mellan den 10-12 nov och nu känner jag absolut ingenting. Börjar få lite små ömma tuttisar och fylliga men det brukar komma typ 6 dagar innan mens. En pms vecka helt enkelt! Det blir bim för mig om 7 dagar. 

Får hålla ut till den 21 med att testa helt enkelt. 
  • mothertotwo

Jag vill så gärna börja testa redan nu. Kan knappt hålla mig ifrån mina test, utan tänker bara... Ska jag eller ska jag inte.. nja vänta någon dag... Du måste vänta!

Dem orden går i mitt huvud. Sen 10 minuter senare är man i dem tankarna igen 😂. Det lär ändå vara förtidigt imorgon bitti typ ca äl+7. Om beräkningen stämmer.

Men sen var min tapp öppen typ sen den 6 oktober och äl-sekret försvann vid den 10 november.. Kan ju faktiskt ha skett lite tidigare 😅. 

Kanske ta ett imorgon då och sen ta det andra på bim den 21. Har två digitala som man kan testa tidigt med. 6 dagar innan bim..idag är det ju 6 dagar innan bim. 

Åhhh jobbigt! Vad tycker ni?

• mothertotwo
    mothertotwo skrev 2024-11-15 12:44:35 följande:

Jag vill så gärna börja testa redan nu. Kan knappt hålla mig ifrån mina test, utan tänker bara... Ska jag eller ska jag inte.. nja vänta någon dag... Du måste vänta!

Dem orden går i mitt huvud. Sen 10 minuter senare är man i dem tankarna igen 😂. Det lär ändå vara förtidigt imorgon bitti typ ca äl+7. Om beräkningen stämmer.

Men sen var min tapp öppen typ sen den 6 oktober och äl-sekret försvann vid den 10 november.. Kan ju faktiskt ha skett lite tidigare 😅. 

Kanske ta ett imorgon då och sen ta det andra på bim den 21. Har två digitala som man kan testa tidigt med. 6 dagar innan bim..idag är det ju 6 dagar innan bim. 

Åhhh jobbigt! Vad tycker ni?

Inte sen den 6 oktober...herregud alltså 🙈😂 sen 6 november.
  • mothertotwo

Jag håller på att fråga chatGPT massa frågor. 
    Tycker om att ställa frågor man vill snabbt ha svar på. 

Jag känner mig låg, vill bara sova bort hela dagen och vill ingenting idag. Är man i vanliga fall en extremt känslig person som jag är, så hoppas jag på att detta är ett tecken på att något fäster sig nu. För enligt chatgpt kan det vara ett symtom. 

Frågade också ut om min ägglossning så den hjälpte mig att sätta ett litet hum om när jag hade ägglossningen. Den prickade rätt för det var då jag hade känningar och sen några dagar fram. Enligt denna kan man också börja testa redan den 17 men helst vänta till den 19-20 November. 

implantationen och hormonsvängningar:

När ägget fäster i livmoderslemhinnan börjar kroppen producera små mängder av hormonet hCG (humant koriongonadotropin). Även om nivåerna ännu är låga kan känsliga personer uppleva förändringar, som trötthet eller ett allmänt obehag.

Andra hormonella förändringar, som en ökning av progesteron, kan också bidra till trötthet och känslan av olust.

Immunsystemets reaktion:

Kroppen reagerar på implantationen som en "ny situation" och kan dämpa immunsystemets aktivitet för att inte avvisa det befruktade ägget. Denna reaktion kan orsaka en viss trötthet eller känsla av orkeslöshet.

3. Subtila fysiska förändringar:

Implantationen kan orsaka mycket små fysiska reaktioner, som en lätt inflammation eller mikroskopiska blödningar (känd som implantationsblödning). Även om detta inte alltid känns, kan det påverka hur du mår.

