• Vikki

Arbete hallå?

Jag har gått ut skolan och är nu arbetssökande. När jag går vidare i rekryteringen tar man antingen en video eller gör 14000 olika test. Har iq test för var tredje jobb jag söker och det kan vara för att tex arbeta vid en kassa. Dessutom måste man göra andra test där jag ska besvara 300 frågor om mig själv. Detta tycker jag är löjligt, har det alltid varit så här när man ska ut på arbetsmarknaden?

Tycker arbetsgivarna ställer för mycket krav och då har jag ändå haft 2 säsongs jobb sedan tidigare. Dessutom känns det som att arbetsgivarna inte vill ha någon som är 20? "Om då man inte har kontakter "
    Så trött på det!

Plus varför ställer alla arbetsgivare samma frågor? Känns som man sitter där med en förprogrammerad ai robot.

Hur får man ett jobb?! När man har bra cv, personligt brev plus lite jobberfarenhet. Dessutom gör allt som dem säger till en? att göra?

• Svar på tråden Arbete hallå?
  • Anonym (Abc)

Det verkar som att anställande chefer generellt har dåligt självförtroende eller lite tid och därför använder sig av HR eller rekryterare som kör samma metod för alla.

Det kallas för vetenskapligt men jag är rädd att vi får en enda homogen massa i dessa bolag. Alla med samma begåvningar och personprofiler. 

Jag hoppas att detta ändras.

• Anonym (C)

De som inte orkar fylla i formulär och fr0gor är inte tillräckligt intresserad av jobbet.  Bra sätt att göra en första gallring

Svar på tråden Arbete hallå?