Abort eller behålla? KLUVEN
Innan du läser denna tråd så ber jag dig att inte kommentera om du bara har påhopp eller negativitet att komma med.Jag ska försöka hålla mig kortfattad.
Jag är 25 år gammal. Fastanställd med en lön på ca 25000 innan skatt. Jag är i en snart 8 månaders lång relation där vi hunnit flytta ihop. Min partner är två år yngre än mig, alltså 23 och student som går sista året.
För cirka en månad sedan fick jag reda på att jag var oplanerat gravid. Första tankarna var "jag vill inte göra en abort" och "hur ska HAN hantera detta?".
Han blev chockad och sa ganska direkt att han inte vill att jag ska behålla och att han inte är redo för att bli pappa. Jag bokade till slut en abort tid för att ha den för säkerhetskull då jag var så kluven. Vi gick dit och jag fick frågan om jag var säker på att jag ville göra en abort, vilket jag svarade nej till. Vi gick hem och bestämde oss att vi skulle ge mig lite mer tid då det är ett så stort beslut och jag är så himla velig.
Efter besöket på abortmottagningen har jag känt att jag vill behålla, men senaste dagarna har jag haft så otroligt mycket tankar om allt. Jag försöker att inte väga in honom allt för mycket i beslutet då jag aldrig någonsin har tagit för givet att mannen alltid kommer vara med i bilden, men jag vill inte heller skaffa barn med en person mot hans vilja.
Jag har känt oro inför att jag inte längre kommer ha tid för mig själv, att jag inte kommer ha råd med ett barn och att jag kanske egentligen är för självisk för att ansvara över en hel liten person i över 18 år framöver då jag behöver så himla mycket egentid och gillar att lyxa till det för mig själv.
Jag har ju alltid fantiserat om att ha hus, en längre relation och en högre lön när det väl är dags att skaffa barn. Nu känns det som att mina framtidsplaner är helt förstörda och att jag gör allt bakvänt...
Har någon annan vart i denna sits och hur gick ni till väga?? Har någon någonsin ångrat att man inte gjorde en abort?? Jag blir galen av att inte veta vad jag vill.