4. Psykologisk medvetenhet:

För kvinnor som aktivt försöker bli gravida kan ökad kroppsmedvetenhet leda till att små förändringar uppmärksammas. Även en liten dipp i energi eller humör kan kännas mer påtaglig.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

För att beräkna när du kan ta ett tidigt graviditetstest med en cykel på 31 dagar och en kort lutealfas på 10 dagar, följer vi dessa steg:

Ägglossningens tidpunkt:
    Med en lutealfas på 10 dagar sker ägglossningen 21 dagar innan nästa mens.

Nästa mens beräknas till den 21 oktober + 31 dagar = 21 november 2024.

Ägglossningen sker då den 21 november - 10 dagar = 11 november 2024.

Befruktning och implantation:
    Efter ägglossningen kan ett ägg befruktas inom 12?24 timmar, och det befruktade ägget fäster sig i livmodern cirka 5?9 dagar senare. Det innebär att implantation troligen sker mellan 16 och 20 november 2024.

Tidigt graviditetstest:

Ett tidigt graviditetstest kan upptäcka hormonet hCG från 1?2 dagar efter implantation, vilket betyder att du kan testa från 17 november 2024 och framåt.

För högre tillförlitlighet rekommenderas att vänta till 19?20 november 2024.

Fan vad jag hoppas på detta nu! Tycker det är tråkigt att behöva sexa på beställning haha. 
  • mothertotwo
    Nanathalie skrev 2024-11-16 18:39:12 följande:

Nu är jag på äl+8. Hade en extremt sparsam ljusbrun/rosa flytning på äl+6 till äl+7. Känner ett molande illamående och känner mig "varm" i ansiktet. Sov flera timmar mitt på dagen idag; alltså typ 4h. Känns nästan som jag är sjuk men utan andra sjukdomssymtom. 

Någon som är på samma dag som, eller inärheten av mig? Hur mår ni?

Jag har också sovit mycket idag. Men är bara runt äl+6, eftersom jag har kort lutealfas. Men känner mig orkeslös, trött, vill bara sova, brösten små ömmar men på ett annat sätt än innan mens. Men det kan vara hjärnspöken 😂. Känner mig också sjuk, men är inte sjuk. 

När ska du testa? :)
  • mothertotwo
    Eost skrev 2024-11-16 20:07:10 följande:
    Åh vad spännande med en eventuell nidblödning? 😃 

jag är på äl+7. Ont vänster sida livmoder äl+1 och 2, vilket jag aldrig haft förut. Spända och ömma bröst, men inga ömma bröstvårtor vilket jag brukar ha mellan äl och mens. Relativt hög temp ☺️ 
    Så är mina bröst med! Har alltid svullna och ömmande vårtgårdar med, men nu har jag inte det utan har mer en små tyngd och ömmande i själva brösten. Små pirrar i dem typ. 😅
  • mothertotwo
    Nanathalie skrev 2024-11-16 20:01:21 följande:
    Vi har en tendens av att vara nära varandra emellanåt 😅 åh jag vet inte. Känns som om testerna kommer vara negativa som vanligt så man blir ju både otålig och försiktig på samma gång. Men äl+10 är väl ändå rimligt att testa? Jag har dock rätt lång lutealfas så kanske inte ska förvänta mig ett resultat på äl+10 vilket är bim-4/5... Du då?😀
    Jag hade velat börja testa mig redan nu men hade bara visat negativt haha. Jag har bim den 21 så tänkte kanske testa redan den 18 eller kanske den 19, men får se 😅. Ska jag testa på äl+10 så blir det på bim dagen. 
  • mothertotwo
    Eost skrev 2024-11-16 21:07:58 följande:
    Känner igen mig precis i din beskrivning 😄 hoppas att det faktiskt är något positivt denna månad 😁😁
    Jag hoppas verkligen det! Vill gärna ha en juli/augusti bebis. Bästa tiden att få barn på är våren eller sensommar 👌😂
Svar på tråden BIM November 2024