• Anonym (Melinda)

Kontantinsats

Vad har ni för kontantinsats på er första lägenhet och hur lyckades ni få ihop det? Har fördomar om att ungdomar nu för tiden får en klumpsumma av föräldrarna sina vid 18 och that's it, allt är fixat och klart. Om ni jobbade er upp till kontantinsatsen, hur mycket var det och t.ex hur länge jobbade ni/bodde hemma eller i studentlägenhet innan ni flyttade till er första lägenhet? 

• Svar på tråden Kontantinsats
  • Anonym (Igelkott)

"På min tid" flyttade man till hyreslägenhet, sparade pengar och köpte sen ett annat boende. Flyttade hemifrån vid 18, blev sambo, sparade ihop 100.000 och köpte ett hus vid 26 för 400.000. 

• Anonym (Yuy)

Jag fick ett arv av en avlägsen släkting på ca 65 000 under studietiden. Bodde då i studentlägenhet. När studierna car över hade pengarna vuxit till ca 100 000 som då lades in till första lägenheten som köptes för runt miljonen.
    Efter 4 år köpte vi nuvarande lägenhet för 700 0000. Efter ha bott här ca 15 år har vi betalt av lånet o är skuldfria!

• Anonym (Hon)

Jobbade ett halvår i Osolo, men mest på skoj. Fick 50000 i sparpengar med mig hem. Sedan sparade runt 50 000 under studietiden då jag jobbade, tog CSN i 1,5 år. Dumt, borde tagit mer så csn lån är billigare än huslån. Sedan efter studierna bodde jag 1 år i en pytteliten etta som kostade 2500 i månaden samtidigt som jag hade 40-45 i lön. Levde som en student och alla pengar gick till husköpet. Lyckades  spara ihop nästan 300 000under det året. 

• Elin pelin

Jag bodde i hyresrätt tills vi köpte hus för 12 år sedan. Kontantinsatsen hade jag sparat ihop själv, min del var ca 200 000. Jag hade jobbat i 6 år innan vi köpte hus och lade inte allt mitt sparande i huset utan har en bra buffert kvar (varav en del är fonder som jag fått av föräldrar och far/morföräldrar). 

• Anonym (Spara)

Vår första brf kostade 60 000 kr. Det hade vi sparat, trots att det var precis efter att vi var klara på universitetet.
    Det var år 2000 så inte på stenåldern, men i ett - då - mindre populärt område. Centrala lägenheter kostade uppemot 10 ggr så mycket. 

När vi sålde några år senare hade området ökat i popularitet. Vi fick ca 250 000 och det räckte till handpenning på ett hus. 
    Det huset låg också i ett område som ökade i popularitet, så när vi sålde det efter 5 år kunde vi köpa ett centralt hus i en storstad.

• Anonym (Hus)

Flyttade hemifrån när jag var 19, jobbat som ett djur och försökt hålla nere utgifterna, bott i hyreslägenhet. Inte fått en krona från föräldrarna utan tvärtom hjälpt min nersupna mamma med hyran, tandläkare, nya glasögon i parti och minut. Nu tio år senare har jag fått ihop 350 000 så att jag har till en kontantinsats till ett hus på landet. Trodde helt ärligt aldrig att jag skulle komma dit jag är idag. 

• Anonym (Jag)

Tog ett topplån. Back in the days 

Svar på tråden Kontantinsats