Svullen tunga flera veckor
Nu har jag haft svullen tunga i 6 veckor. mestadels på ena sidan uppepå tungan.
Allt började med att jag blev lite förkyld. Jag drack ingefära-shot som brände rätt bra på tungan, jag använde även listerine som även den brände rejält på tungan. Hade i samma veva även ett par blåsor på tungan.
Sen startade problemet med svullnaden på tungan iallafall. Om ovan orsaker har med svullnaden att göra kan jag inte säga egentligen, men det var i samband med allt det där.
Har känslan av att jag bränt sönder tungan på ex varmt kaffe. Sen blir mitt tal lidande då tungan är svullen.
Jag har varit hos både tandläkare och
läkare på VC. Tandläkaren säger att jag trycker tungan mot gommen på natten, o pga det fått svullnaden, har även tandmärken på sidorna av tungan. Men jag tror mer jag fått tandmärken pga svullnaden av tungan. Har fått en kortison-lösning att skölja munnen med dagligen för att dämpa svullnaden, men efter en veckas användning skulle jag säga att svullnaden kanske gått ner någon millimeter.
Läkaren på VC säger glossit, tog även blodprover på olika vitaminer,blodvärde osv där samtliga prover var normala. Så ingen mer hjälp där.
Vill egentligen bara kolla om någon annan haft svullen tunga så pass länge? Hela/halva tungan? Vad som orsakat det? Olika behandlingar etc.
Min magkänsla säger att jag reagerat på något ämne i ex Listerine. Och att slemhinnan eller annat i tungan är irriterat. Men hur länge ska/kan det hålla i sig?