• Anonym (Undrande)

Köpa hus, fråga

Kan ett par som har så kallade mer vanliga löner (39000 och 25900 innan skatt) låna till ett hus på ca 2,5 - 3 miljoner utan att det blir allt för dyrt? 

Då med endast kontantinsats på ca 200k. 

När man läser så är det bara folk med höga löner. Men hur gör ni som har mer vanliga löner? 

Vi ska prata med banken. Men jag vill höra andras historier här, som har mer vanliga löner om man säger så. Hur mycket huslån fick ni ta? Vi vill ju ändå ha pengar över varje månad att hitta på något kul. 

• Svar på tråden Köpa hus, fråga
  • Anonym (Undrande)

Läsa vidare är inte ett alternativ. Vi trivs båda med våra yrken. Och jag (med lägst lön) har redan läst vidare.

• Anonym (Undrande)

Tacksam för alla tankar och råd vi kan få. 

• Anonym (Kr)
    Anonym (Undrande) skrev 2024-10-19 11:25:45 följande:
    Köpa hus, fråga

Kan ett par som har så kallade mer vanliga löner (39000 och 25900 innan skatt) låna till ett hus på ca 2,5 - 3 miljoner utan att det blir allt för dyrt? 

Då med endast kontantinsats på ca 200k. 

När man läser så är det bara folk med höga löner. Men hur gör ni som har mer vanliga löner? 

Vi ska prata med banken. Men jag vill höra andras historier här, som har mer vanliga löner om man säger så. Hur mycket huslån fick ni ta? Vi vill ju ändå ha pengar över varje månad att hitta på något kul. 

Jämför er nuvarande budget mot den efter ett husköp
  • Anonym (Undrande)

Det känns bara som att man måste vara miljonär för att ens kunna tänka på ett hus på landet? Alla tjänar hur mycket som helst och har massa nya bilar och grejer.

• Anonym (Molly)

Kontantinsatsen är ju för låg. Minst 15% men gärna lite till. Så spara på ett tag till skulle jag säga, sen kan ni köpa hus.

• Anonym (Undrande)
    Anonym (Molly) skrev 2024-10-19 11:30:26 följande:

Kontantinsatsen är ju för låg. Minst 15% men gärna lite till. Så spara på ett tag till skulle jag säga, sen kan ni köpa hus.

Ja det är kanske kontantinsatsen vi behöver spara mer på först. Kikade på lite kalkyler igår och när jag höjde kontantinsatsen kunde vi direkt låna till mer. Men det kommer ju ta åratal innan vi ens kommer upp i de summorna om vi inte ska trycka in oss i en liten billig lägenhet någonstans. Har en bostadsrätt idag. Oerhört trist och det känns som att man bara står och stampar på samma ställe.
  • Anonym (Molly)
    Anonym (Undrande) skrev 2024-10-19 11:31:36 följande:
    Ja det är kanske kontantinsatsen vi behöver spara mer på först. Kikade på lite kalkyler igår och när jag höjde kontantinsatsen kunde vi direkt låna till mer. Men det kommer ju ta åratal innan vi ens kommer upp i de summorna om vi inte ska trycka in oss i en liten billig lägenhet någonstans. Har en bostadsrätt idag. Oerhört trist och det känns som att man bara står och stampar på samma ställe.
    Vad har ni för månadskostnader idag då? Kan ni spara 10 000 per månad till kontantinsats i två år så är ni ju där. Hälften så mycket: fyra år bort. Det är inte så farligt länge.

Kan ni imte spara 5000 per månad med era löner så kanske ni inte ska köpa hus heller. 
  • PH76

Det beror ju helt på var i Sverige ni bor. Runt de större städerna så kommer det såklart bli svårt men bor ni i en liten stad så borde budgeten hålla.

• Anonym (Molly)

Har ni bostadsrätt idag borde ni ju ha ganska god koll på dess värde och hur mycket större ett huslån skulle bli än nuvarande lån? 

För jag antar att ni har lån på den? Annars borde ni både kunna spara rätt rejält samt att ni får loss en slant när ni säljer?

Svar på tråden Köpa hus, fråga